بورسبورس اوراق

پیشتازی سهم‌های کوچکتر در معاملات امروز بازار سهام/ بزرگان در انتظار تصمیم سیاست‌گذاران

امروز و در اولین روز از هفته جاری٬ همه شاخص‌های بورس مثبت بودند؛ به نظر می‌آید یکی از دلایل مهم رشد شاخص‌ها٬ حذف سقف نوسان فرآورده‌های نفتی در بورس کالا است. امروز بسیاری از صنایع صف خرید را در زیرمجموعه‌های خود تجربه کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز و در اولین روز از هفته جاری٬ همه شاخص‌های بازار به روند صعودی خود برگشتند؛ به‌طوری که شاخص کل بورس امروز با ۱۹۱۴.۵ واحد معادل ۱.۳۹ درصد رشد٬ رقم ۱۳۹۶۲۸.۶۹ واحد را ثبت کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۶۰۹.۲۹ واحد معادل ۲.۷۵ درصد رشد٬ به رقم ۲۲۷۹۸.۳۹ واحد رسید.

ارزش معاملات امروز بورس حدود ۶۶۵ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورس حدود ۵۳۰ میلیارد تومان و مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم بورس و فرابورس امروز حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بود.

امروز اغلب نمادهای گروه‌های خدمات فنی و مهندسی، رایانه، انبوه‌سازی، بیمه، حمل و نقل، لیزینگ، بانک‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، کانی غیر فلزی، سیمانی، کاشی و سرامیک و خودروسازی با اقبال شدید فعالان بازار صف خرید با حجم مناسبی را تجربه کردند.

روز گذشته شبکه خبری ان‌بی‌سی‌ در گزارشی به بررسی طرح‌های اتحادیه اروپا برای تداوم تجارت با ایران پرداخت که از جمله آن می‌توان از ایجاد یک نظام نقل و انتقالات بانکی مستقل از آمریکا با همکاری بانک‌های مرکزی اروپایی نام برد. این نظام الکترونیک قرار است در موازات نظام فعلی نقل و انتقالات بانکی بین‌المللی باشد. با توجه به تحریم‌های آمریکا، کشورهای اروپایی در حال بررسی امکان بکارگیری بانک‌های مرکزی خود هستند. اروپا تمرکز خود را روی شرکت‌های کوچک و متوسطی گذاشته‌ است که فعالیتی در آمریکا ندارند و خطر تهدید تحریم در صورت سرمایه گذاری در ایران برای آنها کمتر است. بر مبنای طرح یاد شده، بانک‌های مرکزی اروپایی، تراکنش‌های بانکی مربوط به ایران را به صورت چندصدتایی یا هزارتایی جمع آوری و پردازش می کنند. ان‌بی‌سی می‌افزاید که اتحادیه اروپا به دنبال جایگزینی برای ساز وکار تسویه وجوه و شبکه سوئیفت است. اتحادیه اروپا قانون مسدودسازی تحریم‌های آمریکا (Blocking Statute) را هم به جریان انداخته است؛ قانونی که به موجب آن، این اتحادیه احکام جریمه احتمالی برای کسب و کارهای اروپایی که با ایران همکاری می‌کنند را به رسمیت نخواهد شناخت.

از سوی دیگر٬ رئیس کل بانک مرکزی از سیاست‌ها و مذاکرات برای حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و برخی کشورها خبر داده است. در جریان حضور پوتین (رئیس جمهور روسیه) و همچنین اردوغان (رئیس جمهور ترکیه) در ایران ضمن مذاکرات سیاسی ظاهرا گفت‌وگویی اقتصادی نیز بین طرفین صورت گرفته است. در جریان این نشست سه‌جانبه٬ مذاکراتی درباره فروش نفت، خرید کالاهای اساسی، گسترش روابط بانکی و اقتصادی و در مجموع توسعه روابط تجاری و اقتصادی انجام شده است و یکی از محورهای مهم مذاکرات بین طرفین به مبادله با پول‌های ملی طرفین با هدف حذف دلار برمی‌گردد.

خبر دیگر اینکه وزیر بازرگانی هند در دیدار با وزیر راه و شهرسازی به گفت‌وگو درباره راه‌های افزایش تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور پرداخت. سورش پرابو، وزیر بازرگانی و صنعت هند دو برابر شدن تجارت دوجانبه با ایران از سطح فعلی ۱۳.۸ میلیارد دلار در پنج سال آینده را پیشنهاد کرده است.

اما خبر منفی اینکه روسیه از سپتامبر نفت بیشتری صادر خواهد کرد و صادرات بالاتر به اروپا را هدف خواهد گرفت. صادرات بالاتر نفت روسیه درست زمانی روی می‌دهد که پالایشگاه‌های اروپایی واردات نفت ایران را کاهش داده‌اند و این به سود روسیه خواهد بود.

تهدید خیانتکاران ارز صادراتی هم از اتفاقات مهم امروز بود؛ صبح امروز حسن روحانی در چهاردهمین جشنواره ملی شهید رجایی گفت: بخشی از التهاب در بازار ارز خارجی است اما به عنوان رئیس دولت اعلام می کنم بخشی از التهابات داخلی است یعنی صادرکننده دولتی و خصولتی ارز صادراتی را که باید امروز در اختیار سامانه نیما قرار دهد، صبر می کنند ۴۸ ساعت دیرتر می دهد و این کار خیانت است. دیروز به یکی از مسئولان گفتم اگر کسی این کار را کرد٬ قدم اول عزل و قدم دوم معرفی به دادگاه باشد.

امروز نرخ دلار در بازار آزاد نسبت به روز چهارشنبه حدود دو هزار تومان کاهش یافت.

روز گذشته٬ منصور معظمی در نشست اعضای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد که در نشستی با حضور رئیس جمهور، تصمیم خوبی برای شرایط بورس گرفته شد تا از این پس کالاها گزینش شده و به تشخیص وزارت صنعت در بورس عرضه شود که با اجرایی شدن این تصمیم بخشی از نگرانی‌های تولیدکنندگان برطرف می‌شود. در حوزه فولاد نیز با حضور رئیس جمهور تصمیم‌هایی گرفته شد که با ابلاغ دستورالعمل جدید در این حوزه طی دو هفته آینده بازار در این بخش متعادل می‌شود. به دنبال این خبر٬ گروه فولادی امروز مورد اقبال بازار قرار گرفت.

یک خبر مهم دیگر٬ تصویب افزایش ۹ تا ۱۲ درصدی قیمت دارو از سوی دولت بود. حسن هاشمی٬ وزیر بهداشت ضمن اعلام تصویب افزایش ۹ تا ۱۲ درصدی قیمت داروهای داخلی تاکید کرد که قیمت داروهای خارجی که مشابه داخل نداشته باشند، تغییر نمی‌کند.

شب گذشته٬ برنامه مناظره شبکه یک سیما با موضوع دستورالعمل تنظیم بازار فولاد و پتروشیمی و نقش دولت در نظارت و خواسته تشکل های اقتصادی بخش خصوصی از دولت پخش شد که نتیجه این بود که عملکرد دولت در شیوه تنظیم بازار فولادی و پتروشیمی مطلقا قابل قبول نیست. طبق علم مدیریت مادامی که فرآیندها ثابت بماند نتایج تغییر نمی کند. پس با قیمت‌گذاری دستوری، با فشار قیمتی و مداخله در قیمت‌های بورس در عرضه و تقاضا هیچ جای دنیا به نتیجه نرسیده و ما هم نخواهیم رسید.

شاخص تحت تاثیر کدام نمادها قرار گرفت

شرکت‌های پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱۱۹.۵۵ واحد، خدمات انفورماتیک (رانفور) با ۱۱۳.۸۵ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۱۰۵.۳۹ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۱۰۳.۱۹ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۹۸.۳۱ واحد٬ بانک ملت (وبملت) با ۷۳.۴۱ واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۷۲.۲ واحد رشد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند.

برترین گروه‌ها کدام بودند

امروز بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های فلزات اساسی، شیمیایی، خودرو، فراورده‌های نفتی٬ بانک‌ها٬ چند رشته‌ای صنعتی و کانه‌های فلزی اختصاص یافت. گروه خودرو٬ محصولات شیمیایی٬ بانک‌ها٬ فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی امروز مثبت بودند.

کدام صنایع بیشترین بازده را داشتند

امروز ۳۲ صنعت مثبت و چهار صنعت با بازده صفر درصد بودند. هیچکدام از گروه‌ها امروز در محدوده منفی قرار نگرفتند. گروه‌های محصولات چوبی (بازده پنج درصد)٬ ساخت دستگاه‌های ارتباطی (بازده ۴.۹۹ درصد)، زراعت (بازده ۴.۹۹ درصد)، خدمات فنی و مهندسی (بازده ۴.۸۶ درصد)، انبوه‌سازی و املاک (بازده ۴.۳۴ درصد)٬ قند و شکر (بازده ۴.۱ درصد) و محصولات کاغذی (بازده ۴.۰۳ درصد)٬ به ترتیب بیشترین بازده را نصیب سهامداران خود کردند.

امروز همه شرکت‌های گروه زراعت٬ انبوه سازی و املاک٬ قند و شکر٬ کاشی و سرامیک٬ محصولات کاغذی٬ خدمات فنی و مهندسی٬ سایر محصولات کانی غیرفلزی٬ خودرو و ساخت قطعات٬ لاستیک و پلاستیک٬ انتشار، چاپ و تکثیر٬ ماشین آلات و تجهیزات٬ استخراج سایر معادن٬ شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی٬ استخراج کانه‌های فلزی٬ حمل ونقل، انبارداری و ارتباطات و استخراج زغال سنگ مثبت بودند.

تمام شرکت‌های گروه محصولات غذایی و آشامیدنی (به جز قند و شکر) به جز «غشاذر» و تمام بانک‌ها به جز «وخاور» امروز مثبت بودند. تمام شرکت‌های گروه رایانه به جز «سپ» و «پرداخت» و همه شرکت‌های گروه فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای به جز «شبهرن» و «شنفت» روز خود را مثبت به پایان بردند. در گروه سیمان، آهک و گچ تنها نمادهای «سقاین» و «سفار» و در گروه سرمایه‌گذاری‌ها «گوهران» و «واعتبار» منفی بودند. از گروه ماشین آلات و دستگاه‌های برقی «بترانس» و «بموتو» و از گروه بیمه و صندوق بازنشستگی «اتکام»٬ «ودی»٬ «بپاس» و «کوثر» امروز منفی بودند. در گروه دارو نمادهای «ریشمک»٬ «دعبید»٬ «درازک»٬ «دسینا»٬ «دتماد» و «دفرا» منفی معامله شدند. در گروه فلزات اساسی فقط «فرآور»٬ «فزرین» و «فخاس» منفی بودند. از گروه محصولات شیمیایی نمادهای «پارس»٬ «شغدیر»٬ «شپدیس»٬ «شپترو»٬ «فارس» و «شیراز» منفی بودند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم امروز مثبت بود؛ شاخص کل فرابورس با ۳۵.۱۳ واحد (۲.۲۲ درصد مثبت) رشد٬ امروز بر پله ۱۶۱۵.۰۶ واحد ایستاد. نمادهای «ذوب»٬ ‌«مارون»٬ «هرمز»، «زاگرس» ٬ «شراز»٬ «شاوان» و «دماوند» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند. امروز ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی فرابورس امروز حدود ۱۷۰ میلیارد تومان بود.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا