اقتصاد کلانطلا و ارز

در بازار ارز همه خریدارند

قدرت نمایی دلالانی که روزی قرار بود از محدوده اقتصاد ایران اخراج شوند، حالا کامل شده است . کافی است فردوسی را از بالا تا پایین یا از پایین به بالا پیاده طی کنید .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اینجا قلب ارز و سکه تهران است. فردوسی. در حالی که بسیاری از صرافان بر شیشه های خود کاغذی چسبانده اند تا خبر بدهند از امتناعشان برای خرید و فروش ارز، دلالان حاشیه خیابان به سادگی ، بی هیچ ترسی کارشان را پیش می‌برند.

از میان آنچه دولتی‌ها می گویند بر می‌آید که ایران در شرایط کنونی با مضیقه اسکناس دلاری یا به عبارت بهتر اسکناس ارزی روبروست نه با کمبود ارز اما اینجا، فردوسی خبری از کمبود نیست. به هر میزان که بخواهید دلار به شما می فروشند  و به هر میزان که دلار داشته باشید پانصد تومان پایین تر از قیمت از شما می خرند.

وقتی وعده بدهید می روم دلارها را بیاورم یا بگویید بر می‌گردم دلار بخرم، با این واکنش روبرو می‌شوید: “اگر رفتی و برگشتی ممکن است قیمت ها تغییر کند ، روی این قیمت دیگر حساب نکن.”

از روز سیزدهم شهریور ماه دامنه معاملات به تاریکی شب کشیده شد ، از پس دو روز التهاب بازار ارز و سکه برای یافتن پاسخی در باب چرایی این اتفاق . خود دلالان می گفتند میانه روز، یعنی ساعت حدود یک بعد از ظهر ، دلار ۱۲ هزار تومان بود . یکی از دلالان که ادعا می کرد تا ۵۰۰ هزار دلار را نیز در ظرف یک ساعت تهیه می کند، گفت: خودم روز سه شنبه ساعت یک مشتری داشتم ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان فروختم اما دو ساعت بعد قیمت ها بالا رفت.

بازار ارز

 عبور از هزارتوی کوچه ها

اگر توافقی به دست بیاید و معامله سر بگیرد تازه اول راه است، آن وقت با چهره دیگری از پایتخت آشنا خواهید شد.عبور از کوچه ، پس کوچه های تنگ و باریک فردوسی و خیابان های اطراف. وضعیت طوری است که گاه عرقی سر بر پیشانی می نشیند و گاهی ترس در دل رخنه می کند.

آنها که حق حساب بیشتری بدهند، از محیط دکه ها و مغازهای اطراف برای نگهداری ارزهایشان استفاده می‌کنند و آنها که حق حساب کمتری می‌دهند برای تهیه ارزها باید راه بیشتری بروند که البته گاهی با پشیمانی مشتری روبرو می‌شوند.

 دلالی برای دلال‌ها

برخی از کسانی که این روزها در سبزه میدان و فردوسی حضور دارند و دلار و سایر ارزها را خرید و فروش می کنند، در حقیقت دلالانی هستند که برای دلالان بزرگ تر کار می کنند. این بدان معنی است که خود سرمایه ای ندارند، در ازای دلاری که می خرند یا می فروشند پورسانتی می گیرند و درآمدی کسب می‌کنند.

 افزایش حجم خرید و فروش

در حالی که صرافی ها آماده تعطیلی می شوند، خیابان پر است از متقاضیان خرید دلار. کمتر کسی در این بازار فروشنده است . همه می خواهند بخرند . یک کلام می گویند قیمت ها همچنان بالا می رود . باید ریال را تبدیل کرد به دلار یا ارزی که قدرتش حفظ شود.

برخی از مغازه داران و کسبه فردوسی نیز صراحتا می گویند در این چند ماه شمار دلالان چندین برابر شده است،” معلوم است در حالی که ما خرید و فروشی نداریم، بازار دلالی داغ داغ است.”برخی نیز با استناد به بالاغ دستورالعمل خرید ارز توسط صرافی ها پیش بینی زیان بزرگ برای خریداران می کنند.

یکی از کسانی که یک بسته اسکناس ۱۰ هزار تومانی را در دست گرفته بود و دائم تکان می داد، می گفت: دلار ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومانی صبر مشتری را لبریز کرد، چنان هجوم آوردند برای خرید که ناگهان در دو ساعت ۱۳۰۰ تومان رفت روی قیمت دلار و می خندید.حالا برخی از دلار ۱۵ هزار تومانی حرف می زنند و برخی می گوید قیمت برگشته به ۱۳ هزار و ۹۰۰ . هر چه هست توافقی می خرند، کسی برای فروش دلار به اینجا نمی آید. به قول صرافان بازار یکپارچه خریدار شده است. مشاهدات میدانی نشان می دهد بخش عمده ای از تقاضاها بر حرید کمتر از ۵ هزار دلار متمرکز است . اغلب یا هزار دلار می خواهند یا کمی بیشتر .  

درست می گویند، مشتریان دلارکم نبودند و در گرگ و میش نیمه شهریور همچنان کسانی به دنبال دلار خیابان را طی می کردند.

 

منبع
خبرآنلاین - ایمان ربیعی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا