بورسبورس انرژیصوت

شرایط برای عرضه نفت در بورس فراهم نیست

یک کارشناس مسائل حوزه نفت گفت: سازو کار علمی و منطقی در حال حاضر برای عرضه نفت خام در بورس کشور وجود ندارد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید محسن قمصری در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: با توجه به شناخت و عملکرد بورس ها در دنیا چنین شرایطی هم اکنون در کشور وجود ندارد به خصوص قرار بر اینکه بخشی از تسویه این معامله بصورت ریالی باشد.

وی همچنین اظهارداشت: این اقدام با توجه به چند نرخی بودن ارز در کشور موجب بروز رانت، فساد و در یک کلام مشکل ساز خواهد بود.

این کارشناس مسائل حوزه نفت گفت: طبق معمول فعالیت بورس ها در جهان براساس عرضه کنندگان و خریداران متعدد رقم می خوردو در چنین شرایطی کشف قیمت ها هم می تواند منطقی باشد.

وی افزود: عرضه کننده در بورس ایران تنها شرکت ملی نفت و در عین حال خریداران نیز متعدد نخواهند بودبه عبارتی تعداد انگشت شماری از خریداران شرکت خواهند کرد.

قمصری بیان داشت: این اقدام بجای اینکه یک عرضه بورسی باشد بیشتر یک نوع حراج خواهد بود ونمی تواند به توسعه صادرات نفت خام کمک شایان توجهی کند.

وی گفت: ضمن اینکه در شرایط تحریمی این گونه حرکات می تواند یک عدم اطمینانی را در خریداران نفت خام ایران در دنیا ایجاد نماید.

این کارشناس حوزه نفت افزود: خریداران نفت خام سال های متمادی با شرکت ملی نفت ایران در ارتباط و در عین حال اعتماد متقابل بین طرفین وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد بخشی از نفت خام ازطریق واسطه ها روانه بازار شود این رفتار می تواند یک عدم اطمینانی را در سطح بازارهای المللی بین خریداران نفت خام ایران ایجاد کند.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر، کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا