امور زیربناییتعاون و اشتغال

۵۰ درصد اشتغال کشور در قبضه خدمات

یک کارشناس حوزه اشتغال گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد سهم اشتغال زایی کشور مربوط به بخش خدمات است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فاطمه عزیزخانی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصادضمن اشاره به اینکه صنعت و کشاورزی سهم عمده ای در بحث اشتغال زایی مملکت ندارند، افزود: هم اکنون سهم صنعت در این حوزه ۳۰ درصد و سهم کشاورزی ۲۰ درصد است.

وی در ادامه نرخ بیکاری جوانان به خصوص قشر تحصیلکرده را در جامعه بسیار بالا توصیف کرد و اظهارداشت: کشور در شرایط حاضر سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیکار را در دل خود جای داده است.

همچنین بخوانید

این کارشناس حوزه اشتغال گفت: علی رغم اینکه در سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ بطور متوسط سالانه ۶۵۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شده ولی همچنان نرخ بیکاری در جامعه بالاست.

وی افزود: دولت در ماده سه برنامه ششم توسعه سالانه ۹۷۰ هزار فرصت شغلی در مملکت پیش بینی کرده است.

عزیزخانی در ادامه با بیان اینکه بین نظام آموزشی و بازار کار هیچ گونه تطابقی وجود ندارد، اظهارداشت: بخشی از این عدم تطابق به سیاست های آموزش عالی و بخش دیگر به تقاضای اقتصاد در جامعه مربوط می شود.

وی به رادیو اقتصاد گفت: در حال حاضر متناسب با رشته های تحصیلی دانش آموختگان دانشگاهی کار در جامعه وجود ندارد از اینرو ضرورت ایجاب می کند بازنگری جدی در سیاست های این حوزه صورت گیرد.

این کارشناس و مدرس دانشگاه افزود: تولید شغل از سال ۹۴ تا ۹۶ در کشور به تعداد دو میلیون نفر بوده حال سئوالی که در ذهن خطور می کند اینکه چرا این تعداد اشتغال زایی در سطح جامعه ملموس نیست؟

وی تصریح کرد: بررسی های صورت گرفته نشان می می دهد ۸۰ درصد اشتغال زایی که در کشور طی این سال ها اتفاق افتاده در کارگاه های زیر ۱۰ نفر کارکن بوده است.

عزیزخانی در ادامه یادآورشد: بیشتر شاغلان این کارگاه ها فاقد بیمه، سطح دستمزد بسیار پائین، مشاغل ناپایدار و از همه مهمتر به شدت تحت تاثیر دستخوش تحولات اقتصادی هستند.

برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، محمد جوادی نژاد، حسن سعید کلاهی، مطهره محرابی، حمید رضا کجوری» با هدف تبیین سخنان روز رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی در قالب گفتگو محور و برنامه ترکیبی بر اساس تمامی بندهای اقتصاد مقاومتی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا