خودروصنعت، معدن، تجارت

پیش فروش خودرو تکرار اشتباه پیش فروش سکه است/ آینده بازار چه خواهد شد؟

یک تحلیلگر بازار در واکنش به برنامه پیش‌فروش خودرو گفت: پیش‌فروش خودرو تنها مُسکِن موقتی است که اثرات منفی آن در آینده بیشتر نمایان خواهد شد.

اقتصاد آنلاین– فاطمه اکبرخانی؛ امیرحسین کاکایی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با تاکید بر این که اقداماتی همچون پیش‌فروش، فقط ضرر خودروسازان را افزایش خواهد داد اظهار کرد: اقدام مردم درمورد خرید خودرو نشان داد که چند هزار میلیارد تومان دارایی بلوکه و سرمایه سرگردان در جامعه وجود دارد که به جای صرف آن در تولید، صرف بازار‌های موقتی می‌شود که حاشیه سود بالای ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: حال سوال این جا است که چرا این اقدام انجام شد؟ برای این که مسئولان فقط بگویند کاری انجام داده‌ایم.

این کارشناس خودرو با ابراز گلایه نسبت به این که درد واقعی جامعه جای دیگری است و مسئولان به جای حل مشکل، تقصیر را به دوش مردم و تولیدکنندگان می‌اندازند، افزود: مشکل اصلی در چند نقطه ریشه دارد ابتدا اقتصاد کلان کشور که معلوم نیست چه زمانی سر و سامان می‌گیرد. دوم، چالش‌های موجود در صنعت تولید و حرکت‌های گمرک، که نه تنها برای خودرو بلکه برای تمامی بازارها مانع جدی ایجاد کرده است.

او با بیان این که ثابت ماندن قیمت خودرو برای تولیدکننده هیچ دلیل منطقی ندارد، تصریح کرد: در این آشفته بازار هم تولیدکننده متضرر می‌شود و هم مصرف‌کننده و در نهایت سود کلانی عاید دلالان می‌شود.

کاکایی ادامه داد: در این حالت دولت یا باید از طریق همان قیمت‌گذاری اجباری نیاز مصرف‌کننده را به سرعت برطرف کند که دلال سود این چنینی نبرد و یا قیمت خودرو را بالا ببرند و خودروساز ضرر نکند. در این حالت به ظاهر مردم متضرر می‌شوند اما در آینده کوتاه بازار به سازوکار متعادلی برمی‌گردد.

جزیره‌ای عمل کردن هر سازمان وضعیت را بدتر خواهد کرد

این تحلیلگر بازار خودرو به جزیره‌ای عمل کردن نهاد‌ها اشاره کرد و گفت: در کشور ما به ظاهر تمام نهاد‌ها کار خود را به خوبی انجام می‌دهند؛ یعنی وزارت صمت، گمرک و وزارت دارایی ادعا می‌کنند که در قسمت مربوط به خودشان عملکرد خوبی دارند اما باید توجه داشت که فعالیت این نهاد‌ها در تنظیم بازار با هم تداخل پیدا کرده و به همین دلیل هرکدام مشکل را به زمین دیگری پاس می‌دهند.

کاکایى با بیان این که بسیاری از خریداران خودرو افرادی با دارایی‌های بالا هستند، تاکید کرد: همین افراد در آینده اجازه نخواهند داد قیمت خودرو ارزان شود مثل اتفاقی که برای پیش‌فروش سکه افتاد و الان آن تعدادی که سکه با تعداد بالا خریده‌اند اجازه کاهش قیمت نمی‌دهند.

حواله‌ها به زودی وارد بازار نخواهد شد

این کارشناس خودرو در پاسخ به این پرسش که بازار چه واکنشی به ورود حواله‌ى خودروهاى پیش خرید شده نشان خواهد داد؟ گفت: مردمی که خودرو پیش‌خرید کرده‌اند تا حدی به تصمیمات دولت بی‌اعتماد هستند که تصور می کنند حاشیه سود بالایی در انتظارشان است؛ بنابراین این حواله‌ها به زودی وارد بازار نخواهد شد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا