امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تمرکز بر محصولات دیم برای کاهش فرسایش خاک در اولویت است

قزوین-معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت:با تمرکز بر محصولات دیم وتنوع سازی محصول برای پایدار سازی تولید،کاهش آسیب پذیری نوسانات اقلیمی و مصرف آب و مقابله با فرسایش خاک اقدام می کنیم.

همچنین بخوانید

عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه سفر به قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اهداف وزارتخانه از تمرکز بر تولید محصولات دیم گفت:مهمترین هدف ما از این روش متنوع سازی محصولات دیم است چون تا حالا فقط در گندم نگاه ما به صورت دیم و آیش و ۱۰ درصد هم حبوبات بوده است.

وی افزود: لذا باید محصولات دیم را هم مثل زراعت آبی تنوع سازی کنیم تا دیم پایدار شود و آسیب پذیری نوسانات اقلیمی به حداقل برسد و در کنار آن بتوانیم جلوی فرسایش خاک دیم را بگیریم در این صورت کشت دیم می تواند به تولید علوفه کمک کند و به تولید پایدار برسیم.

کشاورز تصریح کرد: در این روش پایلوتهایی اجرا شده که موفق بوده و توانسته ایم مشکلات دو سال قبل را برطرف کنیم و به شرایط مساعدی برسیم.

معاون امور زراعت و زارت جهاد کشاورزی در خصوص اهمیت اجرای الگوی کشت یادآورشد: مطالعه الگوی کشت در سطح ملی حدود ۴ سال است که آغاز شده و اولین ورژن پیشنهادی روی میز وزیر جهاد است و در چند جلسه طولانی هم صحبت شده و باید در سطح ملی نهایی شده و در استانها تطبیق داده شود.

وی بیان کرد: با این کار باید انتظارات حمایتی در بخش کشاورزی و سایر بخش ها مشخص شود تا بتوانیم این طرح را عملیاتی کنیم.

افزایش بهره وری راه برون رفت از مشکلات

کشاورز در خصوص اهمیت بهره وری در بخش کشاورزی یادآورشد: از نظر ما کلید برون رفت از مشکلات بخش کشاورزی کشور افزایش بهره وری است هم بهره برداری کامل در تولید مانند استفاده مناسب از آب و هم بهره وری تولید یعنی عملمکرد مناسب که برنامه های ما در این دو بخش است.

 
وی بیان کرد: در شرایط کنونی نیازمند تحول اساسی و وسیع تکنولوژی هستیم و باید استفاده از ارقام مناسب مانند سورگوم در جایگزینی علوفه مورد توجه جدی قرار گیرد.

کشاورز در خصوص سطح علمی کشاورزان کشور اظهارداشت: الان کشاورزانی داریم که از سطح علمی بالایی برخوردارند و در سطح اروپا عمل می کنند برای نمونه کشاورزی داریم که قادرند در تولید چغندر بصورت پایدار ۱۴۰ تن در هکتار و گندم ۱۲ تن در هکتار برداشت دارند که نشان می دهد سطح علمی و تکنولوژی قابل قبول است.

وی افزود: البته در این میان کسانی هم هستند که از سطح استاندارد پایین تر تولید می کنند که باید این افراد نیز با آموزش به وضعیت مناسب برسند اما در مجموع وضعیت مطلوبی داریم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا