بورسبورس اوراق

کارستان بورس در یک روز تاریخی

کارنامه عملکرد چندماه اخیر بازار سهام حاوی ثبت روزهای ممتازی است، که منجر به شروع سریال رکوردشکنی های بورسی شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،امروز نیز بورس تهران به تبعیت از مدت اخیر رکوردهایی را به ثبت رساند که در تاریخ فعالیت این بازار بی سابقه و خاطره انگیز بود. عبور از مرز ۱۵۰ هزارواحدی برای شاخص کل، ثبت بیشترین رشد روزانه و ثبت چهارمین رشد درصدی روزانه طی ۲۰ سال اخیر از مهمترین تحولات امروز بازار سرمایه بود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، زنگ معاملات امروز تالار شیشه ای در حالی نواخته شد که بررسی پیش تقاضای سهامداران در نمادهای مختلف نوید یک روز پرجنب و جوش برای بازار سهام را میداد.

سیگنال رانت زدایی در کالاهای مهم بورسی

همانطور که در گزارش ساعات میانی بازار نیز مطرح شد، روز چهارشنبه با ۲ خبر مهم در خصوص حذف رانت در قیمت برخی محصولات مهم صنایع فلزی و پتروشیمی آغاز شد. اخباری که عقب نشینی سیاست گذار از تعیین قیمت دستوری را به وضوح نشان میداد.

تعیین فرمول قیمت گذاری برای محصولات مهم بورس کالا، مدتی است انعکاس مستقیمی بر عملکرد نمادهای این شرکت ها در بورس اوراق بهادار دارد. این موضوع باعث شده تا سهامداران همواره گوشه چشمی به معاملات انجام شده در بورس کالا داشته باشند. هفته گذشته خبر حذف سقف رقابتی برای محصولات پالایشی، منجر به افزایش تقاضا سهامداران در نمادهای صنعت مربوطه شد.

روز گذشته نیز خبر آزاسازی قیمت محصولات فولادی از سوی معاون وزیر صمت، تاثیر مستقیمی بر عملکرد سهامداران شد.

امروز اما، اثر خبر حذف سقف رقابتی برای محصولات فولادی در کنار زمزمه های تغییر نگرش در قیمت گذاری محصولات پتروشیمی صدرنشین خبرهای بازار سهام بود.

در معاملات امروز، شرکت های پتروشیمی به طور ویژه ای در تیررس معامله گران بودند. حسین عبده تبریزی، عضو شورای عالی بورس شب گذشته از مذاکرات در خصوص اصلاح قیمتی کالاهای پایه پتروشیمی در بورس کالا خبر داد. این مقام ارشد بورسی ابراز امیدواری کرد در کوتاه ترین زمان، آزادسازی قیمتهای این محصولات صورت پذیرد.

تحت تاثیر این اظهار نظرها بود که امروز بیش از یک چهارم ارزش معاملات در نمادهای این صنعت انجام گرفت.

هفت کانال شکنی در یک روز، تاریخ بورس متحول شد

بورس تهران آغاز معاملات آخرین روز هفته را با جهش خیره کننده آغاز کرد و در ادامه تحت تاثیر تشدید تقاضای سهامداران توانست رکورد جهش روزانه شاخص را جابه جا کند.

شاخص کل که آخرین بار بیشترین جهش روزانه را ۱۵ مردادماه سال جاری تجربه کرده بود (۴هزار و ۸۸۰واحد) ، امروز توانست به ارقام جدیدی دست یافته و ۶هزار و ۴۸۳ واحد رشد روزانه را ثبت کند.

به تبع چنین رشدی، شاخص کل نیز در روندی بی سابقه و با ۷ کانال شکنی از مرز ۱۵۵هزار واحد عبور کرد و روند پیروزمندانه روزهای گذشته را مسجل تر کرد.

شوق سرمایه گذاری در بازار سهام امروز در حالی تشدید شد که بازیگران بورسی بیشترین حضور را در نمادهای فولادی داشتند. صفوف خرید طولانی در بسیاری از نمادهای فولادی گواه این سطح از تقاضا بودند.

با این اوصاف چهارشنبه یکی از پرترافیک ترین روزهای توقف و بازگشایی نمادهای بورسی بود. رفت و برگشت بسیاری از نمادهای پرنوسان در حالی صورت گرفت که شفاف سازی ها عمدتا حول محور اثر این ابلاغیه و افزایش قیمت محصولات کارخانه های مختلف انجام گرفت.

ارزش معاملات امروز به رقم یک هزار و ۱۳۹ میلیارد تومان رسید . حجم معاملات هم به رقم ۳میلیارد و ۳۷۰ میلیون سهم رسید.

بیرق مالکیت ها در دستان حقیقی ها

جابه جایی سهام میان دو گروه سهامداران نیز امروز حاوی ارقام جذابی بود. تغییر مالکیت بازار سهام به رقم ۲۴۷ میلیارد تومان و از سوی معامله گران حقوقی به حقیقی انجام گرفت.

حقیقی ها در حالی هفته هاست بیرق مالکیت بازار را در دست دارند که امروز بیشترین تقاضا را در میان نمادهای محصولات شیمیایی داشتند. بعد از آن فلزات اساسی دومین گروه پرتقاضای حقیقی ها بود و صنعت دستگاه های برقی در رده سوم تقاضای حقیقی ها قرار گرفتند.

اما در زمینه نمادها، فولاد مبارکه اصفهان بیشترین تقاضا را به ثبت رساند. “فولاد” امروز بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل داشت. رشد قیمتی این نماد امروز در حالی به ثبت رسید که حدود ۷۰ درصد از سهم خرید به بازیگران خرد تعلق داشت و حقوقی ها در سمت عرضه نقش پررنگ تری داشتند.

اما آن سمت بازار ، حقوقی ها بیشترین حمایت را از صنعت محصولات فلزی داشتند و قند و شکر دومین گروه بود که تحت تاثیر حمایت حقوقی ها بود.  در میان نمادهای بورسی “وخاور” بیشترین تقاضا را برای بزرگان بازار داشت. بانک خاورمیانه با رشد حدود ۵ درصدی به قیمت ۲۱۹ تومان رسید، این در حالیست که در پایان معاملات صف خرید بیش از ۱۱ میلیونی این سهم باقی ماند.

۳۵ صنعت سبزپوش شدند

اما بررسی صنایع بورسی نیز امروز حایز اهمیت است. صنایع شیمیایی امروز بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص دادند و فلزات اساسی در رده دوم قرار گرفتند.

اما در خصوص رشد قیمتی صنایع، از میان ۳۸ صنعت بورسی تنها سه درصد روند نزولی داشتند. کانه فلزی بیشترین رشد قیمتی را تجربه کرد و وسایل ارتباطی در رده دوم قرار گرفت.

امروز صنایع بزرگ از جمله فلزات اساسی، شیمیایی و فرآورده های نفتی  در ابتدای جدول رشد قیمتی صنایع بورسی قرار گرفتند. در مقابل تنها سه صنعت قند و شکر، محصولات چوبی و ذغال سنگ روند نزولی قیمتی داشتند.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا