اقتصاد کلان

اخبار مهم اقتصادی امروز؛ کاهش قیمت مرغ، افزایش قیمت سکه و افزایش خرید محصولات بهداشتی

قیمت گوشت مرغ در روزهای اخیر روندی نزولی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بررسی بازار گوشت مرغ نشان می‌دهد که قیمت مرغ زنده و گوشت گرم روند نزولی روزهای گذشته خود را ادامه داده و هر کیلوگرم گوشت مرغ به ۹۰۰۰ تومان در سطح شهر کاهش یافته است.

در این رابطه مهدی یوسف‌خانی – رییس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران – اظهار کرد: عرضه گوشت مرغ در شرایط فعلی بیش از نیاز بازار است و قیمت آن در چند روز گذشته افت قابل توجهی داشته که پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده قیمت گوشت مرغ به روند نزولی خود ادامه دهد.

همچنین بخوانید

به دلیل نزدیکی به ماه محرم، شرکت پشتیبانی امور دام قرار شده نیاز گوشت قرمز و سفید هیات‌های عزاداری را با گوشت منجمد تامین کند. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که در چند وقت گذشته قیمت گوشت و مرغ روند صعودی به خود گرفته و قدرت خرید گوشت قرمز برای برخی از خانواده‌ها کاهش یافته که امید است اثرگذاری مناسب در بازار محصولات پروتئینی داشته باشد.

البته ناگفته نماند که در روزهای گذشته قیمت مرغ زنده روند نزولی به خود گرفت و این موضوع تا حدودی بر قیمت مرغ تازه نیز تاثیرگذار بوده است.

قیمت سکه افزایش یافت

قیمت طلا و سکه در روز جاری صعودی بود.  در بازار پرنوسان امروز طلا و ارز، سکه تمام طرح جدید ۹۷ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۱ هزار تومان با افزایش قیمت مواجه شدند.

سکه تمام طرح جدید نسبت به روز گذشته با افزایش قیمت همراه شده و چهار میلیون و ۴۶۷ هزار تومان فروخته می‌شود. سکه تمام طرح قدیم نیز چهار میلیون و ۱۰۱ هزار تومان قیمت دارد.

همچنین نیم سکه ۴۱ هزار تومان افزایش قیمت را نسبت به روز گذشته تجربه کرده و دو میلیون و ۱۴۱ هزار تومان فروخته می‌شود. ربع سکه نیز ۱۱ هزار تومان افزایش قیمت دارد و یک میلیون و ۱۱۱ هزار تومان داد و ستد می‌شود.

طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر، هر قطعه سکه یک گرمی در بازار امروز ۶۲۱ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۷۴ هزار تومان در طلافروشی‌ها داد و ستد می‌شود.

افزایش خرید محصولات بهداشتی

اما بررسی‌ها نشان از آن دارد که برخلاف گذشته که مواد پروتئینی در اولویت خرید قرار داشت، مردم در فروشگاه‌ها بیش از نیاز روزانه و حتی ماهانه خود به خرید محصولات بهداشتی روی آورده‌اند.

در چند وقت اخیر به واسطه رشد قیمت ارز و به ویژه دلار، قیمت مواد اولیه روند صعودی به خود گرفته و در برخی موارد حتی با وجود تامین نیاز از طریق تولید داخلی به ویژه محصولات پتروشیمی، دسترسی به مواد اولیه بسیار سخت شده و قیمت آن رشد قابل توجهی به خود گرفته است.

این موضوع عاملی شد تا قیمت محصولات نهایی برای مصرف‌کننده رشد دو تا سه برابری را تجربه کند و با توجه به کاهش قدرت خرید خانواده‌ها در کنار افت میزان تولید، برخی از خانواده‌ها احساس نگرانی کنند و برای آن‌که در آینده با مشکل مواجه نشوند، به خرید بیش از نیاز برخی از محصولات بپردازند. به‌طور مثال در هفته‌های گذشته محصولاتی که بسته‌بندی آن‌ها به مواد پلاستیکی – که مواد اولیه آن‌ها توسط پتروشیمی‌ها تولید می‌شود – وابستگی داشت، با افزایش قیمت و کاهش تولید مواجه شد و مردم به خرید مواد شوینده و بهداشتی روی آوردند. این موضوع در حال حاضر تا حدودی فروکش کرده و به پوشک و نوار بهداشتی سرایت کرده است.

با توجه به اخبار رسیده مبنی بر این‌که شرکت‌های تولیدکننده محصولات بهداشتی با نظر شخصی خود از میزان تولید کاسته‌اند و برخی سودجویان با توجه به این شرایط دست به احتکار محصولات آن‌ها زده‌اند، به نظر می‌رسد اگر مردم نگران آینده بازار نباشند و دست به خرید بیش از نیاز روزانه خود نزنند، برخی از شرکت‌های تولیدی اجازه افزایش قیمت را به خود نمی‌دهند.

سکه مشمول مالیات شد

اما این تنها خبر مربوط به سکه و طلا نبود. در  خبر دیگری در این رابطه در پی اعلام در نظر گرفتن مالیات برای خرید بیش از ۲۵ سکه، عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر گفت: این اقدام حباب قیمت سکه را می‌شکند و عدالت برای خرید آن برقرار می‌شود.

صبح امروز تقوی‌نژاد – رییس سازمان امور مالیاتی – اعلام کرد که در مورد خرید سکه تا ۲۵ عدد معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است و بیش از آن بر اساس یک جدول میزان مالیات آنها مشخص شده است؛ به طوریکه برای ۱۰۰۰ سکه می‌توانیم تا ۳۵ درصد مالیات بگیریم.

در این راستا محمد کشتی آرای – عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر – درباره تاثیرگذاری این تصمیم بر بازار سکه گفت: این اقدام می‌تواند حباب قیمت سکه را بشکند و ارزانی آن را در پی داشته باشد، چراکه دیگر کسی نمی‌تواند با پول‌های باد آورده تعداد زیادی سکه بخرد و با قیمت و بازار آن بازی کند.

به گفته وی، “آنچه مسلم است اینکه عدالت در بازار سکه رعایت می‌شود و همه مردم می‌توانند به عنوان متقاضی در این بازار اقدام به خرید و فروش کنند، چراکه دیگر کسی نمی‌تواند ۳۵ هزار سکه بخرد و به کس دیگری حتی یک سکه هم نرسد. البته از سوی دیگر نیز با توجه به شفاف شدن خرید و فروش معاملات در بازار سکه می‌تواند تاثیر مثبتی روی این حوزه بگذارد و امیدوار باشیم که قیمت سکه با این سیاستگذاری متعادل شود”.

خودروها از گمرک ترخیص می‌شوند

رییس انجمن واردکنندگان خودرو از موافقت دولت با ترخیص خودروهای متوقف در گمرک خبر داد. کوروش مرشدسلوک اظهار کرد: از ابتدای تیر ماه با مصوبه دولت واردات بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا از جمله خودرو ممنوع شد.

به گفته وی، “به دنبال ممنوع شدن واردات، از آن زمان تاکنون از ترخیص خودروهای وارد شده به گمرک جلوگیری شد. در این رابطه اخیرا طرحی به دولت ارائه شد که براساس آن خودروهایی که پول آنها پرداخت شده و وارد گمرک شده‌اند ترخیص شود. براساس جدیدترین اخبار به دست آمده دولت با ترخیص خودروهای متوقف در گمرک موافقت کرده است که امیدواریم دستورالعمل مربوطه هرچه زودتر به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ و اجرایی شود”.

وی افزود: در این شرایط امیدواریم در قدم بعدی دولت با واردات خودروهایی که پیش از ممنوع شدن واردات، ثبت سفارش شده و پول آنها نیز پرداخت شده است اما به دلیل ممنوعیت واردات وارد کشور نشده‌اند نیز موافقت کند.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو خاطرنشان کرد: موافقت دولت با واردات خودروهای متوقف در گمرک و همچنین موافقت با ورود باقی خودروهای ثبت‌سفارش و خریداری شده تاثیر مثبتی بر بازار خودروهای وارداتی داشته و باعث تعدیل نرخ‌های فعلی در بازار خواهد شد.

موفقیت رجیستری در مقابله با قاچاق گوشی تلفن همراه

یکی از بازارهای مهم مورد نیاز مردم که هر روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود، بازار تلفن‌های همراه با توجه به ضریب نفوذ بیش از ۱۱۰ درصدی آن و ارزش بالای چندین میلیارد دلاری آن است که نیازمند نظارت جهت پیشگیری و مقابله با فساد در آن است. در گذشته، بیش از ۹۵ درصد این بازار به صورت قاچاق تأمین می‌شد که از حدود دو سال گذشته با همکاری وزارتخانه‌های اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ساماندهی این حوزه و مبارزه با قاچاق در قالب طرح ثبت تلفن‌های همراه (رجیستری) در مهر ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.

با اجرای طرح رجیستری (ثبت شماره گوشی‌های همراه) و مشمول شدن تمامی برندهای گوشی از ابتدای اردیبهشت‌ماه، صرفا گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند، در شبکه اپراتوری کشور فعال خواهند شد. طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در راستای اجرای آخرین مرحله طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت (رجیستری) تمامی گوشی‌هایی که پیامک مبنی بر غیرقانونی بودن گوشی دریافت کردند، ۳۱ روز مهلت استفاده داشتند و پس از آن از شبکه سرویس نخواهند گرفت.

مسوولان معتقدند آنچه اهداف اجرای طرح رجیستری موبایل در داخل کشور بوده تاکنون به صورت نسبی محقق شده است. زیرا در حال حاضر شاهد کم شدن قاچاق موبایل در ایران هستیم و شرکت‌های داخلی مجبورند از مجاری قانونی نسبت به واردات و خرید گوشی اقدام کنند و این موضوع به سود اقتصاد کشور است.

تولید خودرو کاهش یافت

براساس جدیدترین آمارهای رسمی تولید انواع خودرو در مرداد ماه امسال به طور میانگین ۳۸ درصد کاهش یافت. در این مدت تولید انواع خودرو از ۱۴۴ هزار و ۳۷۰ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۸۹ هزار و ۴۵۰ دستگاه رسید.

مرداد ماه امسال تولید انواع سواری با افت ۳۸.۲ درصدی همراه بوده و از ۱۳۵ هزار و ۶۸۰ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۶ به ۸۳ هزار و ۷۸۷ دستگاه کاهش یافت. برخلاف سواری اما تولید انواع ون ۱۸۴.۲ درصد افزایش یافته و از ۵۷ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۱۶۲ دستگاه افزایش یافت.

در این مدت تولید انواع وانت ۳۷.۹ درصد کاهش یافته و از ۷۰۷۹ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۶ به ۴۳۹۳ دستگاه رسید. تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس اما افزایش یافته و با رشد ۹۶.۸ درصدی از ۹۳ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۱۸۳ دستگاه افزایش یافت. مرداد ماه امسال تولید انواع اتوبوس با افت ۶۳.۶ درصدی همراه بوده و از ۱۶۲ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۶ به ۵۹ دستگاه کاهش یافت.

تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز ۳۳.۳ درصد کاهش یافته و از ۱۲۹۹ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۸۶۶ دستگاه رسید.

۲ سال تا پایان عمر ویندوز ۷

مایکروسافت اعلام کرده است که تنها تا سال ۲۰۲۰ میلادی از نسخه سیستم عامل ویندوز ۷ پشتیبانی خواهد کرد.

مایکروسافت به‌عنوان شرکت توسعه و ارائه‌دهنده سیستم عامل محبوب و پرطرفدار ویندوز، به‌تازگی اعلام کرده است که سازمان‌های خاصی که همچنان خواستار استفاده از نسخه‌های قدیمی‌تر سیستم‌عامل ویندوز همچون نسخه ویندوز ۷ هستند، باید با پرداخت مبلغی معلوم و مشخص، پشتیبانی مایکروسافت را برای دریافت به‌روزرسانی و وصله‌های امنیتی دریافت کنند.

مایکروسافت با انتشار بیانیه‌ای همچنین عنوان کرده است که تنها تا سال آینده یعنی ۲۰۲۰ میلادی از سیستم عامل ویندوز ۷ پشتیبانی خواهد کرد و این بدان معناست که بعد از تاریخ مقرر، دیگر اقدام به ارائه و انتشار نسخه‌های به‌روزرسانی و وصله‌های امنیتی نخواهد کرد. با این حال، این شرکت با اعلام یک ضرب‌الاجل خطاب به آن دسته از شرکت‌ها و سازمان‌هایی که همچنان می‌خواهند از نسخه‌های قدیمی ویندوز استفاده کنند، گفته که با پرداخت مبلغی که به صورت تصاعدی رشد و افزایش می یابد، قادر خواهند بود از پشتیبانی مایکروسافت بهره مند شوند.

شبیه به همین اتفاق چند سال پیش برای ویندوز ایکس پی نیز رخ داده بود و سازمان‌هایی با پرداخت هزینه‌های اضافی، پشتیبانی اختصاصی میاکروسافت را دریافت کردند.

مخالفت با احیای کوپن

به‌دنبال زمزمه‌هایی در رابطه با توزیع کوپن و کارت شارژ برای سرپرست خانوارها، رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این که این موضوع هنوز قطعی اعلام نشده است، نسبت به خطرهای آن برای اقتصاد کشور هشدار داد و تصریح کرد که این کار، تورم‌ را شدیدتر و زمینه‌های رانت را بیشتر می‌کند. همچنین فاصله طبقاتی‌ را گسترش می‌دهد و زمینه‌ساز فساد خواهد شد که بسیار خطرناک است.

خسرو فروغان‌ گران‌سایه – رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران – با اشاره اینکه باید از صفر تا ۱۰۰ واردات و توزیع کالاهای ضروری تحت نظارت کامل باشد، اظهار کرد: برخی معتقدند ” نظارت کافی و وافی وجود ندارد لذا به سمت کوپنی شدن برویم تا توزیع کالا راحت‌تر باشد”.

وی حرکت به سمت کوپنی شدن را خطرناک و فسادآور دانست و گفت:‌ شرایط کوپنی شدن در اوایل انقلاب با زمان حال بسیار متفاوت است، چراکه در اوایل انقلاب در کشور بحث جنگ بود و کشور درآمد زیادی نداشت و نگاه مردم و مسئولان با زمان فعلی متفاوت بود. همچنین اعتماد بین مردم و گروه‌ها زیاد بود. اما امروز اینگونه نیست و اعتماد مردم کم رنگ شده و بهانه‌ای به نام جنگ نیز وجود ندارد که مردم بخواهند از خود گذشتگی کنند. شرایط به سمتی رفته که هرکس فقط به فکر خود و منافع خویش است لذا شاهد رانت‌هایی هستیم که حق مسلم تمام مردم، قشر متوسط و ضعیف را گرفته و نهایتا اختلاف طبقاتی را بیشتر کرده است.

پرداخت وام به طرح‌های اشتغال روستاییان

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از پرداخت ۲۵۸ میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌های اشتغال روستایی خبر داد و خاطرنشان کرد که بهترین طرح‌هایی که توجیه مناسب و قابلیت اجرا در روستا را داشته باشند، انتخاب و برای پرداخت تسهیلات معرفی می‌کنیم.

اصغر نوراله‌زاده فرایند واگذاری طرح اشتغال روستایی به صندوق کارآفرینی امید، میزان توزیع اعتبارات و پذیرش طرح‌های اشتغال را توضیح داد و گفت: از نیمه دوم سال گذشته که قانون توسعه اشتغال روستایی و عشایری تصویب شد و دولت دستورالعمل و شیوه‌نامه اجرای آن را ابلاغ کرد تا این لحظه نزدیک به ۲۰ هزار و ۹۰۰ طرح از سراسر کشور به ارزش ۱۵۹۰ میلیارد تومان توسط کمیته‌های فنی به صندوق کارآفرینی امید ارجاع شده است.

وی درباره منابع صندوق کارآفرینی امید برای اختصاص به طرح اشتغال روستایی، اظهار کرد: کل منابع ما و منابع صندوق توسعه ملی در مرحله اول جمعا ۱۰۰۰ میلیارد تومان است که ۵۰۰ میلیارد تومان منابع صندوق کارآفرینی امید و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع صندوق توسعه ملی است و بیش از ۵۰ درصد طرح‌ها در سراسر کشور به ما معرفی شده است تا از بین آن‌ها بهترین طرح‌هایی که قابلیت اجرا و توجیه مناسب دارند، انتخاب و برای پرداخت تسهیلات معرفی شوند.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا