انرژی

توسعه جاسک نفت ایران را به جنوب شرق آسیا نزدیک‌تر می‌کند

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که جاسک به شرق آسیا نزدیک‌تر است، گفت: توسعه آن به مناطق صادراتی ایران تنوع می‌دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی کاردر در مراسم امضای قرارداد ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت خام و تاسیسات جانبی در بندر جاسک به روش BOT بین شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت پترو امید آسیا با اشاره به شرایط کشور اظهار کرد: در این نقاط حساس اقدامات محکم برای ادامه کار می‌تواند مسیرهای دیگری برای کشور باز کند. از سال ۹۳ استراتژی مشخصی در شرکت ملی نفت ایران داشتیم و این سیاست در نظر گرفته شد که بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها را برون‌سپاری کنیم و جذب سرمایه‌گذاری صورت بگیرد و بخش خصوصی بتواند به طور جدی ورود پیدا کند.

وی ادامه داد: در این راستا پروژه‌هایی تعریف شده که مخازن نگهداری و فرآورده‌های نفتی از جمله این پروژه‌ها هستند. پترو امید آسیا تجربه این کار را دارد و امیدوارم این پروژه‌ها را در زمان مناسب به اتمام برساند زیرا در توسعه مکران و جاسک اقدامات دیگری هم به صورت همزمان در حال انجام است و رعایت زمان‌بندی اهمیت زیادی دارد.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه گفت: ممکن است برای عده‌ای این سوال به وجود آید که با وجود خارک و سایر مناطق چرا صادرات باید از جاسک صورت بگیرد. در پاسخ به این سوال باید گفت ظرفیت تولید نفت ایران بیش از شش میلیون بشکه است که دو و نیم تا سه میلیون آن در بخش پالایش داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر یکی از اهداف این پروژه تنوع‌بخشی در صادرات ایران است و جاسک به شرق نزدیک‌تر ات و به همین دلیل عملیاتی‌تر است.

کاردر ادامه داد: مساله دیگر محرومیت‌زدایی و توسعه جنوب شرقی ایران است. توسعه این منطقه مورد تایید مقام معظم رهبری و دولت است.

وی در ادامه تاکید کرد: دیگر حوزه‌ها مانند پتروشیمی و پالایشگاه‌ها به این نقطه احتیاج خواهند داشت زیرا قرار است در این منطقه توسعه شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه صورت بگیرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که فاز نخست این پروژه ۱۰ میلیون بشکه است، گفت: ظرفیت در نظر گرفته ۲۰ میلیون بشکه است. به طور کلی هدف شرکت ملی نفت برون‌سپاری پروژه‌ها است که مناقصه برخی پروژه‌ها هم برگزار شده است. به طور کلی هدف نفت درگیر کردن بخش خصوصی است و ما به عنوان کارفرما نظارت خواهیم داشت به عبارت دیگر بخش میان‌دستی و پایین‌دستی برعهده بخش خصوصی و بخش بالادستی بر عهده وزارت نفت خواهد بود.

جزئیات پروژه انتقال نفت از گوره به جاسک

در ادامه مراسم تورج دهقانی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان اینکه خط انتقال نفت از گوره به جاسک حدود ۱۰۰۰ متر است، گفت: این طرح با هدف انتقال بخش عمده‌ای از نفت خام کشور به جنوب و شرق آسیا انجام می‌شود و هدف اصلی آن توسعه جنوب کشور که همواره مورد تایید مقام معظم رهبری و دولت بوده است. علاوه بر این هدف آن متنوع‌سازی زیرساخت صادرات و تامین خوراک برای صنایع پایین دستی است.

وی با بیان این که سرمایه‌گذاری این طرح حدود دو میلیارد یورو است، گفت: برای اجرای آن حدود ۱۰۰۰ کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچی، ۵ ایستگاه پمپاژ، تجهیزات اندازه‌گیری، مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه و غیره راه‌اندازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در ادامه با اشاره به بکارگیری توان تولیدکنندگان و پیمانکاران ایرانی در اجرای پروژه مذکور گفت: تلاش می‌شود در این پروژه از ظرفیت توانمندی داخلی بهره گرفت.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا