امور زیربناییتعاون و اشتغال

جوان ۱۸ ساله مهارت ورود به بازار کار را ندارد

معاون وزیر کار:

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: حتی آموزش‌های آموزش و پرورش نیز نتایج مدنظر را به دنبال نداشته و جوانان ما ماهر نیستند و حتی برنامه‌های آموزشی در کشور به شکلی است که در ١٨ سالگی یک جوان مهارت لازم برای ورود به بازار کار را ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سلیمان پاک سرشت در اولین جلسه شورای مهارت استان با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی همچنان در کشورهای توسعه یافته به عنوان ابزار کلیدی در زمینه اصلاح امور مورد توجه است، افزود: با وجود آنکه در فرهنگ و آیین ما به بحث آموزش تاکید فراوان شده است، تاکنون اثرگذاری ملموسی از آموزش دیده نشده و مصداق این امر فارغ التحصیلان بیکار هستند که به مسئله‌ای در کشور بدل شده است.

وی تصریح کرد: امروز پس از سال‌ها صرف هزینه‌های فراوان، آموزش عالی در حال تغییر رویکرد بوده و به این امر رسیده که نباید این میزان هزینه در آموزش عالی و دانشگاه صورت می‌گرفت، این رویکرد به معنای نفی علم و علم آموزی نیست بلکه توجه به آموزش مهارتی را مدنظر قرار داده است.

وی عنوان کرد: آموزش مهارتی علمی است که به ثروت و توسعه می‌انجامد و فرد را به توانمندی می‌رساند تا امکان گذران زندگی را داشته باشد و در واقع یک استراتژی درون‌زای توسعه است که در رفع فقر موثر خواهد بود.

رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور آموزش‌های مهارتی را رفع‌کننده خلأهای موجود در امر توسعه پایدار و بهره‌وری نیروی کار در کشور دانست و گفت: شورای مهارت در توسعه این آموزش‌ها نقش و ماموریت گسترده‌ای دارد، باید برای جلوگیری از هدررفت منابع نیازسنجی داشت و آموزش‌ها براساس نیازها، موقعیت جغرافیایی و نوع رشته‌ها و تقاضا انجام گیرد و در واقع این امر کلیدی‌ترین اهداف این شورا محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر توجه به امکانات و تجهیزات موجود جهت ارائه آموزش‌ها و ایجاد پیوند و زنجیره بین عرضه و تقاضای نیروی کار بیان کرد: شورای مهارت شورای آموزش فنی و حرفه‌ای نیست بلکه برنامه نویسی مهارتی استان را دنبال خواهد کرد و فنی و حرفه‌ای در واقع ارائه دهنده خدمات است. همچنین باید این شورا در توزیع مراکز آموزش فنی و حرفه ای نیز تصمیم سازی کند.

پاک سرشت اضافه کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای در دوره‌ای توسعه بی‌برنامه را پشت سر گذاشته است و باید این روند اصلاح شود، از ظرفیت بخش غیردولتی استفاده کرد و آینده پژوهی مشاغل آینده استان و اثربخشی آموزش‌ها نیز رصد شود و عدالت آموزشی و ترویج فرهنگ کار و مهارت آموزی مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه انتظار می‌رود که فنی و حرفه‌ای استان مرکزی برنامه سالانه خود را از سازمان دریافت نکند، چراکه اختیارات لازم تفویض شده است، افزود: مطلوب است که برنامه‌ریزی، رصد، کنترل و پایش زیر نظر استاندار مرکزی انجام شود، چراکه تمرکزگرایی در آموزش آسیب زننده است و سازمان این روند را اصلاح کرده است و با توجه به اینکه باید یک سوم رشد اقتصادی کشور از ناحیه افزایش بهره‌وری انجام گیرد باید توسعه متکی بر نیروی کار داخلی را دنبال کرد.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا