بورسبورس اوراق

صنایع بورسی یکپارچه سبز شدند

بورس تهران اولین روز هفته را با صعودی قابل توجه آغاز کرد و شاخص کل بورس بار دیگر در چند قدمی کانال ۱۴۰ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روز شنبه آغاز خوبی برای بازار سرمایه ایران بود. شاخص بورس تهران امروز در روندی آرام و منطقی توانست تا حدود ۲ هزار واحد رشد روزانه داشته باشد. به این ترتیب شاخص کل در پایان معاملات به سطح ۱۳۹هزار و ۶۲۸ هزار واحد رسید.

مقایسه روند شاخص های مختلف این بازار نشان می دهد، شاخص هموزن امروز گوی سبقت را از دیگر رقبا ربود و بیشترین رشد روزانه را ثبت کرد.

امروز اقبال بازار به صنایع کوچک کماکان پاربرجا بود، با این وجود نکته متمایز نسبت به دو هفته اخیر رشد چند صنعت بزرگ مانند پالایشی ها، معدنی و فلزی ها همگام با کوچکتر ها است. موضوعی که می تواند این فرضیه را قوت بخشد که نقدینگی به صورت همگن و منطقی در بازار سهام جریان دارد.

از بزرگ ترها تا کوچکترهای بورسی

روند معاملات امروز بورس تهران حاکی از لیدرمحوری پالایشی ها در رشد شاخص بود. موضوع حذف سقف قیمت فرآورده های نفتی در بورس کالا جرقه ای شد تا این شرکت ها در بورس تهران نیز اقبال گذشته خود را باز یابند. به این ترتیب پالایش نفت بندرعباس تحت تاثیر موج قوی خرید سهامداران حقیقی ها توانست بیشترین اثر را بر رشد شاخص کل به جای بگذارد.

در گروه فرآورده های نفتی بیش از ۸۰ درصد نمادها امروز سبزپوش بودند، و در این بین سرمایه گذاری نفت بیشترین رشد روزانه را ثبت کرد.

از سوی دیگر، سیگنال مثبت حذف سقف قیمت فرآورده های نفتی توانست خوشبینی مضاعفی برای شرکت های فلزی – معدنی ایجاد کند تا تغییر نگرش در فرمول قیمت گذاری این گروه ها نیز موجب افزایش سودآروی آن ها شود.

اما دومین نماد موثر بر رشد امروز بورس “رانفور” است. رانفور امروز تک نماد صنعت رایانه بود که با رشد قابل توجه در رده های ابتدایی نمادهای موثر بر شاخص قرار داشت. در این صنعت نیز سبزپوشی عمده نمادها قابل توجه بود.

رشد گردش نقدینگی در بورس

همچنین در اولین روز هفته بورس تهران شاهد رشد حجم و ارزش معاملات نسبت به روز چهارشنبه بود. ارزش معاملات امروز این بازار در محدوده ۶هزار و ۶۲۸ میلیارد ریال قرار گرفت و رشد ۲۸ درصدی را نسبت به روز معاملاتی قبل ثبت کرد. حجم معاملات نیز با رشد ۳۵ درصدی نسبت به مدت مزبور به ۲ میلیون و ۷۶۸هزار سهم رسید.

تقاضای حقیقی ها همچنان یک قدم جلوتر از بزرگان بازار بود

امروز حقیقی ها توانستند تغییر مالکیت بازار را به نفع خود ثبت کنند. خالص تغییر مالکیت روزانه بورس تهران امروز به حدود ۷۰ میلیارد تومان و از حقیقی به حقوقی ثبت شد.

بیشترین تقاضای حقیقی ها امروز در صنعت محصولات شیمیایی بود و بعد از آن این گروه توجه ویژه ای به گروه فنی و مهندسی داشتند.

در سمت مقابل، حقوقی ها بیشترین توجه حود را متمرکز به صنعت سیمان کردند و همچنین حمایت قابل توجه ای از نمادهای حمل و نقلی داشتند.

در بخش نمادها نیز، عملکرد این دو گروه بازار نشان می دهد که بازیگران خرد بیشترین تقاضا را در نماد “رمپنا” داشتند و بعد از آن “فاراک” مورد توجه آن ها بود.

حقوقی ها نیز بیشترین حمایت را از “امین یکم” داشتند و بعد از آن خرید قابل توجهی در نماد “پارس” داشتند.

صنایع بورسی بدون افت قیمتی

۳۸ صنعت بورس تهران امروز تماما سبزپوش بودند تا مهر تاییدی باشد بر عملکرد موفق بازار سهام در معاملات روز یکشنبه، همچنین در میان صنایع بورسی محصولات چوبی برای چندمین روز متوالی تک نماد “چفیبر” در صدر رشد قیمتی قرار گرفت. و بعد از آن وسایل ارتباطی و زراعت در رده های بعدی قرار گرفتند.

از نکات قابل توجه امروز، رشد محسوس نمادهای صنعت انبوه سازی بود. از میان ۲۲ نماد انبوه سازی ۱۴ نماد این صنعت با صف خرید همراه بودند.

اما این روند در دیگر صنایع کوچک نیز محسوس بود تا جاییکه صنایع قند و شکر و محصولات کاغذی نیز در رده های بالای رشد قیمتی قرار گرفتند.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا