بانک و بیمهطلا و ارز

تقلای طلای جهانی برای شکستن مرز ۱۳۰۰ دلار!

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، طلا از اواخر هفته گذشته پس از موضع محتاطانه بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخهای بهره که باعث اُفت ارزش دلار شد و عدم تغییر سیاست پولی بانک مرکزی ژاپن که ارزش ین را بالا برد، رشد چشمگیری داشته است. این فلز ارزشمند روز دوشنبه به ۱۳۰۳.۶۰ دلار در هر اونس صعود کرد که بالاترین قیمت از ژانویه سال ۲۰۱۵ بود اما به دلیل سودبری معامله گران از افزایش قیمت، تا پایان معاملات این روز در سطح پایین‌تری بسته شد.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد صعود کرد و به ۱۲۹۳.۳۱ دلار رسید در حالیکه در ابتدای روز تا سطح ۱۲۹۶.۸۱ دلار پیشروی کرده بود.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن با ۰.۰۵ درصد کاهش، ۱۲۹۵.۱۰ دلار بود. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه از سطح ۱۳۰۰ دلار عبور کرد اما تا پایان روز افزایش قیمت طلا به ۵.۳۰ دلار یا ۰.۴ درصد محدود شد و در ۱۲۹۵.۸۰ دلار بسته شد.

همچنین بخوانید

به گفته مارک تو، مدیر تحقیقات گروه مالی وینگ فانگ، طلا در سه ماهه دوم امسال می‌تواند به سطح ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار در هر اونس برسد زیرا سرمایه گذاران نرخ برابری ین و دلار و تصمیمات بانکهای مرکزی و همچنین ورود سرمایه به صندوقهای سرمایه گذاری تحت پشتیبانی طلا را دنبال می‌کنند.

دلار روز سه شنبه به پایین‌ترین سطح ۱۸ ماه گذشته در برابر ین رسید و شاخص دلار در پایین‌ترین سطح از ژانویه سال ۲۰۱۵ به این طرف قرار دارد.

ضعف دلار و بالا رفتن قیمت طلا باعث افزایش چشمگیر ورود سرمایه به صندوق “اس پی دی آر گولد تراست” شده که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتیبانی طلا در جهان است. دارایی‌های این صندوق روز دوشنبه ۲.۵۹ درصد یا ۲۰.۸ تن افزایش یافت و به ۸۲۴.۹۴ تن رسید.

بر اساس گزارش رویترز، سرمایه گذاران در هفته جاری برای برآورد قدرت اقتصاد آمریکا و تاثیر آن بر سیاست پولی بانک مرکزی این کشور، به آماری که منتشر می‌شود چشم دوخته اند. مهمترین این آمارها گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی است که قرار است روز جمعه منتشر شود.

طلا به افزایش نرخهای بهره حساس است زیرا نرخهای بهره بالاتر به جذابیت سرمایه گذاری این فلز لطمه زده و رقابت آن با دارایی‌های رقیب مانند سهام و اوراق قرضه را دشوار می‌کند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره نزدیک به بالاترین قیمت ۱۵ ماه اخیر قرار دارد و روز جاری با ۰.۵ درصد افزایش، در ۱۷.۶۱۷ دلار ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری پس از اینکه روز گذشته تا سطح ۱۰۸۵.۴۰ دلار صعود کرد، در معاملات سه شنبه با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۰۷۷.۰۱ دلار رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۷ درصد افزایش، ۶۲۲ دلار معامله شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا