انرژیكشاورزی و دامپروری

لزوم تسریع در تخصیص اعتبارات سامانه های آبیاری

جانشین مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی برضرورت تسریع در تخصیص اعتبارات سامانه های نوین آبیاری در کشور تاکید کرد و گفت: تنها یک سوم از اعتبارات مورد پیش بینی برای توسعه این سامانه ها تاکنون اختصاص یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مسعود علایی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد با اشاره به اینکه انتظار می رود دو سوم از اعتبارات باقی مانده نیز نیمه دوم امسال تخصیص یابد، افزود: اعتبارات تخصیص یافته در سال گذشته برای توسعه سامانه های نوین آبیاری مناسب بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح توسعه سامانه های آبیاری به طور ویژه طی سال های اخیر با اختصاص اعتبارات مناسب در دستور کار دولت قرار دارد، اظهار داشت: سال گذشته ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری مجهز شدند.

همچنین بخوانید

جانشین مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بهبود و توسعه سامانه های نوین آبیاری در بخش های مختلفی از استان فارس، جیرفت در جنوب کرمان و خوزستان در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه باید ۱۱ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی صرفه جویی شود، گفت: این مهم با افزایش بازدهی در حوزه انتقال، توزیع و مصرف تحقق می یابد.

علایی افزود: طی پنج سال گذشته بازدهی در بخش آبیاری کشاورزی سالانه یک درصد افزایش یافته به طوری که این میزان با اقدام های انجام گرفته از ۳۹ درصد به ۴۴ درصد رسیده است.

وی اظهارداشت: یکی از اساسی ترین دلایل افزایش بازدهی در آبیاری مزارع که هم اکنون مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی بوده بهره گیری از روش های نوین مانند آبیاری قطره ای، میکرو و غیره است.

جانشین مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: از اقدام های زیربنایی که منجر به افزایش بازدهی انتقال و توزیع آب به مزارع می شود تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی است.

وی همچنین گفت: توسعه و بهبود شبکه های آبیاری حوزه غرب و شمال غرب کشور در استان های اردبیل، کرمانشاه، آذربایجان های غربی و شرقی و کردستان از مهمترین اقدام های انجام گرفته برای افزایش بازدهی در آبیاری مزارع است.

علایی افزود: اجرا و توسعه شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در استان های غرب، شمال و جنوب کشور مانند خوزستان از اقدام های انجام گرفته برای افزایش بازدهی در آبیاری اراضی کشاورزی است.

وی با تاکید بر اینکه تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در گیلان، مازندران و بخش کوچکی از استان گلستان از دیگر اقدام های انجام شده است، اظهارداشت: طرح های بهبود زهکشی در استان های گلستان و خوزستان همچنان در حال اجراست.

جانشین مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: اجرای طرح های احیا و توسعه اراضی در استان هایی مانند خوزستان و ایلام از مهمترین اقدامات این وزارتخانه است.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی « حسن سعید کلاهی، سید وحید موسوی، حمید رضا کجوری» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا