امور زیربناییتعاون و اشتغال

۱۴۰۰ واحد اقتصادی و تولیدی در کشور دچار مشکل است

اسلامشهر- سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۱۳۰۰ الی ۱۴۰۰ واحد اقتصادی و تولیدی کشور دچار مشکل بوده و نیازمند حمایت است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، انوشیروان محسنی بندپی ظهر پنج شنبه در نشست صمیمی با کارآفرینان اسلامشهر طی سخنانی گفت: کارآفرینان با بهره گیری از فکر و نبوغ خود تحولات خوبی در بخش اشتغال رقم می زنند.

وی شرایط کنونی کشور را حساس خواند و گفت: ترامپ و عوامل دولت آمریکا تحریم های ناجوانمردانه ای علیه کشور ما رقم می زنند و در این شرایط ما چاره ای جز مردم نهاد کردن بنیان های اقتصادی نداریم، اگر اینطور شود، هیچ یک از این تحریم ها و توطئه ها خللی در بالندگی، رشد و شکوفایی کشور ایجاد نمی کند.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از شروط مردم نهاد کردن اقتصاد را ایجاد و حمایت و ترویج از تعاونی ها دانست و گفت: باید با الگوسازی سعی در ترویج الگوی تعاون در کشور کنیم، باید فعالان اقتصادی در شبکه سازی، برندسازی و الگوسازی وارد شوند، دولت نیز این اتفاق را به عنوان یک راهبرد در نظر دارد.

محسنی بندپی با بیان این که سالانه بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاهی وارد چرخه کار می شوند، گفت: طبق آمار مرکز پژوهش های مجلس از پاییز ۹۳ تا اسفند ۹۶ سه میلیون نفر جمعیت فعال کشور افزوده شده است، که باید با تعاونی ها، چرخه اشتغال و تولید برای آن ها شغل ایجاد کرد، دولت با همکاری مجلس برای ۷۰ درصد این افراد، یعنی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر ایجاد شغل کرد.

پرداخت ۳۰ درصد یارانه دستمزد به ۸ استان محروم کشور

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲ محور برای اشتغال دنبال می شود، که یکی از این محورها اشتغال فراروستایی است، که با کمک ۱.۵ میلیارد دلاری مجلس برای این اشتغال در نظر گرفته است و بانک های عامل ۱۲ هزار میلیارد تومان برای این افراد در نظر گرفته اند، که به دلیل قیمت ارز این میزان به ۱۷ هزار میلیارد تومان می رسد، تا بتواند به اشتغال روستایی بیانجامد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تاکید بر اشتغال روستایی گفت: حفظ و فراهم کردن زمینه اشتغال به ماندگاری جمعیت روستایی می انجامد، نباید شرایطی فراهم کنیم، که روستاهای ما خالی شده و جمعیت روستایی به حاشیه شهرها بیاید و آسیب های اجتماعی را سبب شود.

وی ۶ محور اشتغال فراگیر را مورد اشاره قرار داد و گفت: اولین مهر کاورزی در جهت افزایش مهارت است، متاسفانه همه فارغ التحصیلان به دنبال میز اداری هستند، ما در پی کشاندن فارغ التحصیلان به بازار کار هستیم، بیمه حوادث کارورزان را دولت بر عهده گرفته است، اگر یک کارآفرین کارورزی را به کار بگیرد، بیمه کارفرمایی وی تا ۲ سال بر عهده دولت است.

محسنی بندپی در خصوص یارانه دستمزد نیز گفت: در ۸ استان که نرخ بیکاری بالایی دارند، دولت تا ۳۰ درصد دستمزد افرادی را که به کار می گیرند، پرداخت می کند، که این امر شامل استان تهران نمی شود، این یارانه به واحدهای تولیدی در استان های کم برخوردار کمک می کند.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارآموزی در محیط کار را از دیگر محورهای اشتغال فراگیر خواند و گفت: این طرح شامل استاد شاگردی است.

اهمیت حفظ اشتغال موجود در کشور

وی طرح تامین مالی خرد و تشکیل گروه های همیار و خودیار را محور دیگری از اشتغال فراگیر دانست و افزود: در این محور گروهی تشکیل می شود و این گروه ها به صورت زنجیروار با یکدیگر فعالیت می کنند.

محسنی بندپی اضافه کرد: پیش بینی می کنیم، که در مجموع با این محورهای اشتغال و نیز مباحث بافت های فرسوده و راه اندازی شرکت دانش بنیان یک میلیون اشتغال ایجاد کنیم.

وی بر صیانت از اشتغال موجود نیز تاکید کرد و گفت: ایجاد اشتغال جدید یک بحث و صیانت از اشتغال موجود بحث دیگری است، که اهمیت فراوانی دارد، نباید شرایط بیکاری اجباری را فراهم کنیم، برای حمایت از بنگاه های اقتصادی از بیمه بیکاری و نیز سازمان برنامه و بودجه تامین اعتبار می کنیم.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: امروز ۱۳۰۰ الی ۱۴۰۰ واحد اقتصادی و تولیدی در کشور دچار مشکل بوده و نیازمند حمایت هستند، تا با بیکاری اجباری مواجه نشویم.

وی بر نظارت بر واحدهای اقتصادی نیز تاکید کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از اعتباراتی که از مجلس آمده سر جای خود ننشسته و به تولیدکننده واقعی تحویل نشده است و اعتبارات اشتغال سر از محل دیگری درآوردند، اما امسال نظارت را با کمک جهاد دانشگاهی، تعاونی ها، اتاق های بازرگانی و اتاق های اصناف و سازمان نظام مهندسی و کشاورزی نظارت می کنیم، در بحث اشتغال روستایی اسلامشهر در ۴۵ طرح عقد قرارداد شده است، که نظارت می کنیم، ببینیم، با چه مبلغ و ظرفیت اشتغالی این طرح ها انجام می شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا