ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

واکنش وزیر ارتباطات به انتقادها از شیب تند توسعه در فضای مجازی

وزیر ارتباطات با اشاره به انتقاداتی که درخصوص شیب تند ایجاد توسعه در فضای مجازی و دسترسی به اینترنت صورت می‌گیرد، گفت: از نظر ما هنوز سیر توسعه تند نیست. از سویی دیگر مگر اکنون در فضای واقعی جامعه آسیبی وجود ندارد؟

به گزارش آرمان اقتصادی، محمود واعظی صبح امروز در همایش  ۵G در دانشگاه صنعتی شریف حضور یافت و به ارائه‌ی توضیحاتی در خصوص حرکت کشور به سمت تکنولوژی‌های بالاتر ارتباطی پرداخت.

وی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به تاثیراتی که توسعه فناوری‌های نوین بر جوامع برجای می‌گذارد، اظهار کرد: زمانی هیچ کس در این فضا به دنبال کسب‌وکار نبود، اما اکنون شرایط به گونه‌ای است که در نهایت پیشرفت این عرصه موجب تحول در حوزه اقتصادی شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین عنوان کرد: اکنون پیش از ورود به عرصه ، ۵G ما فرصت کافی داریم که مطالعات لازم را انجام دهیم تا برای ورود به این تحول بزرگ در عرصه‌های مختلف آمادگی داشته باشیم.

واعظی ادامه داد: برخی گلایه دارند که نسبت به گذشته سرعت توسعه در این حوزه زیاد شده است اما باید در نظر داشت که آنچه مدنظر منتقدان قرار دارد، تنها به بخش بسیار کوچک از فرهنگ مربوط می‌شود و در نهایت چند سایت غیراخلاقی را در بر می‌گیرد.

وی تشریح کرد: البته من هم نمی‌خواهم بگویم که بحث سایت‌های غیراخلاقی برای کشور کم اهمیت است، به هر صورت برای کشور و مردم مباحث مذهبی و اخلاقی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما باید توجه داشت که توسعه تکنولوژی در کشور پیامدهای متعددی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره دارد که باید بر روی تمام این موارد کار شود، نه این‌که به‌طور مرتب بر سر راه توسعه ترمز ایجاد شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که در فضای واقعی جامعه هم توسعه وجود دارد و آسیب‌های اجتماعی متوجه حال مردم می‌شود، ادامه داد: در هر صورت باید تلاش کنیم براساس شناختی که اکنون در دنیا وجود دارد این تغییرات با سرعت بالا در حال انجام است.

واعظی اظهار کرد: اما در ایران از زمان ایجاد مخابرات تا ابتدای دولت دهم ظرفیت شبکه انتقال ما کمتر از ۱۰۰۰ گیگ بود که اکنون ظرفیت این شبکه ۱۰ برابر شده است.

وی همچنین عنوان کرد: شبکه IT نیز در ابتدای دولت ظرفیتی معادل ۶۲۴ گیگابیت بر ثانیه داشت که اکنون این ظرفیت بالغ بر ۶۵۰۰ گیگابیت رسیده است که از این ظرفیت حدود ۲۰۰۰ گیگابیت به تازگی وارد شبکه شده و ما هنوز فرصت افتتاح آن را نداشته‌ایم. البته قرار است این ظرفیت تا اردیبهشت‌ماه به حدود ۱۰ هزار گیگابیت برسد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر تلاش دولت برای کاهش شکاف دیجیتال در کشور، افزود: در ابتدای دولت هیچ روستایی وجود نداشت که به اینترنت دسترسی داشته باشد، اما اکنون بیش از ۲۵۰ هزار روستا تحت پوشش شبکه اینترنت قرار دارند و امیدواریم تا پایان دولت ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار تحت این پوشش قرار گیرند.

واعظی در ادامه به شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و با بیان این‌که دسترسی به این شبکه تامین نیازهای داخلی را با سرعت بیشتری محیا می‌کند، تصریح کرد: در واقع در شبکه ملی اطلاعات هیچ محدودیتی در زمینه‌ی سرعت دسترسی قائل نیستیم و تعرفه استفاده از محتوا در این شبکه نیز ۵۰ درصد کمتر از تعرفه‌های اینترنت بین‌الملل خواهد بود.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ایجاد شهر هوشمند ICT در کرج، عنوان کرد: در حال حاضر شبکه‌ای که در کشور وجود دارد برای دسترسی به ۵G مناسب نیست. البته طی یک تا دو سال گذشته در خصوص شبکه زیرساخت و شبکه دسترسی تحولاتی ایجاد شده است، اما حتما باید این تغییرات در شبکه دسترسی ثابت و موبایل هم انجام شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین به اهمیت شبکه فیبر نوری اشاره کرد و گفت: لازم است به فیبرکشی اهمیت بیشتری داده شود، چرا که اکنون شرایط به گونه‌ای است که شبکه سیم مسی کارایی چندانی ندارد.

واعظی در بخش پایانی صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم تدوین قوانین مناسب برای ورود به عرصه‌های بالاتر تکنولوژی، عنوان کرد: بحث دیگر به فرکانس مربوط می‌شود. زمانی این ثروت در کشور ارزش چندانی نداشت اما امروز فرکانس از اهمیت بسیاری برخوردار است و متاسفانه دسترسی به فرکانس هم محدود است. در این میان عده‌ای که در گذشته فرکانسی به آنها واگذار شده اکنون با پیشرفت‌های صورت گرفته در تکنولوژی می‌تواند حتی با ۰.۱ آن فرکانس کار خود را انجام دهند، اما مابقی ظرفیت را برای روز مبادا نگه داشته‌اند. به هر صورت این موضوع هم از مواردی است که باید مورد توجه قانون‌گذاران قرار گیرد، چرا که اکنون از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌شود.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا