بانکبانک و بیمه

تردید بانک مرکزی در افزایش یا کاهش سود


به نظر می‌رسد بانک مرکزی در طی چند روز آینده تصمیمی مهم در زمینه نرخ سود بانکی بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)،چند هفته قبل بود که بانک مرکزی طی ابلاغیه‌ای به کلیه شعب بانک ها و موسسات اعتباری اعلام کرد نرخ سود سپرده های افتتاحی در شهریور ماه ۹۶ به مدت یک ماه آینده تمدید شده است.

 در شهریور ماه سال گذشته بسیاری از بانک‌ها و موسسات اعتباری حساب های سپرده با نرخ های بیش از ۲۰ تا ۲۲ درصد برای مشتریان افتتاح کرده بودند.
 با سررسید شدن این سپرده ها در اوایل شهریور ماه بانک مرکزی از بین خروج ناگهانی سپرده‌ها از بانک ها و سرریز شدن آن در بازارهای موازی نظیر ارز سکه و مسکن و خودرو ترجیح داد آن حساب‌ها برای مدت یک ماه دیگر تمدید تا در مدت زمان مشخص تصمیمی صحیح گرفته شود.
 حال به نظر می رسد با وجود گذشت ۱۸ روز از بخشنامه تمدید یک ماهه سپرده ها, بانک مرکزی هنوز نمی داند چه تصمیمی باید برای نرخ سود سپرده های بانکی اتخاذ کند.
 به عبارت دیگر اگر نرخ سود همچنان بین ۲۰ و ۲۳ درصد تمدید شود حجم نقدینگی باز هم افزایش پیدا میکند و اگر نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد برسد موجب خروج منابع بیشتر از بانک ها و تلاطم در بازار سکه و ارز شود.
 بانک مرکزی بر همین اساس در وضعیت بسیار حساسی قرار گرفته و باید تصمیمی اتخاذ کند که در نهایت منجر به ضرر اقتصاد کشور خواهد شد.
به نوشته اخبار بانک، هرچند به نظر می رسد در صورتی که بانک مرکزی بخواهد انتخاب بین بد و بدتر داشته باشد ترجیح می دهد نرخ سود ۲۰ تا ۲۳ درصد همچنان تداوم داشته باشد تا اینکه بازارهای موازی ملتهب تر از این شود.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا