انرژی

تجهیز شبکه‌های انتقال و فوق توزیع برق به فناوری های نوین

مدیرعامل شرکت توانیر اقتصاد دیجیتال را هدف‌گذاری صنعت برق دانست و افزود: شبکه ۹۰۰ هزار کیلومتری ما می‌تواند در بخش ICT نقش بسیار مثمرثمری را ایفا کند، بنابراین درصددیم تا کمتر از یک ماه آینده مدل نهایی اقتصادی به اشتراک گذاری شبکه‌های انتقال و فوق توزیع را به بخش خصوصی ارائه کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آرش کردی با بیان اینکه این صنعت دارای امکانات و ظرفیت‌های حقوقی و تجهیزاتی مناسبی است که به خوبی می‌تواند هزینه‌های دیجیتال شدن را در کشور کاهش بدهد، عنوان کرد: زمینه‌های دیجیتال شدن صنعت برق و مدل آن در حال آماده شدن است تا نحوه تعامل شرکت‌های توزیع به عنوان مالکان شبکه‌های توزیع برق کشور و شرکت‌های برق منطقه‌ای به عنوان مالکان شبکه‌های فوق توزیع و انتقال با بخش خصوصی مشخص شود.

وی با تاکید بر اینکه در هر محلی که خطوط برق وجود داشته باشد طبیعتا امکان اتوماسیون نیز مقدور خواهد بود، ادامه داد: این شبکه با طول ۹۰۰ هزار کیلومتر می‌تواند در بخش ICT نقش بسیار مثمرثمری را ایفا کند بنابراین درصددیم تا کمتر از یک ماه آینده مدل نهایی اقتصادی به اشتراک گذاری شبکه‌های انتقال و فوق توزیع را به بخش خصوصی ارائه کنیم.

مدیرعامل شرکت توانیر حوزه تولید برق را بخشی کنترل‌پذیر دانست و افزود: از چند سال قبل شبکه این بخش از راه دور و توسط دیسپاچینگ ملی کنترل شده است که درصددیم در آینده بحث مانیتورینگ و عیب‌یابی را نیز برای این بخش اجرایی کنیم و در پی هوشمندسازی تعمیرات باشیم.

به گفته کردی، وجود ۱۲۴ هزار کیلومتر خطوط شبکه انتقال و فوق توزیع می‌تواند بستر بسیار مناسبی برای نصب محمل‌های مخابراتی به ویژه فیبرنوری باشد. براین اساس بدون انجام حفاری و یا تملک زمین ‌می‌توانیم با سیستم گارد بالای دکل‌ها، شبکه مطمئنی را در اختیار بخش خصوصی قرار بدهیم که تاکنون این طرح بر روی ۲۲ هزار کیلومتر از شبکه‌های ما اجرا شده است.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین فعالیت ما در بخش انتقال متمرکز بر کنترل‌پذیری شبکه و پایش دائم تاسیسات در دیسپاچینگ ملی و منطقه‌ای بوده است، تصریح کرد: هم اکنون طرح جامع اندازه‌گیری پارامترهای الکتریکی به عنوان بزرگترین طرح‌ اندازه‌گیری بخش برق مطرح است.

وی افزود: بر همین اساس هدف‌گذاری صورت گرفته تا بتوانیم با ۳۵ میلیون کنتور بیشترین بار را پوشش بدهیم لذا بخش صنعت و کشاورزی را برای پایلوت این طرح انتخاب کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه تا پایان سال ۴۰۰ هزار کنتور در شبکه قرار خواهد گرفت، گفت: تکمیل این طرح نیازمند سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار میلیارد تومانی است که نهایی شدن این برنامه ثمرات متعددی همچون عواید مدیریت بار، قرائت مکانیزه، کارآفرینی فراوان و… را به همراه خواهد داشت.

کردی با بیان اینکه ظرفیت‌های نهفته بسیار کلانی در حوزه انرژی و مدیریت مصرف وجود دارد، بیان کرد: هم اکنون مهم‌ترین نقطه ضعف ما عدم وجود سیستمی آنلاین برای حوزه مدیریت مصرف است که کنتور فهام و اینترنت اشیا این مهم را برای ما فراهم خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت توانیر با تاکید بر اینکه امروزه نیازمند گسترش اینترنت اشیاء در صنعت برق هستیم، گفت: این مهم را از طریق کنتورهای هوشمند پیگیری خواهیم کرد تا بتوانیم در زمان پیک مصرف بتوانیم مصارف مشترکان پرمصرف را از مدار خارج کنیم.

کردی تصریح کرد: صنعت برق امروزه به لحاظ ظرفیت نصب شده رتبه نخست منطقه و رتبه چهاردهم دنیا را به دست آورده است مسلما چنین صنعتی می‌تواند محمل خوبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشد.

وزارت نیرو به دنبال ارتقای خدمات و بازگشت سرمایه

مشاور وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: ارائه خدمات بهتر به مشترکان و بازگشت سرمایه، رهاورد مهم به‌کارگیری فناورهای نوین اطلاعات و ارتباطات در صنعت برق کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هوشنگ فلاحتیان امروز در همایش سند اقدام مشترک وزارتخانه‌های نیرو و ارتباطات برای توسعه کاربردهای فناوری‌های نوین در صنعت آب و برق با اشاره به اهداف این برنامه، اظهار کرد:در تحقق این سند اهدافی مورد نظر واقع شده که در آن مصوبه شورای عالی اشتغال، دستیابی به اهداف ایجاد اشتغال در بخش فاوا، رشد بهره وری در کشور، توسعه اقتصاد دیجیتال و…نهفته است.

به گفته وی در تدوین سند اقدام مشترک، اهداف کلان وزارت نیرو در صنعت آب و برق و تعیین اقدامات و زیرساخت‌های این صنعت مورد اهمیت است.

فلاحتیان با بیان اینکه برای تدوین این سند، مطالعات گسترده‌ای انجام شده و تجربیات کشورهای خارجی نیز مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: در این باره گزارش های متعددی در حوزه فناورهای نوین مورد بحث و بررسی واقع شد و با اطلاعات جامع و کامل این سند تدوین شده است.

معاون سابق وزیر نیرو ادامه داد: اهمیت ICT در شبکه برق رسانی، ورود منابع انرژی‌های تجدیدپذیر، راهکارهای مدیریت شبکه برق، بهره‌وری مناسب از شبکه و… در این سند مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه به‌کارگیری فناورهای نوین اطلاعات در صنعت برق تاثیرات بسزایی را به‌دنبال دارد، تاکید کرد:از مهم ترین این اقدامات می‌توان به ارتقای خدمات بهتر به مشترکان و بازگشت سرمایه اشاره کرد.

فلاحتیان به تبیین سند برنامه اقدام مشترک دو وزارتخانه نیرو و ارتباطات براساس دستورالعمل‌ها اشاره و اظهار کرد: این سند بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، سند ملی راهبردی انرژی کشور و برنامه‌های راهبردی وزارت نیرو تبیین شده است.

مشاور وزیر نیرو در خصوص اهداف کلان صنعت برق بر اساس اسناد بالادستی در این سند مشترک گفت: در این سند اهداف مهمی از جمله کاهش تلفات برق، تامین برق مطمئن و پایدار، توسعه بازار برق رقابتی، توسعه آموزش و توانمند سازی و…مورد اجرا است.

وی ادامه داد: شش هدف اصلی اعم از ارتقای حوزه سیاستگذاری در تحول دیجیتال، توسعه فضای کسب و کار دیجیتال، استفاده مشترک از زیر ساخت ها، ارتقای سطح هوشمندی و بهره وری ICT، ارتقای امنیت فاوا در حوزه آب و برق و فرهنگ سازی و ارتقای دانش را در دستور کار وزارتخانه‌های ذکر شده است.

فلاحتیان با بیان اینکه امید می‌رود تا با همکاری خوب دو وزارتخانه و مدیریت کلان معاونت‌های تخصصی آنها بتوانیم هرچه زودتر این سند را به مرحله اجرا در آوریم، گفت: در این زمینه، هم اکنون طرح‌هایی در این سند به بهره‌برداری رسیده که نمونه ای از آنها اجرای پایلوت شبکه هوشمند توزیع و مصرف برق، توسعه ظرفیت مخابرات و انتقاد داده و…است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا