بورسبورس اوراق

رشد ۱۲ درصدی شاخص کل در پی حذف سقف قیمتی در بورس کالا/ ورود ۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در طلایی‌ترین هفته بورسی سال

در هفته جاری شاخص کل بورس تنها با جهش ۱۶۶۴۰ واحدی حضور خود را در قله‌های جدید تثبیت کرد. این در حالی بود که سایر نماگرهای بازار نیز رکوردهای قابل توجهی را به ثبت رساندند. اصلی ترین دلیل اقبال این روزهای تالار شیشه‌ای، حذف سقف رقابت قیمتی در بین محصولات عرضه شده در بورس کالا است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ؛ در سومین هفته از شهریورماه، بورس تهران در ادامه روند سقف شکنی های پیاپی خود به رکوردهای جدید و قابل توجهی دست یافت که سبب تمرکززدایی از سایر بازارهای مالی شد. از این رو با انتشار اخبار مساعد از تالار شیشه ای، شاهد ورود سیل نقدیگی جدید به سطح بازار سهام بودیم که این رقم برای مجموع پنج روز کاری هفته به میزان ۸۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسید. گفتنی است تنها در طی معاملات ‍پرحجم و داغ روز گذشته ۳۳۰ میلیارد تومان توسط اشخاص حقیقی نقدینگی جدید به بازار وارد شد که بیشترین میزان ورود پول به نمادهای گروه محصولات شیمیایی و به مبلغ ۹۵ میلیارد تومان بود.

تاثیرگذاری بورس کالا به اوج خود رسیده است

گفتنی است هفته گذشته بازهم اخبار منتشر شده از بورس کالا، سکاندار رشد ارزش و حجم معاملات مثبت در بورس اوراق بود که این هیجان مثبت از روز سه شنبه هفته گذشته و در پی حذف سقف رقابت قیمتی بین فرآروده های نفتی بورس کالا به بورس وارد شد. پس از آن سه شنبه این هفته با انتشار خبری پر خصوص آزادسازی قیمت فولاد در بورس کالا بر موج مثبت وارده به بورس افزوده شد. در این بین فعالان بازار با امید به آزادسازی نرخ محصولات پتروشیمی در بورس کالا، روز گذشته اقبال فراوانی به نمادهای پتروشیمی در بورس اراق نشان دادند. حال به نظر می رسد در ادامه روند آزادسازی نرخ محصولات در بورس کالاُ هفته آینده نوبت محصولات پلیمری خواهد بود که از بند قیمت گذاری دستوری در بورس کالا رها شوند.

پربازده ترین های هفته

در هفته جاری همانطور که گفته شد گروه های فلزی و شیمیایی در صدر پربازده ترین گروه های بورسی بودند. در این بین گروه کانه های فلزی با حجم ۶۰۵ میلیون سهم به ارزش ۲۹۵ میلیارد تومان بازدهی ۱۹.۵ درصدی را نصیب سهامداران گروه معدنی کرد.

پس از آن گروه فلزات اساسی با دو میلیارد و ۷۴۰ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۱۹۴ میلیارد تومان بازدهی ۱۳ درصدی را به همراه داشت. همچنین در این هفته شاهد ورود ۱۰۴ میلیارد تومان نقدینگی به گروه فلزی بودیم.

در گروه محصولات شیمیایی نیز که پرتقاضاترین گروه بورسی بودند، دو میلیارد سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی ۱۰.۵ درصدی را به دنبال داشت. همچنین گفتنی است این گروه در هفته جاری بیش از ۱۸۹ میلیارد تومان نقدینگی تازه جذب کرد.

سقف شکنی‌ها ادامه دارد

حال به نظر می رسد با انتشار آزادسازی نرخ محصولات پتروشیمی در بورس کالا، هفته آینده نیز شاهد ادامه رکوردشکنی های بورسی و افزایش اقبال اشخاص حقیقی به بازار سهام باشیم. اما این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که افزایش نرخ دلار در چند ماه اخیر، ارزش جایگزینی شرکت ها نیز دستخوش تغییرات مثبت شده و انتظار می رود تا انتشار گزارش های شش ماهه از سوی شرکت ها در هفته های آتی، بر رونق فضای معاملاتی در تالار شیشه های می افزاید.

اقتصاد.آنلاین

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا