بورسبورس کالا

رشد ۲ درصدی قیمت کاتد «فملی» / تقاضا برای وکیوم باتوم «شبندر» سه برابر بیشتر از عرضه بود

امروز بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا به «کاتد مس» شرکت «صنایع ملی مس ایران» به میزان حدود ۱۳۲ میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول امروز با قیمت پایه ۴۳ هزار و ۹۸۹ تومان در حجم سه هزار تن به طور نقدی معامله شد که نسبت به معامله قبلی خود ۲ درصد افزایش قیمت داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز دوشنبه (۱۹شهریور)، تالارهای مختلف بورس کالا در مجموع ارزشی حدود ۴۱۶ میلیارد تومان داشتند. این معاملات در ۳۴۱ قرارداد منعقد شدند؛ از این میزان حدود ۲۷۴ میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق گرفت. تالار صنعتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۱۵۶ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس کالای امروز به کاتد مس شرکت «صنایع ملی مس ایران» به میزان حدود ۱۳۲ میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول امروز با قیمت پایه ۴۳ هزار و ۹۸۹ تومان در حجم سه هزار تن به طور نقدی معامله شد که نسبت به معامله قبلی خود ۲ درصد افزایش قیمت داشت.

شایان ذکر است، طی معاملات امروز، تیر آهن و میلگرد به دلیل نبود تقاضا در تالار صنعتی لغو شد. همچنین، عرضه آهن اسفنجی شرکت توسعه آهن فولاد گل گهر هم به دلیل نبود تقاضا انجام نشد و این محصول تنها به عرضه کنندگی شرکت «جهان فولاد سیرجان» به قیمت پایه کیلویی یک هزار و ۱۹۵ تومان در حجم ۵۰ هزار تن معامله شد.

تالار پتروشیمی 

این گزارش حاکی است، ۱۲ هزار تن وکیوم باتوم و ۱۱ هزار و ۴۲۹ تن مواد پلیمری نیز در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

بیشترین ارزش معاملات تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی هم به «وکیوم باتوم» شرکت پالایش نفت بندرعباس (شبندر) به میزان حدودی ۳۶ میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول با قیمت پایه کیلویی چهار هزار و ۱۹ تومان ( ۲۰۱ درصد بالاتر از قیمت پایه قبل)، توسط کارگزاری «بانک رفاه کارگران» فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (۱۷ شهریور) ۴.۳ تغییر قیمتی نداشت و در حالی به حجم ۹ هزار تن عرضه و معامله شد که با ۲۸ هزار تن تقاضا مواجه بود.

کم ارزشترین محصول این تالار هم به «پلی پروپیلن شیمیایی» شرکت «پلی پروپیلن جم» به میزان حدودی ۷۳۴ میلیون تومان اختصاص یافت. این محصول هم به قیمت کیلویی شش هزار و ۱۱۹تومان و ۵ درصد بیشتر از قیمت پایه معامله شد. حجم مورد معامله این محصول ۱۲۰ تن بود که توسط کارگزاری «صبا جهاد» فروخته شد. قیمت پایه و پایانی امروز پلی پروپیلن «جم» نسبت به قیمت‌های پایه قبل (۱۳ شهریور) هرکدام با ۰.۵ درصد کاهش مواجه بود.

تالار صنعتی

براساس این گزارش،۱۰ هزار تن شمش بلوم و سه هزار تن مس کاتد در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران داد و ستد شد.

بیشترین ارزش معاملات امروز این تالار به کاتد مس شرکت «صنایع ملی مس ایران» به میزان حدود ۱۳۲ میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول امروز با قیمت پایه ۴۳ هزار و ۹۸۹ تومان در حجم سه هزار تن به طور نقدی توسط کارگزاری «ارگ هومن» معامله شد. محصول حاضر نسبت به معامله قبلی خود (۱۳ شهریور) ۲ درصد افزایش قیمت داشت.

امروز «شمش بلوم» مجتمع فولاد خراسان به طور سلف و شرکت آهن و فولاد ارفع به طور نقدی هر کدام با قیمت کیلویی دو هزار و ۳۹۰ تومان (۱۵ درصد بالاتر از قیمت پایه) در حجم ۵۰۰۰ تن توسط کارگزاری«سی ولکس» معامله شد. ارزش هر کدام از معاملات شمش این دو شرکت نیز حدود ۱۲ میلیارد تومان بود.

گفتنی است، طی امروز تیر آهن و میلگرد نیز در این تالار عرضه شد که به دلیل نبود تقاضا لغو شد. همچنین، عرضه آهن اسفنجی شرکت توسعه آهن فولاد گل گهر هم به دلیل نبود تقاضا انجام نشد و این محصول تنها توسط شرکت «جهان فولاد سیرجان» به قیمت پایه کیلویی یک هزار و ۱۹۵ تومان در حجم ۵۰ هزار تن عرضه و معامله شد.

تالار کشاورزی

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز معامله هفت هزار و ۲۰۰ تن گندم خوراکی را تجربه کرد.

بیشترین ارزش معاملات تالار کشاورزی هم به «گندم خوراکی» مرکزی در حدود ۲.۳ میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت کیلویی ۹۹۲ تومان و ۱۰ درصد بیشتر از قیمت پایه در حجم دو هزار و ۴۰۰ تن توسط کارگزاری «آگاه» نقدی فروخته شد.

کمترین ارزش معاملات این تالار نیز به کالای «گندم خوراکی» لرستان به میزان حدود ۱.۱ میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول در حجم یک هزار و ۲۰۰ تن توسط کارگزاری «آگاه» فروخته شد و قیمت آن به ازای هر کیلو ۹۹۲ تومان بود. عرضه کننده این محصولات «شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران» بود.

شایان ذکر است، تالارصادراتی بورس کالای نیز امروز معامله ۲۷ هزار و ۶۶۴ تن قیر را تجربه کرد. علاوه براین ۴۰۰ تن عایق رطوبتی نیز در تالار مذکورد داد و ستد شد.

همچنین بازار فرعی بورس کالای ایران شاهد معامله ۸۲۵ تن پتاس بود.

اقتصاد.آنلاین

منبع
اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا