بانک و بیمهطلا و ارز

کشور به ارز حاصل از صادرات احتیاج دارد/ پیمان‌سپاری ارزی بهترین اقدام در شرایط فعلی است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر این که دولت اکنون بیش از هر زمانی به ارز احتیاج دارد گفت: پیمان‌سپاری ارزی بهترین اقدام برای کمک به وضعیت فعلی دولت است.

اقتصادآنلاین– فاطمه اکبرخانی؛ فرهاد فزونی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان که ارزآوری حدود ۴درصد کالاهای صادراتی بیش از مدت تعیین شده طول می‌کشد، اظهار کرد: بازگرداندن ارز حاصل از صادراتشان برخی از کالاها ممکن است زمان‌بر باشد اما قوانین را برای این‌ موارد نگذاشته‌اند، به طور مثال پتروشیمی‌ها تقریبا معاملاتشان نقدی صورت می‌گیرد و حدود دو ماه طول می‌کشد تا ارزشان وارد کشور شود.

همچنین بخوانید

این عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر این که کشور به پول نیاز دارد، تصریح کرد: در حال حاضر کشور نیاز دارد که شب، ارز زیر سرش باشد و بخوابد بنابراین صادرکنندگان در این زمینه باید به دولت کمک کنند.

فزونی درباره انتقاد برخی از صادرکنندگان به مدت تعیین شده بیان کرد: مقاومت برخی از صادرکنندگان به این دلیل است که ترجیح می‌دهند ارز حاصل از صادراتشان را صرف مبادلات خود کنند تا این که آن را وارد بازار کرده و برای آن خریدار پیدا کنند.

وی در پاسخ به این سوال که برای صادرکنندگان دولتی چه الزامی برای ارزآوری وجود دارد؟ گفت: دولتی‌ها تا زمانی که پول نگیرند کالا نمی‌دهند و با توجه به این که در حال حاضر کسی برای این کالاها اعتبار اسنادی باز نمی‌کند و سیستم‌های بانکی مسدود هستند بنابراین تا خریداران این محصولات، صد درصد پول را پرداخت نکنند امکان بارگیری کالا وجود ندارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره وضعیت ارزآوری در زمان تحریم‌های پیش رو خاطرنشان کرد: سیستم بانکی ما از زمانی که وارد برجام شدیم مسدود شد. در حال حاضر نیز کسی نمی‌تواند ارز وارد کشور کند، در واقع کسی با این شرایط برای ایران اعتبار باز نمی‌کند و فقط بانک مرکزی است که در این دوران کار می‌کند.

فزونی با تاکید بر نقش صادرکنندگان در جهت کمک به کشور گفت: پیمان سپاری ارزی بهترین کار در شرایط فعلی است چرا که دولت به شدت نیاز ارزی دارد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا