بورسبورس اوراق

ترمز افزایش نرخ دلار کشیده شد/ اقبال به پالایشی‌ها به دنبال باز شدن سقف نوسان

امروز و در ادامه صعود روز قبل٬ همه شاخص‌های بازار باز هم مثبت بودند؛ روز گذشته خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه تا اطلاع ثانوی در عرضه‌های رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران٬ کلیه فرآورده‌های نفتی شرکت‌های پالایش نفت با سقف باز معامله خواهند شد. این خبر امروز تقاضای برای گروه فرآورده‌های نفتی را افزایش داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز و در ادامه صعود روز قبل٬ همه شاخص‌های بازار باز هم مثبت بودند؛ روز گذشته خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه تا اطلاع ثانوی در عرضه‌های رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران٬ کلیه فرآورده‌های نفتی شرکت‌های پالایش نفت با سقف باز معامله خواهند شد؛ به دنبال این خبر امروز گروه فرآورده‌های نفتی با افزایش تقاضا همراه بود و یکپارچه سبزپوش شد.

شاخص کل بورس امروز با ۲۶۰۵.۷۵ واحد معادل ۱.۸۷ درصد رشد٬ باز هم سقف تاریخی خود را شکست و رقم ۱۴۲۲۳۴.۴۴ واحد را ثبت کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۶۳۸.۳۸ واحد معادل ۲.۸ درصد رشد٬ به رقم ۲۳۴۳۶.۷۶ واحد رسید که نشان‌دهنده ادامه اقبال فعالان به سهام شرکت‌های کوچکتر بازار است.

ارزش معاملات امروز بورس حدود ۸۴۳ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورس حدود ۷۹۲ میلیارد تومان بود.

همچنین بخوانید

روز گذشته رئیس جمهور خیانکاران ارز صادراتی را تهدید و اعلام کرده بود که اگر کسی این کار را کرد٬ قدم اول عزل و قدم دوم معرفی به دادگاه باشد. امروز مجلس شورای اسلامی از این اقدام حمایت کرد؛ سید تقی کبیری٬ عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی امروز تاکید کرد که کمیته ویژه‌ای باید تشکیل شود تا روند ارائه ارز توسط صادرکنندگان دولتی و اصطلاحا خصوصی را به سامانه نیما رصد کند و در صورت تخلف باید دولت و قوه قضائیه برخورد کنند.

امروز نرخ دلار در بازار آزاد باز هم کاهش یافت. گرم طلا و سکه نیز با کاهش قیمت همراه بود. به نظر می‌آید وعده رئیس کل بانک مرکزی مبنی‌بر تزریق دلار به بازار در حال تحقق است.

اخیرا شاهد رشدهای قابل توجهی در بورس هستیم که عمدتا تحت تاثیر سه عامل است؛ نخست آنکه قیمت محصولات صنایع بالادستی در حال آزادسازی است٬ به طوری که در هفته گذشته سقف رقابت برای خرید مس، آلومینیوم و فرآورده‌های ویژه پالایشگاهی در بورس کالا حذف شد و قیمت‌ها به سمت واقعی‌تر شدن پیش رفتند. این موضوع خوشبینی به آزاد شدن قیمت سایر صنایع از جمله فولاد و محصولات پتروشیمی و در نتیجه افزایش سود ریالی شرکت‌ها را در میان فعالان بازار پررنگ‌تر کرد. عامل دوم٬ ریزش نرخ ارز، طلا و سکه است. اکنون احتمال خروج نقدینگی از بازار سهام به سمت بازارهای طلا  و ارز کاهش یافته است. عقب‌ماندگی قابل توجه بازده بازار سرمایه از ابتدای سال در مقایسه با بازار ارز و سکه٬ عامل سوم رشد بورس است. در حالی که سکه و دلار از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند، بازده بازار سهام هنوز در محدوده کمتر از ۵۰ درصد قرار دارد. همین موضوع سبب می‌شود که فروشندگان بالقوه سهام برای فروش دارایی خود دست نگه دارند.

شاخص تحت تاثیر کدام نمادها قرار گرفت

شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱۸۱.۲۶ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۱۶۷.۷۹ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۱۵۱.۱۷ واحد٬ گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۱۴۷.۵۹ واحد٬ سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با ۱۲۲.۷ واحد٬ گروه مپنا (رمپنا) با ۱۱۲.۷۴ واحد و پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۱۰۰.۶۸ واحد رشد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند.

برترین گروه‌ها کدام بودند

امروز بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های شیمیایی، فلزات اساسی، خودرو، بانک‌ها٬ چند رشته‌ای صنعتی٬ فراورده‌های نفتی و کانه‌های فلزی اختصاص یافت.

کدام صنایع بیشترین بازده را داشتند

امروز ۳۲ صنعت مثبت و سه صنعت منفی بودند. گروه‌های استخراج سایر معادن (بازده ۹.۱۲ درصد)٬ ساخت دستگاه‌های ارتباطی (بازده ۴.۹۹ درصد)، زراعت (بازده ۴.۹۹ درصد)، خدمات فنی و مهندسی (بازده ۴.۹۳ درصد)، قند و شکر (بازده ۴.۵۲ درصد)٬ لاستیک و پلاستیک (بازده ۴.۳۳ درصد) و استخراج زغال‌سنگ (بازده ۴.۱۹ درصد) به ترتیب بیشترین بازده را نصیب سهامداران خود کردند.

امروز تک سهم‌های گروه استخراج سایر معادن و ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی مثبت بودند. همچنین همه شرکت‌های گروه خدمات فنی و مهندسی٬ قند و شکر٬ لاستیک و پلاستیک٬ استخراج زغال‌سنگ٬ ماشین آلات و دستگاه‌های برقی٬ کاشی و سرامیک٬ شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی٬ فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای٬ واسطه‌گری‌های مالی و پولی٬ بانک‌ها و موسسات اعتباری٬ استخراج کانه‌های فلزی و منسوجات مثبت بودند.

تمام شرکت‌های گروه زراعت به جز «زگشزا»٬ گروه سیمان، آهک و گچ به جز «سقاین»٬ تمام شرکت‌های گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات به جز «ثتران»٬ گروه سایر واسطه‌گری‌های مالی به جز «ولیز»٬ گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی به جز «کساپا»٬ گروه ساخت محصولات فلزی به جز «فاما»٬ گروه ماشین آلات و تجهیزات به جز «تکنو»٬ گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن به جز «رانفور» مثبت بودند.

در گروه حمل و نقل فقط «حریل» و «حسینا» و در گروه سرمایه‌گذاری‌ها «وتوصا» و «وبوعلی» منفی بودند. در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر هم «غپاک»٬ «بهپاک» و «غشاذر» و در گروه خودرو و ساخت قطعات «خاهن» و «ختور» منفی بودند. از گروه محصولات شیمیایی هم امروز «شپترو»٬ «پترول»٬ «شاملا» و «شگامرن» منفی معامله شدند. از گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم هم «دماوند» و «بکهنوج» منفی بودند. در گروه بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تامین اجتماعی نمادهای «میهن»٬ «بساما»٬ «ما»٬ «اتکام»٬ «کوثر» و «اتکای» منفی بودند. در گروه مواد و محصولات دارویی «ریشمک»٬ «دتماد»٬ «دارو» و «دفرا» منفی بودند. در گروه فلزات اساسی هم «فخوز»٬ «وتوکا»٬ «ارفع»٬ «هرمز»٬ «فولاژ» و «فخاس» منفی بودند.

کدام صنایع امروز بازده منفی نصیب سهامداران خود کردند

گروه انتشار٬ چاپ و تکثیر با زیان یک درصدی٬ محصولات کاغذی با زیان ۰.۸۷ درصدی و مخابرات با زیان ۰.۳۹ درصدی امروز زیان بر جای گذاشتند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم امروز مثبت بود؛ شاخص کل فرابورس با ۲۷.۷۱ واحد (۱.۷۲ درصد مثبت) رشد٬ امروز بر پله ۱۶۴۲.۷۷ واحد ایستاد. نمادهای «ذوب»٬ ‌«میدکو»٬ «مارون»، «شراز» ٬ «شاوان»٬ «زاگرس» و «خراسان» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا