بین الملل

بانک‌های بزرگ آمریکا چگونه به بحران بزرگ مالی دامن زدند؟

در دهمین سالگرد بدترین بحران مالی جهان در تاریخ اخیر، نگاهی به این که چه کسانی مسئول انتشار آگاهانه اوراق وام مسکنی بودند که منجر به آغاز این بحران شد، خالی از لطف نیست.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، در دهمین سالگرد بدترین بحران مالی جهان در تاریخ اخیر، نگاهی به این که چه کسانی مسئول انتشار آگاهانه اوراق وام مسکنی بودند که منجر به آغاز این بحران شد، خالی از لطف نیست.

در ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۸ غول افسانه‌ای بانک‌داری وال‌استریت، برادران لِمان، دستگیر شدند. بانک سرمایه‌گذاری ۱۵۸ ساله آنها در پرونده کلاهبرداری سنگینی با استفاده از وام‌های مسکن با مبالغ بالا و بهره زیاد، با پشتوانه اوراق قرضه، شرکت داشت.

برادران لمان نتوانستند از بند ۱۱ قانون حمایت از ورشکستگی استفاده کنند، چراکه دارایی‌های آنها ۶۳۹ میلیارد دلار و بدهی آنها ۶۱۹ میلیارد دلار بود.
سقوط این بانک، که هنوز به عنوان بزرگترین ورشکستگی در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود، موجی از وحشت را در وال‌استریت به راه انداخت و آمریکا را مجبور کرد به طور پیش‌بینی نشده به نجات سیستم مالی بشتابد.پس از انتشار اخبار این ورشکستگی، بازارهای مالی جهان فورا سقوط کردند.

ناظر دولتی آمریکا که بر عملکرد صندوق کمک مالی دولت نظارت دارد، اعلام کرد این که هیچ بانک‌داری به علت جرایم مالی مرتبط با بحران مالی به زندان نرفته است، حقیقت ندارد. مجموعا ۳۵ بانک‌دار متخلف به زندان محکوم شدند.

مجموعا ۵۹ بانکدار متخلف محکوم شدند، ام این انتقاد وجود دارد که بسیاری از جرایم بررسی شده در این پرونده‌ها، مربوط به بانک‌های کوچک با مقادیر مالی پایین هستند و به کلاهبرداری‌های بزرگ بانک‌های وال‌استریت پرداخته نشده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا