بین الملل

پیتر شیف: بحرانی مالی بعدی با سقوط دلار بسیار بسیار بدتر است

یکی از کهنه‌کاران کارگزاری سهام، پیتر شف، می‌گوید: یک دهه پس از بحران اقتصادی جهانی، دنیا به سوی مواجهه با بحرانی به مراتب بزرگتر از آن‌چه در سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد پیش می‌رود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، یکی از کهنه‌کاران کارگزاری سهام، پیتر شف، که مدیر اجرایی ارشد یورو پایسفیک کپیتال است، می‌گوید: یک دهه پس از بحران اقتصادی جهانی، دنیا به سوی مواجهه با بحرانی به مراتب بزرگتر از آن‌چه در سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد پیش می‌رود.

شیف گفت: بانک‌های بسیار بزرگ آمریکا که نباید سقوط کنند (اشاره به قانونی در آمریکا که اجازه نمی‌دهد بانک‌ها و موسسات مالی و بیمه‌ای بسیار بزرگ سقوط کنند و از آنها حمایت مالی می‌شود، این بانک‌ها و موسسات آن‌قدر بزرگ و به هم پیوسته هستند که سقوط آنها کل اقتصاد را پایین می‌آورد)، حالا از همیشه بزرگتر شده است و بیشتر از هر زمان دیگری در معرض ریسک‌های افزایش نرخ بهره و رکود قرار دارند.

او ادامه داد: باید اجازه داده می‌شد در همان یک دهه پیش این بانک‌ها سقوط کنند. دولت در حمایت مالی از این بانک‌ها اشتباه خطرناکی مرتکب شد. متاسفانه هیچ درسی از بحران قبلی گرفته نشده است. ما تمام اشتباهاتی که بحران مالی قبلی را به وجود آورده بود، را دوباره مرتکب شدیم و آنها را گسترش دادیم و حالا مطمئنا بحران بعدی بسیار شدیدتر خواهد بود.

به گفته این سرمایه‌گذار معروف، تمام مسائلی که بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ را به وجود آوردند، حالا حتی بزرگتر از آن زمان وجود دارند. سیاست‌گذاری مالی و پولی ما که حتی از آن زمان بسیار بدتر شده است، تضمین می‌کند که بحران بعدی بدتر خواهد بود. این بحران از این لحاظ مشابه قبل خواهد بود که دولت علت اصلی آن خواهد بود، همگی غافل‌گیر خواهند شد و سرمایه‌داری قربانی خواهد شد. اما این بار از این لحاظ متفاوت خواهد بود که این بحران بسیار بدتر خواهد بود.

شیف پیش‌بینی می‌کند: با این همه طبیعت بحران بعدی متفاوت خواهد بود. درحالی‌که بحران مالی ۲۰۰۸ حول بدهی وام مسکن، افزایش قیمت دلار و افت قیمت طلا، شکل گرفت، بحران جدید در مورد اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا خواهد بود.

او گفت: اوراق قرضه خزانه‌داری نقطه کانونی بحران مالی بعدی خواهد بود و دلار سقوط خواهد کرد و قیمت طلا اوج می‌گیرد. رکودی که به دنبال این بحران خواهد آمد هم خیلی بدتر خواهد بود و قیمت‌های مصرف‌کننده هم به شدت افزایش خواهند یافت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا