بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق و دانش بنیان

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق برای حمایت از شرکت های دانش بنیان تاکید کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، نشست هم اندیشی بررسی فرصت ها و چالش های سرمایه گذاری در صنایع خلاق و فرهنگی با حضور جمعی از شرکت های سرمایه گذار، نمایندگان بانکها، موسسات مالی و اعتباری، صندوق های پژوهش و فناوری، کارشناسان و شرکت های فعال در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی؛ ۱۸ شهریورماه در محل باشگاه نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

سید محمد حسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز در آغاز این نشست، ضمن بر شمردن برخی از مزیت های سرمایه گذاری در صنایع خلاق و فرهنگی گفت:سرمایه گذاری در طرح های این حوزه نسبت به سایر حوزه های صنعت معمولاً بسیار کمتر و بازگشت سرمایه آن در دوره کوتاه تری انجام می شود. همچنین سرمایه لازم برای ایجاد یک شغل در صنایع سنگین حدود ۴۰۰ میلیون تومان است در حالی که در صنایع خلاق و فرهنگی همین سرمایه گذاری کمتر از ۵۰ میلیون تومان می باشد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ % فارغ التحصیلان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را فارغ التحیلان رشته های علوم انسانی و هنر تشکیل می دهند، این ظرفیت عظیم منابع انسانی را سرمایه بزرگی برای به حرکت درآوردن چرخ صنایع خلاق و فرهنگی و جذب منابع مالی و در نتیجه توسعه اقتصادی کشور دانست.

در این نشست علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به اهمیت صنایع خلاق و فرهنگی، استارتاپ ها و کسب و کارهای جدید در اقتصاد دانش بنیان، ضرورت توجه ویژه به این حوزه را تأکید کرد.

وی افزود: برنامه توسعه زیست بوم شرکتهای خلاق به عنوان مکمل برنامه حمایت از شرکت های دانش بنیان مورد توجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و این معاونت ضمن تعامل با سایر دستگاه های اجرایی، بانکها، صندوقهای پژوهش و فناوری و بیمه ها، زیرساختهای مناسبی برای توسعه کمی و کیفی صنایع خلاق و فرهنگی فراهم کرده است.

وی آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را برای همکاری با سرمایه گذاران در جهت آشنایی بیشتر با طرح های سرمایه پذیر و کاهش ریسک سرمایه گذاری اعلام کرد.

آقای مهندس مجید مرشدی، سرپرست اداره کل تامین مالی و سرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیز  به تشریح برنامه های دفتر تامین مالی معاونت علمی برای تامین مالی و سرمایه گذاری در شرکتهای دانش بنیان و خلاق پرداخت.

وی رئوس فعالیت های این دفتر را تقویت و ایجاد نهادها و ابزارهای تخصصی تأمین مالی حوزه دانش بنیان و خلاق (مانند ایجاد و توسعه صندوق جسورانه، فراصندوق، Match funding، تأمین مالی جمعی، صندوق پروژه، صندوق های پژوهش فناوری)، هدایت و ترغیب سرمایه گذاران بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت اعتبارافزاها در تجهیز منابع مالی، تسهیل فرآیند سرمایه گذاری اعلام کرد.

در ادامه این نشست سه پنل تخصصی با حضور سرمایه گذاران و شرکتهای خلاق سرمایه پذیر در سه حوزه بازیهای ویدئویی، انیمیشن و اسباب بازی برگزار شد. در این پنل ها تجربیات و شیوه همکاری سرمایه گذاران و شرکتهای سرمایه پذیر به حاضرین در نشست ارائه و به پرسشهای حضار پاسخ داده شد. تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی فیلشاه در این پنل به موفقیت های سرمایه گذاری دو انیمیشن سینمایی شاهزاده روم و فیلشاه پرداخت و خواستار توجه سرمایه گذاران و مجموعه های مرتبط با صنایع فرهنگی به نقش موثر پویا نمایی در صنعت فرهنگی شد.

همچنین یکی از کارشناسان حوزه گردشگری خلاق، ظرفیتهای داخلی و خارجی صنعت توریسم را معرفی و آمارهای مقایسه ای از اقتصاد توریسم در ایران و برخی از کشورهای دیگر ارائه نمود. وی ضمن برشمردن برخی از عناوین مهم قابل سرمایه گذاری در حوزه گردشگری ایران، گفت، متاسفانه بسیاری از مردم و سرمایه گذاران تنها با موضوع هتل داری و تورهای گردشگری آشنایی دارند، در حالی که بخشهای بسیار مهم و بکر دیگری مانند موزه داری، غذا، مبادلات مالی و … در حوزه گردشگری است که علاوه بر نیاز به سرمایه گذاری، نقش مهمی نیز در توسعه اقتصاد توریسم دارند.

در این نشست برنامه های حمایتی دبیرخانه توسعه زیست بوم شرکتهای خلاق برای حمایت از سرمایه گذاران در خوشه های تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی، معرفی گردید.

در این نشست که با همکاری انجمن صنفی کارفرمایی صندوق ها و نهادهای سرمایه گذاری خطر پذیر برگزار شد، آقای رضا زرنوخی رئیس این انجمن، برنامه های انجمن برای همکاری با سرمایه گذاران جهت آشنایی با صنایع خلاق و فرهنگی و نیز تعامل سرمایه گذاران مختلف برای سرمایه گذاری مشترک در طرح ها را معرفی نمود.

در انتهای نشست هم اندیشی بررسی فرصت ها و چالش های سرمایه گذاری در صنایع خلاق و فرهنگی، پنل پرسش و پاسخ با حضور دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز، سرپرست دفتر تأمین مالی و سرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری، رئیس انجمن سرمایه گذاری خطر پذیر، مدیرعامل شرکت پیشگامان امین سرمایه پاسارگاد(شناسا) و دو تن از نمایندگان شرکتهای خلاق، در خصوص ظرفیت ها و چالشهای سرمایه گذاری در صنایع خلاق و فرهنگی برگزار شد و به سوالات سرمایه گذاران و حضار پاسخ داده شد.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا