بانک و بیمهطلا و ارز

بازار ثانویه فقط در حد یک اسم است/ ورودی و خروجی بازار ثانویه تعادل ندارد

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره سازوکار بازار ثانویه گفت: تا کنون دسترسی به این بازار نداشته‌ایم و برای ما فقط در حد یک اسم است.

اقتصادآنلاین– فاطمه اکبرخانی؛ محمدرضا زهره‌وندی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان این که علاوه بر بازار ثانویه، با نرخ آزاد نیز نمی‌توانیم ثبت سفارش انجام دهیم اظهار کرد: می‌توان گفت به طور کامل بازرگانی خارجی در صنعت ما به صفر رسیده است.

رییس سندیکای صنعت آسانسور کشور درباره فاصله زیاد قیمتی بین بازار آزاد و ثانویه بیان کرد: فقط کالاهای گروه یک توانسته‌اند ارز خود را از این بازار تامین کنند و مابقی همکاران ما موفق به این کار نشده‌اند، بنابراین هر چه فاصله بین نرخ بازار ثانویه و آزاد کم یا زیاد شود تاثیری ندارد.

زهره‌وندی ادامه داد: حتی اگر از معاون اول رییس جمهور و رییس بانک مرکزی درمورد سازوکار این بازار سوال کنید اطلاع درست و دقیقی به شما نمی‌دهد چرا که این بازار یک سیکل بسته است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران بر عدم تعادل بین ورودی و خروجی بازار ثانویه تاکید کرد و گفت: تا کنون بر اساس آمار حدود یک میلیارد ارز از طریق پتروشیمی‌ها به بازار ثانویه تزریق شده درحالی که حجم ثبت سفارشات انجام شده بالای ۱۹ میلیارد بوده است، بنابراین تقاضا در این بازار تامین نمی‌شود و هیچ تعادلی در آن وجود ندارد.

رییس سندیکای صنعت آسانسور کشور به بی اعتمادی بازرگانان به تصمیمات دولت اشاره کرد و افزود: وقتی دولت در ابتدای سال، ارز ۴۲۰۰ تومانی را مبنای کار ما قرار داد و در حال حاضر برای ترخیص کالا از گمرک مابه‌التفاوت نرخ ارز طلب می‌کند مسلما قیمت نهایی محصول بر اساس ارز آزاد خواهد بود از سوی دیگر بازرگانی که می‌بیند دولت به تعهداتش عمل نمی‌کند او نیز پایبندی به انجام تعهدات ندارد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا