بورسبورس اوراقفرابورس

تعیین بازارگردان و پارامترهای بازارگردانی برای سه نماد معاملاتی فرابورس

مدیر نظارت بازار و بازرسی فرابورس ایران، از تعیین بازارگردان برای ۳ نماد معاملاتی مورد معامله در بازارهای اول و دوم فرابورس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در اطلاعیه‌ای که از سوی مدیریت نظارت و بازرسی فرابورس ایران منتشر شده است در نمادهای معاملاتی گروه کارخانجات صنعتی تبرک، کشت و دام قیام اصفهان و پتروشیمی غدیر، صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی سینا بهگزین به عنوان بازارگردان تعیین و دامنه جدید نوسان روزانه قیمت، دامنه مظنه، حداقل معاملات روزانه و دوره زمانی بازارگردانی اعلام شده است.

بر این اساس در نماد معاملاتی «تبرک»، صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی سینا بهگزین به عنوان بازارگردان جدید این نماد معاملاتی تعیین و جایگزین بازارگردان قبلی شد. در نماد معاملاتی «تبرک» از تاریخ بیستم خردادماه سال جاری عملیات بازارگردانی به روش مبتنی بر حراج توسط صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی بانک سینا آغاز شده و دامنه نوسان روزانه قیمت این نماد به ۱۰ درصد تغییر کرده بود.

همچنین بخوانید

حال با تغییر بازارگردان در این نماد معاملاتی، دامنه جدید نوسان روزانه قیمت، مطابق با دامنه مجاز نوسان قیمت در بازارهای اول و دوم فرابورس ایران تعیین شده و دامنه مظنه آن از ۳ درصد به ۲.۵ درصد کاهش یافته است. همچنین حداقل معاملات روزانه بازارگردان در نماد «تبرک» به تعداد ۲ میلیون و ۲۳۱ هزار سهم است و آنطور که اعلام شده قابلیت بازنگری در مواردی همچون دامنه مظنه، دامنه نوسان روزانه قیمت، حداقل معاملات روزانه و نیز بازارگردان در مقاطع ۳ ماهه برای این نماد وجود دارد. این نماد معاملاتی هم اکنون در بازار دوم فرابورس توسط سهامداران خرید و فروش می‌شود.

از سوی دیگر صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی سینا بهگزین به عنوان بازارگردان در نمادهای معاملاتی «شغدیر» در بازار اول و «زقیام» در بازار دوم از سه‌شنبه مورخ بیستم شهریورماه ۱۳۹۷ عملیات بازارگردانی را به روش مبتنی بر حراج آغاز خواهد کرد. حداقل تعهد معاملات روزانه این بازارگردان در نماد «شغدیر» یه میزان یک میلیون و ۳۰۰ هزار سهم و در نماد «زقیام» به تعداد ۳۵۰ هزار سهم است. همچنین دامنه مظنه در این دو نماد نیز ۲.۵ درصد اعلام شده و در مقاطع سه ماهه امکان تغییر پارامترهای مرتبط با بازارگردانی وجود دارد.

برای نخستین بار در بازار سرمایه از تاریخ ۲۰ شهریور ماه سال ۱۳۹۵ عملیات بازارگردانی روی دو نماد فرابورسی بازار سهام یعنی نمادهای «سمگا» متعلق به شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران و «وگردش» متعلق به بانک گردشگری آغاز شد و در این در حالی بود که تا پیش از آن بازارگردان‌ها صرفا در بازار صکوک به عملیات بازارگردانی می‌پرداختند.

بهنام محسنی، معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران چندی پیش با بیان اینکه هدف از وجود بازارگردان در جریان معاملات هر نوع ورقه بهادار اعم از سهام یا اوراق، تنظیم عرضه و تقاضای بازار است، گفته بود: تحدید دامنه نوسان، افزایش نقدشوندگی ورقه بهادار و تنظیم عرضه و تقاضای بازار از جمله مهمترین مزایایی است که با حضور بازارگردان در جریان معاملات هر نوع ورقه بهادار می‌توان به آنها دست یافت.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا