بانکبانک و بیمه

پیش‌بینی تورم ۳۲ درصدی سال ۹۷


یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید برخورد فعالانه با نوسانات ارزی داشته باشد، گفت: تورم حداقل ۳۲ درصدی برای سال ۹۷ پیش بینی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.com)، سیداحسان خاندوزی در خصوص نوسانات ارزی در رویکرد بانک مرکزی برای آرامش و کاهش قیمت ارز اظهار داشت: مسأله خیلی مهم در خصوص رویکرد دولت و به طور خاص مقام سیاست‌گذار پولی و ارزی که باید به آن توجه کند این است که بازار ارز در شرایط غیرمتعارف قرار دارد.

این اقتصاددان افزود: بازار ارز نیازمند تلفیقی از دستور کار‌های متعارف و غیرمتعارف است. به بیان دیگر در مقابل اتفاقات بازار ارز و واگذار کردن به نیرو‌های کور در بازار عرضه و تقاضای کالا و خدمات، واردات و صادرات و بازار ارز با هدف نگه‌داشت پول، خروج سرمایه از کشور و اهدافی مانند آن نباید منفعل بود.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه انفعال بیشتر در بازار ارز جز به زیان رفاه عمومی مردم و خانوار و ضربه بسیار شدید تقریباً غیرقابل جبران به بخش تولید نتیجه دیگری ندارد، تصریح کرد: فعال شدن بانک مرکزی و اتخاذ رویکرد فعالانه و خارج شدن از انفعال بخش مهمی از بازی است.
خاندوزی یادآور شد: جزئی از آن بازمی‌گردد به اختیاراتی که دولت باید به بانک مرکزی بدهد و همه ما و سیاست‌گذاران حمایت کنیم از اینکه بانک مرکزی واقعاً مسئولیت و پاسخ‌گویی لازم برای مدیریت بازار ارز را به دست بیاورد؛ این طور نباشد که تصمیمات ارزی در جای دیگری گرفته شود و به بانک مرکزی برای اجرا ابلاغ شود.
وی با تاکید بر اینکه در طول سال‌های گذشته و ماه‌های اخیر دولت حاضر نبود اختیارات و مسئولیت و پاسخگویی لازم به سیاست ارزی را بر عهده بانک مرکزی قرار دهد، بیان داشت: وجه دوم این است که بدنه کارشناسی و مدیریتی بانک مرکزی باید از آموزه‌های ساده‌انگارانه که برای شرایط ارزی متعارف اقتصادی توصیه می‌شود بیرون آید و با ترکیبی از سیاست متعارف و غیرمتعارف مبتنی بر شرایط خاص اقتصادی که شبیه جنگ اقتصادی است، تصمیم بگیرند.
این استاد اقتصاد با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید برای مدیریت بازار ارز مداخله کند، در مورد اثرات تورمی نوسانات ارزی اظهارداشت: تورم آخر سال یعنی یک سال منتهی به اسفند احتمالاً ۳۱ تا ۳۲ درصد خواهد بود و تورم نقطه به نقطه نیز بالای ۵۰ درصد پیش‌بینی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: با این سنارییو در نظر گرفته شده برای تورم، تا دو ماه دیگر تورم ماهانه ۵ درصدی را خواهیم داشت و بعد نرخ رشد پایین خواهد آمد؛ از یک جایی بازار کشش افزایش قیمت ندارد وقتی تقاضا نباشد ناچار به کاهش قیمت هستید.
این اقتصاددان با اشاره به اینکه اکنون دلار ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان آثار خود را در قیمت‌ها نشان داده است، گفت: بعید است نرخ تورم پایان سال بیش از این رقم باشد مگر اینکه قیمت‌ها بالاتر برود و پرش کند؛ اگر قیمت دلار حدود حوالی ۱۷ تا ۲۰ هزار تومان بماند و سقف آن بالاتر نرود به نظر نمی‌رسد که تورم بیش از ۳۴ درصد داشته باشیم.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا