امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تحویل میزان مکفی کود اوره به جهاد کشاورزی/«بهین یاب» پابرجا است

یک مقام مسئول در شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: تحویل کود اوره به واحدهای کشاورزی از سمت پتروشیمی‌ها،به اندازه کافی انجام می‌گیرد،در غیر این صورت به شرکت‌های پتروشیمی،مجوز صادرات داده نمی‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، رضا محتشمی‌پور، رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر درباره اینکه وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرده است که تولیدکنندگان کود اوره به صورت قطره‌چکانی و به سختی، عرضه این محصول را به این وزارتخانه صورت می‌دهند، توضیح داد: تا زمانی که نیاز داخلی وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کود اوره تأمین نشود، هیچ‌ یک از واحدهای پتروشیمی، مجوز صادرات دریافت نمی‌کنند؛ این در حالی است که هر یک از محموله‌ها برای صادرات نیازمند مجوز صادراتی هستند.

وی در همین رابطه ادامه داد: جهاد کشاورزی معمولاً و به طور طبیعی، میزان نیاز خود را حتی بالاتر از سطح نیاز حقیقی اعلام می‌کند تا در صورت عملیاتی شدن، به رقم مورد نیاز دست یابد؛ به این ترتیب در حال حاضر حدود یک میلیون و ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن کود اوره در کشور نیاز است که این رقم از سوی وزارت جهاد کشاورزی، حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن اعلام می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، مشکل اصلی زمانی ایجاد می‌شود که هزینه حمل کود اوره از برخی از واحدها به محل مصرف کمتر از برخی از دیگر واحدها است؛ به نحوی که هزینه حمل کود اوره از پتروشیمی خراسان یا کرمانشاه به محل مصرف، کمتر از هزینه حمل این کود از پتروشیمی پردیس به محل مصرف است؛ بنابراین میزان تقاضا از پتروشیمی‌های خراسان و کرمانشاه، افزایش می‌یابد و تعادل در میزان صادرات این واحدها به هم می‌ریزد که باعث گلایه تولیدکنندگان می‌شود که با دخالت شرکت ملی پتروشیمی به طور محدود، توانسته‌ایم بخشی از این شرایط را تعدیل کنیم؛ البته گلایه پتروشیمی‌ها به‌ جا است.

محتشمی‌پور تصریح کرد: با برداشتن سقف رقابتی قیمت در بورس کالا، بی‌شک اگر با افزایش قیمت مواجه باشیم، نرخ قیمت پایه را طی چند هفته، به قیمت کشف شده در بورس نزدیک می‌کنیم؛ البته پیروی اجرای این مصوبه، برای تعدیل قیمت‌های پایه برای یک ماه آینده نیازمند زمان هستیم.

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به کمبود محصول پِت در چند ماه گذشته ادامه داد: در حال حاضر نیازمند واردات این محصول هستیم؛ اما به دلیل تأمین مشکل ارز، اختلاف قیمت در بازار و سایر مشکلات گمرکی، شرایط این واردات فعلاً فراهم نیست؛ این در حالی است که سال گذشته ۲۰ درصد پروپیلن صادر می‌شد که امسال از این میزان صادرات کاسته شده است.

وی با تأکید بر اینکه سامانه «بهین‌یاب» منحل نشده و تنها نوع محاسبه برای تخصیص سهمیه بر اساس عملکرد سال قبل شرکت انجام می‌شود، گفت: در ستاد تنظیم بازار قرار بر این شد که برای تخصیص سهمیه به صنایع موادغذایی، از طریق انجمن‌های تخصصی آن اقدام شود.

محتشمی‌پور با اعلام اینکه پتروشیمی تندگویان ۱۵ درصد صادرات خود را متوقف کرده است، اظهار داشت: امسال به دلیل تغییراتی که گمرک در دسترسی به اطلاعات محصولات صادراتی ایجاد کرد، این اطلاع‌رسانی به شایستگی انجام نشد؛ اما به طور کلی نوسانات حوزه پروپیلن مربوط به واحدهای تولیدی آن است و در صورت تأمین خوراک این واحدها، مشکل عرضه حل می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا