بورسفرابورس

شاخص کل فرابورس ۳۴ واحد رشد کرد

در نخستین روز از آخرین هفته معاملاتی فرابورس ایران در شهریورماه ۱۳۹۷، شاخص کل تحت تاثیر معاملات مثبت و رشد قیمت در برخی نمادهای پتروشیمی و فلزات اساسی تا ۳۴ واحد رشد کرد و معامله‌گران در مجموع بازارهای نه‌گانه فرابورسی یک میلیارد و ۵۲۶ میلیون ورقه به ارزش بیش از ۹ هزار و ۵۶۳ میلیارد ریال را میان خود دست به دست کردند که نسبت به آخرین روز کاری در هفته قبل از رشد ۳۷ درصدی حجم و ۹ درصدی ارزش این معاملات حکایت داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در دادوستدهای امروز شنبه ۲۴ شهریورماه آیفکس که در ابتدای معاملات تا بیش از ۵۰ واحد رشد کرده بود، در پایان بازار به رشد ۳۴ واحدی معادل ۱.۹ درصد بسنده کرد و در بالاتر از سطح یک هزار و ۸۰۵ واحدی قرار گرفت. بدین ترتیب برای نهمین روز متوالی شاخص کل فرابورس با رشد مواجه شد و در بالاترین سطح تاریخی خود ایستاد. روند رو به رشد این نماگر در دور جدید از دوشنبه ۱۲ شهریورماه جاری آغاز شده که از آن تاریخ تاکنون این نماگر بیش از ۲۹۸ واحد رشد کرده است.

در حالی که نمادهای «مارون»، «زاگرس»، «میدکو» و «ذوب» تا سطح حداکثر ۲۰ واحد تاثیر مثبت بر این نماگر داشتند، در سمت مقابل نمادهای «هرمز»، «ارفع» و «شراز» تا سطح ۸ واحد تاثیر منفی بر آیفکس به جا گذاشته و مانع از رشد بیشتر آن شدند.

در سمت دیگر بازار، سهامداران در بازار اول و دوم به ترتیب ۷۶ و ۵۰۰ میلیون سهم را به ارزش ۱۶۴ و ۲ هزار و ۴۶ میلیارد ریال معامله کردند که در مجموع معاملات ۳ تابلو بازار پایه این ارقام به نقل و انتقال ۹۲۳ میلیون سهم به ارزش ۲ هزار و ۹۱ میلیارد ریال انجامید.

امروز البته روز باگشایی بسیاری از نمادهای فرابورسی و توقف برخی دیگر از این نمادها نیز بود. بدین ترتیب نمادهایی همچون «وملت»، «هرمز»، «نوین»، «ارفع»، «حرهشا»، «کپرور» و … به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف و در ادامه بازار بازگشایی شدند. از دیگر نمادهایی نیز که به علت نوسان بالای قیمتی متوقف شدند می‌توان به نمادهای «وسبحان»، «خفناور»، «خراسان»، «بساما»، «کیسون» و … اشاره کرد. نمادهای معاملاتی «سجام»، «فرابورس»، «گکیش»، «زگلدشت»، «جهرم»، «وحکمت» و … از جمله نمادهایی بودند که در جریان معاملات امروز بازگشایی شدند.

در میان دو بازار اول و دوم نماد ذوب‌آهن بالاترین میزان معاملات را در نتیجه خرید و فروش ۲۴۰ میلیون سهم به ارزش ۶۱۶ میلیارد ریال در اختیار گرفت. نزدیک به ۸۵ درصد از حقیقی‌ها در سمت فروش این نماد مشارکت کردند و در سمت خرید «ذوب» این دسته از سهامداران مشارکت ۹۷.۵ درصدی را به نمایش گذاشتند.  این نماد همچنین در صدر نمادهای پربازدید فرابورسی قرار گرفت و پس از آن، نمادهای «شغدیر:، »شاوان» و »چکاپا» پربیننده‌ترین نمادهای حاضر در بازار شنبه فرابورس شناخته شدند.

در همین حال در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس شاهد معامله ۵ میلیون ورقه بدهی به ارزش ۴ هزار و ۲۳ میلیارد ریال بودیم و اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۷۰۵» بیشترین حجم و ارزش معاملات را در این بازار به دست آورد. در حال حاضر  نرخ موثر بازده تا سررسید (YTM) تمامی اسناد خزانه مورد معامله در بازار فرابورس در بازه ۲۵.۷۶ تا ۲۹.۱۵ درصد قرار دارد.

از سوی دیگر به جز یک نماد، تمامی اوراق تسهیلات مسکن مورد معامله در فرابورس نیز در جریان بازار امروز با ریزش قیمتی روبه‌رو و در دامنه ۴۸۹ هزار تا ۶۵۲ هزار ریال دادوستد شدند. روز جاری در نتیجه نقل و انتقال ۹۰ هزار ورقه از این اوراق اعم از «تملی» و «تسه»، ارزش معاملات در این تابلو به حدود ۵۸ میلیارد ریال رسید.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا