امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کلاه جوجه‌های وارداتی بر سر بوقلمونی‌ها

گسترش شیوع بیماری آنفلوآنزا در کشورهای اروپایی این‌بار صنعت بوقلمون کشور را تحت الشعاع قرار داده، به گونه‌ای‌که با توقف واردات جوجه یک‌روزه، تولید بوقلمون گوشتی نیز با کاهش چشمگیری مواجه شده است. در این رابطه کارشناسان این حوزه معتقدند وابستگی کشور به واردات جوجه یک‌روزه و نبود مزارع مولد در شرایط کنونی زیان مضاعفی را به فعالان این حوزه تحمیل کرده و این در حالی است که کاهش واردات جوجه یک‌روزه بهانه سودجویی برخی از دلالان را برای افزایش قیمت‌ها فراهم آورده است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد نیازمند برنامه‌ریزی و توجه بیش‌تر متولیان این صنعت برای تأمین نیاز کشور از تولیدات داخلی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از روزنامه سبزینه، در همین خصوص سید مهدی آذرموید، مدیرعامل تعاونی صنعت بوقلمون ایران، در رابطه با میزان تولید و واردات جوجه بوقلمون به «سبزینه» گفت: سال ۹۵ پیش‌بینی شده بود که حدود ۵/۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی شود که از این میزان حدود ۷۰۰ هزار قطعه آن تولید داخل بود و مابقی از طریق واردات تأمین ‌شد؛ این در حالی است که تنها ۲ میلیون قطعه جوجه به چرخه تولید تزریق شد.آذرموید با عنوان این‌که بخشی از تولید بوقلمون کشور به صادرات تخصیص داده می‌شود، گفت: در سال جاری به جهت شیوع آنفلوآنزا صادرات گوشت بوقلمون کاهش چشمگیری داشته و پیش‌بینی می‌شود با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در چند سال آینده تولید داخلی جوجه یک‌روزه سهم بیش‌تری از بازار داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به خودکفایی در این صنعت اظهار داشت: اما همواره تجربه دیگر صنایع برای رسیدن به خودکفایی آینه عبرت و چراغ راه آینده ماست و به همین خاطر با خودکفایی ۱۰۰ درصدی مخالف هستیم. مدیرعامل تعاونی صنعت بوقلمون ایران در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر ۴ واحد مولد در حال تولید هستند که پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۶، ۲واحد دیگر به این تعداد اضافه شود. آذرموید خاطرنشان کرد: امیدواریم با پایان فصل سرما و اعلام پاک‌سازی آنفلوآنزای فوق حاد در بعضی از کشورهای اروپایی در یکی- دو ماه آینده مشکل واردات جوجه یک‌روزه حل و تولیدکنندگانی که سالن‌هایشان خالی مانده، مشکل جوجه‌ریزیشان برطرف شود.
وی با اشاره به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد در کشورهای اروپایی و ممنوعیت واردات جوجه یک‌روزه از این کشورها بیان داشت: متأسفانه بعضی از افراد سودجو با دادن وعده‌های کذب مبنی بر فروش جوجه، اقدام به گرفتن وجه از تولیدکنندگان می‌کنند. پرورش‌دهندگان نباید فریب این افراد را بخورند و قبل از واریز هرگونه وجهی، از شرکت تعاونی صنعت بوقلمون ایران استعلام بگیرند.
واردات، راهکار تأمین جوجه یک‌روزه
در ادامه کامبیز جعفری، مدیر ترویج و فرهنگ‌سازی تعاونی صنعت بوقلمون ایران، درباره پرورش جوجه یک‌روزه بوقلمون در کشور به «سبزینه» گفت: مشکلات پیش روی این صنعت هنوز به قوت خود باقی مانده که از آن جمله کمبود نهاده‌هایی همچون جوجه یک‌روزه است. مدیر ترویج و فرهنگ‌سازی تعاونی صنعت بوقلمون ایران در ادامه عنوان داشت: علت اصلی کمبود جوجه یک‌روزه این پرنده در بازار، وابستگی این نهاده به واردات از خارج است که به جهت گسترش بیماری تنفسی در اروپا، ورود آن با کاهش مواجه شده است.
جعفری درباره تولید جوجه یک‌روزه بوقلمون در کشور بیان داشت: تولید جوجه داخلی یک‌روزه گوشتی در کشور نیز جوابگوی نیاز این صنعت نبوده و همین موضوع سبب خالی ماندن بسیاری از سالن‌های تولید بوقلمون‌های گوشتی در کشور شده و پرورش‌دهندگان این حوزه را متحمل زیان کرده است. وی در ادامه تصریح کرد: طبیعتاً با سر رسیدن زمان پرداخت وام‌های تولید کنندگان و نیز عدم تولید در راستای تأمین جوجه یک‌روزه، مشکلات پیش روی فعالان این حوزه بیش‌تر محسوس می‌شود و حتی ممکن است باعث ورشکستگی و از بین رفتن این صنعت پر سود در کشور شود.
مدیر ترویج و فرهنگ‌سازی تعاونی صنعت بوقلمون ایران بیان داشت: تلاش متولیان این حوزه در راستای عدم تکیه به تولید داخلی است، چرا که شیوع بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا سبب از بین رفتن توقف واردات شده و ممکن است نیاز کشور تأمین نشود که این موضوع باعث زیان این صنعت و فعالان این حوزه می‌شود. جعفری تأکید کرد: هدف متولیان و مسئولان این صنعت علاوه بر افزایش تولید داخلی، ادامه‌دار بودن واردات و افزایش میزان جوجه یک‌روزه در کشور است. وی درباره راهکار افزایش تولیدات داخلی و بی‌نیازی از واردات بیان داشت: برای تحقق این هدف باید فارم مولد (مادر) که قادر است پس از ۶ ماه تخم‌گذاری کند وارد شود که در این صورت به جهت تداوم تخم‌گذاری ۲ ساله می‌تواند نیاز کشور را مرتفع کند؛ اما در حال حاضر تعداد بوقلمون‌های مولد در کشور محدود است.
گزارش از : ملیحه تهرانی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا