ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

شورای عالی فضای مجازی؛ تدبیر دیروز، نیاز امروز

شورای عالی فضای مجازی بعنوان نقطه‌ کانونی متمرکز برای سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی، به اقتضای شرایط، تصمیمات لازم را اتخاذ و برای اجرا به مبادی ذیربط ابلاغ می‌کند. مهمترین این موضوعات عبارتند از تحقق شبکه ملی اطلاعات به عنوان بستر امن تبادل اطلاعات در کشور، ساماندهی شبکه‌های پیام رسان به عنوان ابزاری که هم اکنون زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی فضای مجازی – درباره عملکرد این شورا اظهار کرده است: گسترش فزاینده‌ فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی بویژه شبکه‌ی جهانی اینترنت و آثار چشمگیر آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، و لزوم سرمایه‌گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن در جهت پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم و همچنین ضرورت برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن اقتضا می کند که نقطه‌ی کانونی متمرکزی برای سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور بوجود آید.

این تدبیری بوده که مقام معظم رهبری در ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۰ اتخاذ فرمودند تا شورایعالی فضای مجازی به همراه مرکز وابسته به آن بتوانند هم با نگاهی فرصت محور از این فضا، کشور را منتفع کنند و هم کشور از آسیب های احتمالی آن در امان ماند.

همچنین بخوانید

در این پنج سال و به ویژه در دوره دوم انتصاب اعضا توسط مقام معظم رهبری، شورایعالی و مرکز ملی فضای مجازی وابسته به آن سعی کرده است تا حضوری فعال در عرصه فضای مجازی داشته باشد و عملکردی مناسب از خود به جا بگذارد. هر چند تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

هم اکنون فضای مجازی با ویژگی های منحصربه فردی که دارد به عنوان زیرساخت اساسی توسعه کشورها تلقی می گردد و کشورهای جهان در یک رقابت سخت به دنبال بهره مندی هر چه بیشتر از آن هستند و بر همین اساس معتقدم صدای مجازی باید به همان رسایی صدای ما در اوایل انقلاب اسلامی مبدل شود و این موضوع امکان پذیر نیست مگر این که در این عرصه با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، حضور فعال داشته باشیم.

شورای عالی فضای مجازی بعنوان نقطه‌ کانونی متمرکز برای سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی، به اقتضای شرایط، تصمیمات لازم را اتخاذ و برای اجرا به مبادی ذیربط ابلاغ می‌نماید. مهمترین این موضوعات عبارتند از تحقق شبکه ملی اطلاعات به عنوان بستر امن تبادل اطلاعات در کشور، ساماندهی شبکه های پیام رسان به عنوان ابزاری که هم اکنون زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار داده است، بازی های رایانه ای به عنوان ابزاری که بخش زیادی از اوقات فراغت کودکان، نوجوانان و جوانان ما را به خود اختصاص می دهد، نظام جامع مقررات گذاری به عنوان نظامی که فضای مجازی و ارتباط آن را با فضای واقعی سروسامان می دهد، ایمن‌سازی زیرساخت‌های حیاتی کشور در فضای مجازی با تدوین سند نظام پیشگیری و مقابله با حوادث، سالم سازی فضای مجازی و اهتمام ویژه نسبت به مقوله نهضت تولید محتوا و دیگر موضوعاتی که جهت استفاده ایمن و مفید برای کاربران ایرانی در دست تدوین و اجرا دارد.

اینجانب و همکاران محترم و پرتلاشم در مرکز ملی فضای مجازی بر این باور هستیم که لازمه تحقق اهداف و سیاست های کلان فضای مجازی، نیازمند همکاری و مشارکت بیش از پیش همه ذینفعان دولتی، عمومی و خصوصی است تا انشاالله در جهت تحقق اهداف کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حرکت کنیم و شاهد باشیم که توسعه فضای مجازی در کشور، بستر نشر و گسترش سجایای اخلاقی و فرهنگ غنی اسلامی و زندگی بهتر در سراسر عالم باشد و ملت فرهنگ ساز و فرهنگ گستر ایران اسلامی از این طریق منادی صلح و عدالت و دانش و رشد و تعالی انسان ها در سراسر عالم باشند.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا