بانکبانک و بیمه

چالش‌های سال آینده اقتصاد ایران


رییس شورای راهبردی اقتصاد مقاومتی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه اقتصاد نیازمند تغییر رویکرد است گفت: بیکاری، سیستم بانکی، معیشت مردم و … چالش های پیش رو در سال آینده اقتصاد است و برای اجرای اقتصاد مقاومتی و حل این چالش ها همه در کشور مسئول هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ecoideal)، یحیی آل اسحاق عصر دیروز در نشست تخصصی کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد با شعار رابطه ندارد و باید به واقعیت ها توجه کرد.
رییس شورای راهبردی اقتصاد مقاومتی اتاق ایران ادامه داد: اقتصاد مقاومتی با اهداف و تکیه بر تجربیات چندین ساله اقتصاد کشور، ظرف سه سال گذشته مطرح شده و به قانونی در کشور تبدیل شده است.
وی افزود: کشور به ٢۴ ساختار در اقتصاد رسیده و به عنوان نقشه راه ایران انتخاب شده و هرگونه اقدامی در اقتصاد کشور باید در چارچوب این ٢۴ بند باشد.
آل اسحاق ادامه داد: دو هدف مهم اقتصاد مقاومتی چگونگی مقاومت در برابر تکانه های خارجی و رسیدن به اهداف توسعه ای و رشد کشور، از جمله مباحث مورد تاکید در تهیه الگوی اقتصاد مقاومتی بوده است.
رییس شورای راهبردی اقتصاد مقاومتی اتاق ایران توضیح داد: ما در سال آینده با دو عدم قطعیت داخلی و خارجی مواجه هستیم. عدم قطعیت خارجی، سیاست ها و اتفاق ها در دوره جدید است که حساسیت ایران در این برنامه نسبت به سایر کشورها بیشتر است و نمی توان در روابط بین المللی پیش بینی درستی داشت.
وی افزود: عدم قطعیت دوم درباره مباحث داخلی و شرایط ویژه در سال آینده است و آنچه در این شرایط مهم است توجه به اقتصاد مقاومتی به عنوان نقشه راه کشور است.
آل اسحاق ادامه داد: بیکاری، سیستم بانکی، معیشت مردم و … چالش های پیش رو در سال آینده اقتصاد است و برای اجرای اقتصاد مقاومتی و حل این چالش ها همه در کشور مسئول هستند. یکی از وظایف اتاق مطالبه از قوا است و نباید تنها به شعار بسنده کرد.
رییس شورای راهبردی اقتصاد مقاومتی اتاق ایران با اشاره به اینکه ایران از ظرفیت های بالقوه خوبی برخوردار است، گفت: متاسفانه اقدامات درست و همراستا با اهداف اقتصاد مقاومتی انجام نمی شود.
آل اسحاق یکی از مشکلات های اساسی کشور را طبقه متوسط ها در جامعه و اقتصاد عنوان کرد و افزود: کشورهایی که گروه متوسط تولید کننده آنها به عنوان محور اصلی اقتصاد کشور است، پیشرفت و موفقیت بیشتری داشته اند.
وی افزود: ما در شرایط فعلی اقتصاد نیازمند تغییر رویکرد هستیم که یکی از این تغییرها، توجه به سطح متوسط در جامعه و اقتصاد کشور است. ما باید متوسط ها را از حاشیه به متن جامعه و اقتصاد کشور بیاوریم.

۶۰ درصد یارانه بگیران نیازمند نیستند
همچنین علی شمس اردکانی نیز در نشست تخصصی کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی، گفت: هم اکنون دلارهای حاصل از فروش نفت به ریال تبدیل و به "چاه یارانه" ریخته می شود، این در حالی است که حدود ۶٠ درصد یارانه بگیران به این پول نیاز ندارند.
وی به دستاوردهای برجام در صنعت نفت اشاره کرد و افزود: با اجرای برجام روزانه ٢ میلیون بشکه به تولید نفت اضافه شد و صادرات نفت خام نیز دو برابر شد. شمس اردکانی افزود: با اجرایی شدن برجام دسترسی به تجهیزات آسان تر شد و میزان تولید تجهیزات داخلی افزایش یافت.
رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به مخالفت دشمنان جمهوری اسلامی با اجرایی شدن برجام گفت: صداهایی که علیه برجام مطرح می شود، حتی اگر در داخل کشور شنیده شود، از حلقوم صهیونیست ها بیرون می آید.
وی تاکید کرد: بخش خصوصی باید در شرایط پسابرجام فعال شود و مطالبه گر باشد وگرنه رانت خواران خصولتی همه منابع حاصل از برجام را خواهند بلعید. ما در دوره پسابرجام باید بگوییم ورود خصولتی ها ممنوع است.
مرتضی الله داد نیز در نشست تخصصی کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه در یکی از بندهای ٢۴ گانه اقتصاد مقاومتی مباحث بانکی کشور است، گفت: بانک مرکزی نهادی دولتی شده و اگر به چینش شورای پول و اعتبار نگاه کنیم کاملا دولتی است.
معاون امور اقتصادی اتاق ایران درباره واکنش بین المللی در پسابرجام توضیح داد: حدود یک ماه پس از برجام رسانه های عربی اذعان کردند که اگر برجام به خوبی مدیریت شود، باید منتظر ظهور اقتصادی جدید و قوی توسط ایران باشیم.
وی افزود: بخش بانک مرکزی با برخی مشکلات از جمله مشکل بازار غیر متشکل پولی مواجه است که این بازار و موسسات خود به خود به وجود آمده اند و به دلیل برخی مزیت های آنها که ناشی از اقدامات بانک تا تامین می شود پس بانک ها باید فعالیت قوی داشته تا در تامین سرمایه لازم در کشور قوی باشند. از سال  ٢٠٠٨ رگولیشین بر سیستم بانکی قوی تر شد و بانک های ما از این موضوع به دور هستند.
الله داد خاطرنشان کرد: مقررات بال کفایت سرمایه حداقل ٨ درصد است امروز نیمی از بانک های خصوصی کمتر از ٨ درصد است پس باید بانک های کشور قوی شوند. براساس مقررات بال از سال آینده معوقات بانک ها هم از سرمایه آنها کم می شود که در اینصورت با مشکلات عدیده ای روبرو خواهیم شد اما هنوز فرصت اصلاح باقی است.



همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا