امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

گاومیش فرصتی اقتصادی با ارزش افزوده بالا

یک پژوهشگر در حوزه پرورش گاومیش گفت: این گونه دامی از جمله فرصت های اقتصادی ارزشمند با ارزش افزوده بالا در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فرشید باقریان در برنامه «ارمغان طبیعت» رادیو اقتصاد افزود: گاومیش در اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان جایگاه ویژه ای دارد و امروزه از فرآورده های این دام استفاده های فراوانی می‌شود.

وی همچنین اظهارداشت: فرآورده های گاومیش علاوه بر تامین نیازهای تغذیه ای در سلامت انسان نیز نقش بخصوصی را ایفا می‌کند.

همچنین بخوانید

این پژوهشگر در حوزه پرورش گاومیش گفت: بطورکلی گاومیش یکی از قدیمی ترین گونه های دامی ایران و جهان است.

وی در ادامه با بیان اینکه گاومیش به دو گونه اصلی مردابی و رودخانه ای تقسیم بندی می شود، افزود: این دو گونه از نظر مورفولوژی و خصوصیات اخلاقی با یکدیگر تفاوت دارند.

باقریان با عنوان اینکه گاومیش رودخانه ای در ایران کمتر دیده می شود، اظهارداشت: این گونه بیشتر در هندوستان و تایلند زیست می کند.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: بخش عمده ای از جمعیت گاومیش موجود در کشور مردابی است.

این پژوهشگر در حوزه پرورش گاومیش گفت: گاومیش با توجه به مسئله توسعه پایدار، منابع روی زمینی و زیر زمینی کم آب، تقلیل حجم بارندگی ها، کاهش وابستگی به خارج در تامین نهاده های دامی و موارد مشابه دیگر می تواند به عنوان یکی از بهترین جایگزین ها برای رفع معضل گوشت و شیر در کشور مطرح باشد.

وی در ادامه از وجود ۴۰۰ هزار راس گاومیش در کشور خبرداد و افزود: گاومیش در صنعت دامپروری، تولید گوشت و فرآورده های لبنی، اشتغال، رونق اقتصاد روستایی و غیره در مملکت می تواند بسیار نقش آفرین باشد.

برنامه «ارمغان طبیعت» کاری از گروه کشاورزی به تهیه کنندگی الهام مصطفوی روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه ساعت ۱۳.۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه با هدف کمک به ارتقای بهره وری در صنعت دام و طیور با معرفی نمونه‌های موفق و ارائه راهکارهای کارشناسی از رادیو اقتصاد پخش و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا