تجارتصنعت، معدن، تجارت

کشتی‌ها دیگر برای بارگیری به بندرعباس نمی‌آیند / کالاهای صادراتی از دبی راهی اروپا می‌شوند

روایت رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار از چالش‌های صادرات

این روزها، کشتی‌ها دیگر برای بارگیری به بندرعباس نمی‌آیند، بلکه صادرکننده باید جنس خود را به دُبی بفرستد، آنجا تخلیه کند تا با پیدا کردن کشتی مادر، بتواند آن را به اروپا صادر کند. این ماجرا زمان و هزینه زیادی را به صادرکنندگان تحمیل می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادیو به نقل از ایانا، بسته جدید ارزی هنوز در حال امتحان پس دادن است و آنطور که از گوشه و کنار به گوش می‌رسد، سیاست جدید بانک مرکزی، نتوانسته به خوبی آنچه پیش‌بینی کرده بود، گِره از کار مشکلات ارزی کشور باز کند.

در کنار نکات مثبتی که در مفاد این بسته نهفته شده، ماجرای بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما، مشکلات ریز و درشتی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده. بر همین اساس، این روزها بسیاری از صادرکنندگان حوزه محصولات کشاورزی دست نگه داشته‌اند تا ببینند اوضاع اقتصادی به چه سمت و سویی تغییر جهت خواهد داد.

از این ‌رو صادرکنندگان این حوزه، معتقدند دولت از پروسه صادرات محصولات کشاورزی بی‌اطلاع است و نمی‌داند با ابلاغ بخش‌نامه جدید ارزی چه بر صادرات محصولات کشاورزی آورده. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ارزآوری محصولات کشاورزی حدود پنج میلیارد دلار در سال است و این صادرات به دست بنگاه‌های متوسط و کوچک رخ می‌دهد. بنابراین نیاز است، صادرکنندگان ارز را به کشور بازگردانند تا بتوانند به طور مجدد اقدام به خرید و صادرات کنند.

همچنین بخوانید

این روزها با دستور جدیدی که بانک مرکزی در راستای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما داده، بسیاری از صادرکنندگان محصولات کشاورزی را سردرگم کرده. صادرکنندگان این حوزه اعلام می‌کنند که با وضعیت کنونی پاسخگوی بازارهای صادراتی نیستند و اگر تدبیری برای آنها اندیشیده نشود، به طور قطع رقبایشان در بازارهای جهانی، بازار را از دست ایرانیان به ‌دَر خواهند کرد.

در این باره، محمدحسن شمس فرد، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: «حدود ۱۰ روز پیش بود، طی جلسه‌ای که با حضور نمایندگان صادرکنندگان محصولات کشاورزی و مسئولان مربوطه برگزار شد، در خواست لغو دستور بانک مرکزی (مبنی بر ارائه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما) را دادیم. چرا که اگر قرار بر این باشد، دستور مورد نظر برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی نیز رنگ اجرایی به خود بگیرد، به طور قطع صادرات در این زمینه خواهد خوابید.»

او با اشاره به پیشنهاداتی که در راستای بخشنامه جدید بانک مرکزی جهت بازگشت ارز حاصل از صادرات بخش کشاورزی به سامانه نیما داده شد، ادامه می‌دهد: «تمام صادرکنندگان محصولات کشاورزی سامانه نیما را قبول ندارند و آن را به رسمیت نمی‌شناسند. چرا که معتقدیم با فرستادن ارز حاصل از صادرات به این سامانه، دامنه ایجاد رانت و فساد را ایجاد کرده‌ایم. دوم اینکه صادرکنندگان محصولات کشاورزی نمی‌توانند به مدت یک سال به آنها پیمان ارزی دهند. بنابراین صادرکنندگان این حوزه درخواست دارند که در چند ماهه باقی‌مانده آخر سال، داستان به همان روال قبل ادامه یابد تا ببینند، آیا توانایی دارند، خود را با این سیستم تطابق دهند یا خیر؟!»

شمس فرد ادامه می‌دهد: «درحال حاضر صادرکنندگان با ارز ۱۴ یا ۱۵ هزار تومانی کالا می‌خرند و دست به صادرات می‌زنند. پس چطور بانک مرکزی انتظار دارد با قیمت پایین‌تر، ارز وارد شده به کشور را به فروش برسانند؟! از این رو صادرکنندگان محصولات کشاورزی به دنبال این هستند که مشکلاتشان را رسانه‌ای کنند و صدای اعتراض خود را به مسئولان برسانند، چرا که با این اوضاع، حیطه کاری آنها به شدت با خطر روبه‌رو شده. اگر نگاهی به چند ماهه اخیر بیاندازید، خواهید دید بانک مرکزی در این مدت دائم در حال تغییر سیاست‌های ارزی خود و صدور بخشنامه جدید است. در چنین شرایطی تاجران در فضایی پر از ابهام و استرس سَر می‌کنند.»

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران، با اشاره به مشکلاتی که به واسطه اوضاع کنونی در زمینه حمل و نقل به وجود آمده، ادامه می‌دهد: «متاسفانه این روزها، کشتی‌ها دیگر برای بارگیری به بندرعباس نمی‌آیند، بلکه صادرکننده باید جنس خود را به دُبی بفرستد، آنجا تخلیه کند تا با پیدا کردن کشتی مادر، بتواند آن را به اروپا صادر کند. این ماجرا زمان و هزینه زیادی را به صادرکنندگان تحمیل می‌کند.»

شمس فرد در این باره توضیح می‌دهد که «گزینه اول افزایش قیمت محصولات کشاورزی صادر شده در بازارهای جهانی است که چنین چیزی امکان پذیر نیست؛ چرا که ایران رقبای زیادی را در بازارهای خارج کشور دارد و با افزایش قیمت، بازار فروش را از دست می‌دهد. گزینه بعدی کاهش قیمت خرید در داخل کشور از کشاورز است که این ماجرا نیز ضرر زیادی را برای کشاورزان به دنبال خواهد داشت. اگر این اتفاق بیافتد ما تیشه به ریشه کشاورزی ایران زده‌ایم، چرا که انگیزه فعالیت از کشاورز را می‌گیریم و آنها را به سمت  زندگی شهری سوق می‌دهیم. بنابراین دولت باید تدبیری را در این زمینه بیاندیشد و اوضاع را به دست گیرد، در غیر اینصورت آینده کشاورز و صادرات محصولات کشاورزی در هاله‌ای از ابهام خواهد بود.»

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا