بورسبورس اوراق

استمرار عرضه آلومینیوم در بورس کالا، بازار را به تعادل می‌رساند

کشف قیمت محصولات در بورس کالا برمبنای نرخ ارز بازار ثانویه درست‌ترین شیوه است تا این فرآیند براساس واقعیت‌های بازار باشد. اگر این عرضه‌ها استمرار داشته باشد، می‌تواند در کتار برداشته شدن سقف قیمتی بازار را به تعادل برساند.

به گزارش آرمان اقتصادی ، دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم معتقد است به کمک باز شدن سقف رقابت قیمتی برای محصول آلومینیوم در بورس کالا و همچنین عرضه‌های مستمر تولیدکنندگان، بازار این محصول به تعادل می رسد و حتی قیمت‌ها در مسیر کاهشی نیز قدم می‌گذارد.

 

 

ابوالفضل رضایی درباره اثر برداشتن سقف قیمت‌ها از معاملات آلومینیوم در بورس کالا گفت: برداشتن سقف قیمت‌ها در بورس کالا توانست قیمت‌های آلومینیوم را تا حدود زیادی به سمت تعادل بکشاند.

رضایی بر لزوم تعیین ضمانت‌های اجرایی برای عرضه مستمر آلومینیوم در بورس کالا طبق مصوبات شورای رقابت تاکید کرد و گفت: متقاضیان خرید از بورس کالا باید نسبت به ادامه‌دار بودن عرضه‌ها اطمینان حاصل کنند؛ چراکه در حال حاضر نبود ضمانت‌های اجرایی موجب شده تولیدکنندگان محصول خود را در بازار عرضه نکنند.

وی تاکید کرد: برداشتن سقف قیمت‌ها اگرچه اقدام مثبتی ارزیابی می‌شود، اما درصورتی اثربخشی کامل خود را دارد که میزان عرضه‌ها نیز مشخص باشد؛ زیرا به صورت هفتگی حدود ۵۰۰۰ تن شمش و ۲۰۰۰ تن بیلت آلومینیوم برای تامین نیاز تولیدکنندگان واقعی لازم است و اگر این عرضه‌ها مستمر باشد، به طور قطع به کمک بورس کالا می‌توان به تعادل در عرضه و تقاضا و ثبات قیمت‌ها دست یافت.

وی با اشاره به عدم حضور مجتمع آلومینیوم الهمدی و هرمزال در عرضه‌های بورس و عرضه‌های نامنظم ایرالکو، اظهار کرد: این شرایط در ماه‌های اخیر موجب شد قیمت‌ها دستخوش نوسانات باشد و بازار در وضعیت نابه‌سامان قرار گیرد.

او اظهار کرد: در هفته جاری بعد از حدود یک ماه ۲۰۰۰ تن شمش آلومینیوم توسط ایرالکو و ۱۰۰۰ تن شمش آلومینیوم المهدی هرمزال توسط ایمیدرو در بازار عرضه شد.

دبیر سندیکای آلومینیوم درباره قیمت‌های بازار آزاد با قیمت‌های کشف‌شده پس از باز شدن سقف رقابتی گفت: در بازار آزاد قیمت هر کیلوگرم شمش آلومینیوم در حالی حدود ۲۵ هزار تومان است که پس از حذف شکاف قیمتی شدید که پیش از باز شدن سقف قیمت‌ها بین نرخ‌های دو بازار وجود داشت، این رقم در نتیجه رقابت خریداران در بورس به حدود ۲۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم شمش رسید. البته به نظر می‌رسد اگر عرضه‌ها از این به بعد مستمر شود، با توجه به باز شدن سقف رقابت قیمت‌ها، بازار به تعادل لازم خواهد رسید؛ ضمن اینکه انتظار می‌رود قیمت‌ها نسبت به آنچه در حال حاضر تعیین می‌شود، پایین‌تر بیاید.

به گفته رضایی، کشف قیمت محصولات در بورس کالا برمبنای نرخ ارز بازار ثانویه درست‌ترین شیوه است تا این فرآیند براساس واقعیت‌های بازار باشد. چراکه در حال حاضر ایرالکو محصولات خود را با نرخ جهانی فلزات در بورس فلزات لندن به علاوه ۴۸ دلار صادر می‌کند و قیمت‌ها در بورس نیز باید براساس نرخ ارز در بازار ثانویه تعیین شود.

 

منبع
اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا