امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۲۱۳ هزار خانوار عشایری در ایران

مدیرکل دفتر تعاونی ها و نظام بهره برداری سازمان امور عشایر ایران از وجود ۲۱۳ هزار خانوار عشایری در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  احمد رحیمی در برنامه «روستای ما» رادیو اقتصاد افزود: این آمار مربوط به آخرین سرشماری سال ۱۳۸۷ مرکز آمار ایران است.

وی همچنین اظهارداشت: جمعیت جامعه عشایری ایران نیز طبق این سرشماری معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است.

مدیرکل دفترتعاونی ها و نظام بهره برداری سازمان امور عشایر ایران از وجود ۲۰۹ شرکت تعاونی در سراسر کشور خبرداد و گفت: این شرکت ها ۲۱ اتحادیه استانی و یک اتحادیه مرکزی دارند.

وی در ادامه افزود: تعداد اعضای شرکت های تعاونی عشایری ایران ۳۴۰ هزار خانوار است.

رحیمی تصریح کرد: سرمایه این شرکت ها ۹۰ میلیارد تومان است که اگر این رقم بر تعداد اعضا تقسیم شود بطور متوسط ۲۵۰ هزار تومان سرمایه هریک از اعضا خواهد شد.

وی گفت: شبکه تعاونی های عشایری کشور از سال ۱۳۶۱ به منظور ارائه خدمات رفاهی به جامعه عشایر و تامین نیازمندی های اساسی خانوارهای عشایری تشکیل و تاکنون خدمات شایسته و قابل قبولی را برای این قشر از جامعه انجام داده است.

مدیرکل دفترتعاونی ها و نظام بهره برداری سازمان امور عشایر ایران افزود: خوشبختانه این شبکه یکی از منسجم ترین شبکه های تعاونی در سطح کشور به شمار می آید.

وی اضافه کرد: مهمترین وظایف شبکه تعاونی های عشایری را می توان تامین و توزیع نهاده های دامی، تامین و توزیع نهاده های تولید، خرید و فروش محصولات تولیدی عشایری، تامین کالاهای اساسی موردنیاز عشایری و ارائه خدمات رفاهی به عشایر برشمرد.

رحیمی همچنین از وجود ۲۴ میلیون راس دام در جامعه عشایری کشور خبرداد و گفت: این جامعه سالانه ۹ میلیون راس دام جهت ذبح به بازار عرضه می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه عشایر ایران سالانه ۳۲۸ هزار تن شیرخام تولید می کنند، افزود: گوشت قرمز، پشم (گوسفند و شتر)، موی بز، صنایع دستی و غیره از دیگر تولیدات این جامعه است.

برنامه «روستای ما» کاری از شبکه رادیویی اقتصاد است روز های زوج هفته یعنی شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۱۸.۳۰به مدت ۳۰ دقیقه با هدف هویت بخشی به زندگی روستایی و رونق اقتصادی روستاها در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می گیرد علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا