صنعتصنعت، معدن، تجارت

خودروسازان با متوقف کردن عرضه، نبض بازار را در دست گرفته اند

رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو:

رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو گفت: حدود ۲ ماه است خودروسازان عرضه خودرو به بازار را متوقف کرده و با این اقدام مدیریت بازار و قیمت ها را در دست گرفته اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «سعید موتمنی»  افزود: عامل اصلی اختلاف قیمت ۱۰۰ درصدی قیمت کارخانه و بازار برخی خودروها ناشی از همین موضوع و محدود شدن عرضه خودروسازان است.
وی گفت: در حالی که متوسط داخلی سازی خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومانی ۹۳ درصد است، ارزبری هفت درصدی نمی تواند بهانه ای برای افزایش بی رویه این روزهای قیمت ها باشد.
موتمنی تصریح کرد: خودروسازان با قطع عرضه خودرو، نبض مدیریت بازار را در دست گرفته اند، در حالی که معتقدم عرضه یک ماه آنها می تواند به کاهش ۵۰ درصدی قیمت ها بینجامد.
«عرضه روزانه خودروسازان یک هزار و ۵۰۰ دستگاه است که در ماه ۴۵ هزار دستگاه می شود».

** پیش فروش های بی تاثیر خودروسازان
رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو به پیش فروش این روزهای خودروسازان اشاره کرد و افزود: چنین پیش فروش هایی که تحویل خودروها در آنها در بلندمدت است، به هیچ عنوان روی کاهش قیمت ها تاثیر ندارد و در حقیقت «معامله ای روی کاغذ» است.
به گفته این مقام صنفی، پیش فروش ها در حالی انجام می شود که خودروسازان هنوز به تعهدات دور پیشین پیش فروش ها عمل نکرده اند.
وی بیان داشت: افزایش یا کاهش قیمت خودروها به نوسان دلار نیز وابسته است و در صورتی که نرخ دلار ثابت شود، افراد برای خرید یا فروش اقدام می کنند.
موتمنی یادآوری کرد: خودروسازان در هفته های گذشته بحث آزادسازی قیمت ها را پیش کشیدند اما شورای رقابت با آن مخالفت کرد؛ اکنون وضعیت نامعلوم است و منتظریم بازار از بلاتکلیفی خارج شود.
وی ادامه داد: خودروسازان افزایش ۱۷ تا ۱۸ درصدی قیمت ها را خواستارند اما شورای رقابت در قبال آن سکوت کرده است.

** افزایش ۵۰ درصدی قیمت ها؛ شایعه ای مخرب
رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو، مطرح شدن افزایش ۵۰ درصدی قیمت خودرو را «شایعه ای بی اساس در فضای مجازی» برشمرد و گفت: این موضوع، غیرواقعی است و فقط چند سایت به آن دامن زده اند.
وی اضافه کرد: حداکثر افزایش قیمت درخواست شده تاکنون حدود ۱۸ درصد بوده که آن هم با مخالفت دولت، مجلس و شورای رقابت روبرو شده است.
چندی پیش عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با ایرنا، برنامه پیش فروش خودرو را در کاهش قیمت ها «بی اثر» توصیف کرد که فقط می تواند به کاهش برخی حباب های قیمتی بینجامد.
«امیرحسن کاکایی» افزود: پیش فروش هایی که با قیمت های آغاز سال صورت گرفته است، معنایی جز رانت و برخورداری از یارانه به میزان تفاوت قیمتی ارز رسمی و بازار آزاد ندارد.

منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا