بانک و بیمهتجارتطلا و ارزویدئو

نقش سامانه نیما در ثبات بازار ارز + ویدئو

رئیس سازمان توسعه تجارت از صادر کنندگان خواست نسبت به تامین ارز کشور غفلت نکنند، تاخیر در ورود ارز به سامانه نیما سفارش کالای وارداتی را به تاخیر می اندازد.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مجتبی خسروتاج در گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر گفت: قطعا اگر همراهی و حمایت صادرکنندگان (غیر نفتی)در این شرایط اقتصادی و محدودیت های بانکی که از سوی آمریکا برای بی ثباتی ارزی در کشور ما اعمال می شود، نبود ، تامین ارز حاصل از صادرات غیر نفتی بسیار موثر است.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه بخش در آمدهای نفتی برای تامین کالاهای اساسی استفاده می شود گفت: سهم ارز حاصل از صادرات غیر نفتی که در کاسه ارزی «سامانه نیما» یا «پیمان سپاری ارزی» شکل می گیرد ، برای فعالیت های بازار استفاده می شود.

او گفت: سهم بسیار ناچیز ارز بازار صرافی ها برای تجارت مناسب نیست بلکه ارز رسمی ۴۲۰۰ برای تامین کالاهای اساسی استفاده می شود.

خسروتاج گفت: رویکرد دولت بر این است که تمام ارز ها در سامان نیما قرار گیرد. دولت از طریق شرکت های دولتی مانند پتروشیمی و فولاد و هولدینگ هایی که مدیریت دولتی دارند ارز حاصله را در سامانه نیما وارد می کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت از میزان ورود منابع ارزی بطور متوسط ۱ و نیم میلیارد دلار در ماه وارد سامان نیما از طریق صادرات فولاد و پتروشیمی می شود خبر داد و گفت: در ۵ ماهه گذشته می بایست ۷ و نیم میلیارد وارد سامانه نیما می شد که بیشتر از ۴ میلیارد وارد نشده است .
دو بخش اساسی تامین کننده منبع ارزی نیما( پتروشیمی و فولاد)اعلام کرده اند که ۳ و نیم میلیارد دلار کسر شده برای ورود نیازهای اساسی کارحانه استفاده شده است.

مجتبی خسروتاج به بخشنامه ۱۵ شهریور گذشته هیئت وزیران اشاره کرد و گفت: همه صادر کنندگان متعهد به تامین ارزی شدند. پیشتر صادرکنندگان تشویق می شدند که با تزریق ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما از معافیت های صادراتی و تشویق های دولتی برخوردار می شود اما اخیرا به دلیل تاخیر ورود ارز به نیما، این سیستم نشویقی به تعهد ارزی تبدیل شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه روش های تامین و پیمان ارزی نمی توان صدر صد به نتیجه رسید گفت: فرم تعهد ارزی که بصورت برخط (آنلاین) در مرزها و امضای الکترونیکی هنوز نتوانسته است اطمینان صادرکنندگان را جلب کند.

او افزود: تاکنون صادرکنندگان به دلیل ترس از تحریم آمریکا ارز حاصل را به صرافی های یا بانک های ایران در خارج از کشور وارد نمی کنند.

دغدغه صادرکنندگان از شعبه های صرافی ها و بانک های ایران در خارج از کشور، نگران بلوکه شدن هستند.

او از ۵ روش برای بازگشت ارز به کشور توسط صادر کنندگان خبر داد و گفت: فروش امتیاز ارز در سامانه نیما، واردات کالا از جمله آنهاست.

خسروتاج از گروه بندی های ۱ (دریافت ارز رسمی ۴۲۰۰ تومان) و ۲ (استفاده از سامانه نیما)سخن گفت و افزود:گروه کالاهای ممنوعه به شرایط مختلف بستگی دارد. می توان برای بعضی از بخش ها مانند صادرات ماشین و صادرات فرش امتیاز هایی را در نظر گرفت.

فروش فرش دستباف برای بازگشت ارز از زمان بیشتری نیاز دارند بنابر این بازگشت ارز از سه ماه به ۷ ماه تغییر کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت درمورد تاثیر تاخیر در بازگشت و تامین ارز گفت: تاخیر در بازگشت ارز به کشور سفارشات ورود کالا را به تاخیر می اندازد.
او افزود: هیچ واردکننده ای از بازار ارزی یا صرافی (نرخ آزاد) استفاده نمی کند. ارز وارد کنندگان از سامانه نیما با نرخ (حدود ۸ هزار تومان) تامین می شود.
خسروتاج گفت: «سامانه نیما» یا «پیمان سپاری ارزی» در کنار «بازار صرافی» قرار دارد.

او از ۱۲ درصد کاهش واردات در شش ماهه گذشته خبر داد و گفت: صادر کنندگان معتقدند بازار صرفی ها قیمت کالاها را افزایش می دهد و سامانه نیما وقت تلف می کند.
او در مورد مشخص بودن قیمت خوراک محصولات پتروشیمی گفت: ارز دریافتی خوراک پتروشیمی مشخص است. پتروشیمی تعهد ارزی دارد که ارز حاصله را به سامانه نیما بازگرداند.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: آنچه که دولت پذیرفته است روش پیمان سپاری و سامانه نیما است نه کنترل ارز با سیستم عرضه و تقاضا. کنترل تنظیم بازار با سیستم «عرضه و تقاضا» یا بازار آزاد مشکل است و بحث قاچاق کالا نیز بوجود می آید.

خسرو تاج با بیان اینکه باید بعضی از زیر ساخت های نقل و انتقالات پول باید اصلاح شود گفت: صادرکنندکان نسبت به نیاز کشور به ارز غفلت نکنند. آنها می توانند در تامین نیاز های کشور موثر باشند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا