بانکبانک و بیمه

جنگ اقتصادی شدت می‌گیرد


خروج یکجانبه آمریکا از توافق بین‌المللی برجام و نقض آن باعث شد تا بسیاری از کشورهای جهان این عمل را محکوم کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)، اعضای باقی‌مانده در برجام نیز طی این اتفاقات، برای مقابله با یکجانبه‌گرایی و حفظ برجام تلاش‌هایی انجام می‌دهند. در همین راستا رئیس‌جمهوری ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هدف توسعه همکاری‌های چندجانبه در زمینه‌های مختلف و موضوعات گوناگون منطقه‌ای تبادل نظر کرد. در این راستا «آرمان» گفت‌وگویی با وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان داشت که در ادامه می‌خوانید.

 
محور اصلی سخنان ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد چه بود؟ به‌نظر شما سیاست‌های آمریکا در مواجهه با مسائل بین‌المللی نسبت به گذشته چه تغییری کرده است؟
در سخنان ترامپ چند محور مهم دیده شد؛ اولا ایشان کاملا مسیر اقتصادی کشور خود را برخلاف سیاست‌هایی که عملا دولت‌های پیشین آمریکا داشته‌اند، تنظیم کرده است. در نتیجه سیاست اقتصادی آمریکا را نیز با محوریت ناسیونالیسم اقتصادی تعریف کرده است. سیاست‌های اقتصادی دولت‌های گذشته آمریکا مبتنی بر جهانی‌سازی و گسترش تعاملات اقتصادی با دنیا و همچنین تعهدداشتن بر پیمان‌های سیاسی و اقتصادی بین‌المللی بوده است، اما عملا در سخنان ترامپ مشخص بود که این فرد و دولت کنونی آمریکا سیاست‌های اقتصادی و بین‌المللی خود را تغییر داده است. بحث دوم در سخنان ترامپ این بود که اشتغال آمریکایی و رشد اقتصادی آمریکایی باید سرلوحه سیاست‌های دولت آمریکا باشد حتی اگر متحدان آمریکا از این سیاست ضربه ببینند. به عبارتی متحدان غربی آمریکا نیز باید تابع سیاست‌های آقای ترامپ برای ایجاد شغل برای آمریکایی‌ها باشند. محور دیگر این است که این فرد از زوایای مختلفی به‌صورت شفاف به ما حمله کرد و در مجموع ادعای او این بود که ایران تعادل منطقه‌ای را برهم می‌زند، همچنین شرکای منطقه‌ خاورمیانه آمریکا نیز با آقای ترامپ همصدا هستند و ادعا می‌کنند که ایران برهم‌زننده نظم منطقه‌ای است. آقای ترامپ در این سخنرانی به عمده متحدان، حتی متحدان غربی خود از جمله آلمان و فرانسه طعنه‌ای زد که خود را باید با سیاست‌ها و منافع آمریکا هم‌راستا کنند؛ در ضمن بر چین و روسیه نیز نهیب زد و تلاش داشت تا علیه سیاست‌های اقتصادی این دو کشور نیز جبهه‌گیری کند. در خصوص ایران نیز ثابت کرد که همچنان ضدیت این فرد با ایران پابرجاست و جنگ اقتصادی‌ که دولت آمریکا با ایران به راه انداخته است نشان‌گر منافع عظیمی است که آمریکایی‌ها می‌خواهند از تداوم جنگ اقتصادی با ایران به جیب بزنند، چرا که این مثلثی که اسرائیل اشغالگر، امارات و عربستان تشکیل داده‌اند می‌خواهد منافع آمریکا را برای افزایش این جنگ اقتصادی علیه ایران تضمین ‌کند. همچنین کاملا مشهود است که از این جنگ اقتصادی علیه ایران کوتاه نمی‌آیند، چرا که کاملا مشخص بود که راهبرد آمریکا ایجاد آشوب در منطقه خاورمیانه است.
 
نظر شما درباره تلاش‌های ریاست‌جمهوری ایران برای حفظ منافع ملی کشور در این مجمع چیست؟
آقای روحانی ریاست‌جمهوری ایران در سخنان خود مواردی را ذکر کردند که شامل این مساله می‌شد که برهم‌زننده برجام آمریکا بوده است و اگر آمریکا می‌خواهد صلح و آرامش در منطقه برقرار باشد باید به برجام بازگردد. در حوزه اقتصادی نیز تاکید آقای روحانی بر این بود که آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا با اعمال فشار اقتصادی بر کشور، ایران را مجاب به رفتن به پای میز مذاکره کنند، اما ایرانی‌ها قطعا در مقابل فشارها ایستادگی می‌کنند. برخی از جملات و عباراتی که آقای روحانی استفاده کردند عباراتی تزئینی و نمادی بود تا بخواهد به واقعیات بپردازد؛ به عبارتی آقای روحانی نیز در این حوزه نشان داد که دولت ایران نیز از مواضع خود پایین نمی‌آید و منافع ملی خود را فدای سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا نمی‌کند. تلاش آقای روحانی این بود که نشان دهد برهم‌زننده اصلی در این جریان خود آمریکا بوده است و نشان دهد که ایران هرگز از تعهدات بین‌المللی خود خارج نمی‌شود و این آمریکا است که تعهدات خود را به‌راحتی برهم می‌زند، تعهداتی چون برجام، تعهد پاریس و سایر تعهدات بین‌المللی که برهم‌زننده اصلی آمریکا بوده است و خلف وعده آمریکا را به مردم دنیا نشان دهد.
 
تلاش آمریکا برای ایجاد یک جنگ اقتصادی علیه ایران چه نتیجه‌ای دارد؟
در بحث‌های سازمان ملل آنچه روشن بود این بود که آمریکایی‌ها یک جنگ اقتصادی را علیه بسیاری از کشورهای دنیا شامل چین، روسیه، ترکیه و ایران به راه انداخته‌اند و صرفا منافع آمریکا را دنبال می‌کنند. این منافع به‌نحوی تنظیم شده است که حتی دوستان و هم‌پیمان‌های آمریکا از سیاست‌های خصمانه آقای ترامپ در امان نمی‌مانند. جنگ اقتصادی ما در حال آغاز است و شدت نیز می‌گیرد؛ با توجه به اینکه سیاست آمریکا ایجاد آشوب در منطقه است می‌توان گفت با وجود پشتیبان‌های مالی و معنوی آمریکا که رژیم صهیونیستی و امارات و عربستان هستند کار آمریکا با شعار ملی‌گرایی برای رسیدن به منافع اقتصادی خود برای راه‌اندازی جنگ اقتصادی نه‌تنها در ایران چه‌بسا در دنیا و در مناطقی چون آرژانتین، ونزوئلا، روسیه، مکزیک، چین و ترکیه آسان‌تر می‌شود، چون تمام تلاششان این است که بتوانند با کاهش ارزش پول ملی کشورها همچنان دلار را تقویت کنند و منافع اقتصادی بیشتری را از این تقویت به دست آورند. به همین دلیل یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی هم علیه ایران و هم علیه بسیاری از کشورهای دنیا شکل گرفته است و تشدید می‌شود. ایران باید در همین جلسات با سایر کشورها چون ترکیه و آذربایجان اتحاد منطقه‌ای ایجاد و آن را تقویت کند، چرا که شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد آشوبی منطقه‌ای با محوریت آمریکا باشیم.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا