امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

پیش بینی تولید ١۴ میلیون تن گندم در سال زراعی جدید

مجری طرح گندم گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی ٩٧-٩٨ ، چهارده میلیون تن گندم در کشور تولید شود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، اسماعیل اسفندیاری‌پور در مراسم ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی(آغاز سال زراعی ۹۷-۹۸ )گفت: پیش‌بینی می شود در سال زراعی ۹۸-۹۷ چهارده میلیون تن گندم در کشور تولید کنیم.

وی با بیان اینکه از دهه سوم شهریور ماه کشت گندم در مناطق غربی کشور آغاز می‌شود،‌ گفت: در حال حاضر بذور مورد نیاز فرآوری غنی‌سازی و بوجاری شده و در حوزه کودهای اصلی که توسط شرکت خدمات حمایتی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، افزایش قیمتی نداریم.

مجری طرح گندم افزود: علف‌کش‌ها نیز با توجه به شرایط اقلیمی کشور با ارز یارانه‌ای تدارک دیده شده که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

اسفندیاری پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بارندگی‌ها هنوز آغاز نشده است، گفت: ما برای مقابله با کاهش احتمالی بارندگی ها، ارقام بذرهای جدیدی را که مقاوم به کم‌آبی هستند، در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم.

به گفته این مقام مسئول، علاوه بر این با انجام کارهایی مانند کشاورزی حفاظتی، کنترل علف‌های هرز و بهبود تغذیه تلاش می شود تا افزایش بهره‌وری ایجاد شود.

اسفندیاری پور با اشاره به اینکه میزان بارش‌ها در سال زارعی ۹۶-۹۷ ، ۱۶۵ میلی متر بوده است، ادامه داد: این عدد نسبت به سال قبل از آن ۲۱ درصد کاهش و نسبت به بلندمدت ۲۷ درصد کاهش داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پروژه مشترکی در ۴ استان کرمانشاه، لرستان،‌ کردستان و آذربایجان شرقی برای کشت ارقام جدید گندم اجرا می شود که در این پروژه‌ها تغذیه حفاظتی و تنوع سازی در گونه‌های کشت مدنظر قرار گرفته و نتایج خوبی در پی داشته، ضمن اینکه با اجرای پروژه سیمیت عملا در مناطق آبی به دنبال افزایش عملکرد هستیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا