انرژی

موج سواری نفت روی خصومت ورزی آمریکا

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران که ریسک کمبود عرضه در بازار را ایجاد کرده است افزایش یافت.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با هفت سنت افزایش نسبت به روز گذشته، به ۶۷.۶۱ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱۱ سنت افزایش، ۷۷.۴۸ دلار در هر بشکه معامله شد.

همچنین بخوانید

رشد قیمت‌ها تحت تاثیر نشانه‌های تامین فزاینده از سوی سایر تولید کنندگان بزرگ شامل آمریکا و عربستان سعودی محدود شد.

تحلیلگران بانک ANZ در یادداشتی با اشاره به تحریم‌های واشنگتن علیه صادرات نفت ایران که از نوامبر به اجرا در می‌آید، نوشتند: عملکرد یکسانی در بازار نفت مشاهده نمی‌شود. واشنگتن کشورهای دیگر را برای قطع واردات ایران تحت فشار قرار داده است.

به گفته این تحلیلگران، قیمت‌ها در بحبوحه گمانه‌زنی درباره اقدام عربستان سعودی و روسیه برای پر کردن هرگونه شکاف در عرضه، رشد محدودی پیدا کرده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، ریک پری، وزیر انرژی آمریکا، روز دوشنبه در واشنگتن با خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، دیدار کرد. این دیدار در راستای تلاش دولت ترامپ برای تشویق تولیدکنندگان بزرگ برای تولید بالاتر در راستای بازگشت تحریم‌های ایران صورت گرفت.

پری همچنین قراراست روز پنج‌شنبه با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در مسکو دیدار کند. روسیه، آمریکا و عربستان سعودی سه تولیدکننده بزرگ جهان هستند که حدود یک سوم از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز مصرف روزانه جهان را تامین می‌کنند. مجموع تولید این سه کشور از سپتامبر سال ۲۰۱۴ به میزان ۳.۸ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرده است.

در شرایطی که بازارهای نفت خاورمیانه به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران با محدودیت تامین نفت مورد نیازشان روبه‌رو شده اند بسیاری از پالایشگاه‌های آسیایی به دنبال منابع تامین جدید هستند و در همین راستا واردات کره جنوبی از آمریکا ممکن است در نوامبر به رکورد بالایی صعود کند. همزمان، تولیدکنندگان نفت آمریکایی به دنبال خریداران جدید برای نفتی هستند که پیش از این به چین می‌فروختند و اکنون به دلیل تشدید اختلافات تجاری میان واشنگتن و پکن بدون خریدار مانده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا