ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

آمادگی کشور برای پرتاب ۳ ماهواره/پروژه "اعزام انسان به فضا" متوقف نشده است

رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه سه ماهواره "دوستی"،‌ "پیام" و "ناهید ۱" آماده بوده و به زودی پرتاب می‌شوند،‌ گفت: ساخت ماهواره "ناهید ۲" به پایان رسیده که امیدواریم تا پایان برنامه ششم آماده پرتاب شود.

به گزارش آرمان اقتصادی دکتر مرتضی براری در نشست خبری امروز به مناسبت هفته جهانی فضا با اشاره به طراحی و ساخت ماهواره‌های بومی در کشور، افزود: ما تاکنون از سوی محققان کشور موفق به ساخت ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی شده‌ایم.

وی از آماده پرتاب بودن سه ماهواره خبر داد و یادآور شد: دو ماهواره مراحل نهایی را طی می‌کند.

همچنین بخوانید

وی در این باره خاطرنشان کرد: ماهواره “دوستی” دانشگاه صنعتی شریف،‌ ماهواره “پیام “دانشگاه امیرکبیر و ماهواره “ناهید ۱” آماده پرتاب هستند.

رئیس سازمان فضایی ماهواره “دوستی” دانشگاه شریف را از نوع ماهواره‌های سنجشی دانست و گفت: ماهواره‌های “دوستی” و “ناهید” در مدار ۲۵۰ کیلومتری قرار خواهند گرفت و طول عمر آن‌ها تا یک سال است.

وی با بیان اینکه ماهواره “پیام” دانشگاه امیرکبیر از نوع ماهواره‌های عملیاتی است که در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار می‌گیرد،‌ ادامه داد: امیدواریم که با نهایی شدن مراحل اداری، پرتاب این سه ماهواره در دستور کار قرار گیرد و ما امیدواریم که تا پایان سال این سه ماهواره پرتاب شود.

وی با اشاره به سایر دستاوردهای فضایی کشور، اظهارکرد: در سال ۹۲ همزمان با فعالیت دولت، “کاوشگر پژوهش” و در سال ۹۳ ماهواره “فجر” و در روز ۵ مرداد سال ۹۶ ماهواره‌بر “سیمرغ” پرتاب شدند.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه در حال حاضر کشور در حال گذر از ماهواره‌های تحقیقاتی به سمت پرتاب ماهواره‌های عملیاتی است، خاطرنشان کرد: به گونه‌ای که کشور از ماهواره‌هایی با ظرفیت ۵۰ کیلوگرم در مدار ۲۵۰ کیلومتری به ساخت ماهواره‌های ۲۵۰ کیلوگرمی و قرار گرفتن در مدار ۵۰۰ کیلومتری رسیده است.

به گفته وی، به این ترتیب رشد در مدار قرار گرفتن ماهواره‌ها دو برابر و وزن ماهواره‌های ساخته شده پنج برابر افزایش داشته که این اعداد نشان می‌دهد کشور در حوزه پرتاب‌گرها رشد ۱۰ برابری داشته است.

براری همچنین از طراحی و ساخت ایستگاه‌های چند منظوره خبر داد و گفت: این ایستگاه‌ها علاوه بر ماهواره‌های داخلی قادر به ارائه خدمات به ماهواره‌های بین‌المللی نیز هستند.

وی با تاکید بر اینکه ماهواره‌ “ظفر” تا پایان سال کامل می‌شود، افزود: این یک ماهواره سنجشی با دقت ۲۲.۵ میلیمتر است.

براری با تاکید بر اینکه هدف ما دستیابی به ماهواره‌های سنجشی با دقت یک متر تا افق ۱۴۰۴ است، یادآور شد: همزمان با توسعه فناوری‌های فضایی خرید ماهواره‌های ملی سنجشی را نیز در دستور کار داریم.

وی با بیان این که بر این اساس سال گذشته قرارداد خرید این ماهواره انجام شده و پرداخت ۶۰ درصد آن نیز صورت گرفته است، ابراز امیدواری کرد که طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده این ماهواره به زودی خریداری شود.

توافق با وزارت علوم در حوزه فضایی

رئیس سازمان فضایی با اشاره به توافقات انجام شده با وزارت علوم، خاطرنشان کرد: به منظور طراحی و ساخت ماهواره “پارس ۲” با دقت پنج تا ده متر با وزارت علوم توافقاتی صورت گرفته است که بر اساس آن بتوانیم یک ماهواره کاملا عملیاتی و مبتنی بر کاربردهای مشخص ساخته شود.

وی با تاکید بر اینکه تا چند هفته آینده این توافقات نهایی می‌شود، ادامه داد: بر اساس این توافقات مقرر شد که طراحی و ساخت ماهواره “پارس ۲” با همکاری اساتید و دانشجویان دانشگاهی و همچنین شرکت‌های فناور صورت گیرد.

براری اضافه کرد: براساس برآوردهای انجام شده پیشرفت فناوری‌های فضایی در کشور ۷۸ درصد است، در حالی که در کشوری مانند هند پیشرفت ۵۰ درصدی داشته است.

رئیس سازمان فضایی همچنین با بیان اینکه ساخت ماهواره “ناهید ۲” به پایان رسیده است، ابراز امیدواری کرد که تا پایان برنامه ششم آماده پرتاب شود.

ماهواره مصباح

براری با اشاره به آخرین مذاکرات در خصوص بازگرداندن ماهواره مصباح به کشور یادآور شد: کارگروهی در این زمینه به شدت در حال پیگیری هستند و تلاش هستیم که بتوانیم با رایزنی این ماهواره را که کار آن با مشارکت یک کشور خارجی انجام شده، به کشور بازگردانیم.

وی با تاکید بر اینکه ماهواره مصباح یک ماهواره مخابراتی است، اظهارکرد: مدل طراحی شده از این ماهواره مدل تجاری نیست، از این رو فناوری‌های آن قدیمی نشده و قادر است عملیات حداقلی ماهواره‌های مخابراتی را اجرایی کند.

اقتصاد فضایی

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه سهم اقتصاد جهانی از فناوری‌های فضایی ۴۵ صدم جی دی پی است، گفت: پیش‌بینی می‌شود که این میزان تا ۲۰ سال آینده به ۲۰ درصد جی دی پی برسد.

وی توسعه زیرساخت‌های فضایی را از اولویت‌های این سازمان نام برد و یادآور شد: ما برای این منظور یک برنامه ۱۰ ساله از سال ۸۵ تا ۹۴ تدوین کردیم که در این بازه زمانی ۱۰ ساله اقدام به توسعه فناوری‌های فضایی کردیم و توفیقاتی را نیز داشته‌ایم، به گونه‌ای که در حال حاضر ایران جزو ۹ کشور اول دنیا در دستیابی به چرخه کامل فضایی است.

براری طراحی و ساخت ماهواره‌های بومی و پرتاب آن و قرار دادن ماهواره‌ها در مدار و ارتباط برقرار کردن با ماهواره‌ها را از جمله دستاوردهای ایران در حوزه فضایی نام برد و یادآور شد: در برنامه دوم که تا سال ۱۴۰۴ ادامه دارد، اقدام به توسعه و تثبیت صنعت فضایی و همچنین ساخت ماهواره‌های عملیاتی و قرار دادن آن در مدار را در دستور کار داریم.

رئیس سازمان فضایی با تاکید بر اینکه برای اجرای برنامه ۱۰ ساله دوم سازمان فضایی سه اولویت را مدنظر قرار دادیم، خاطرنشان کرد: استفاده حداکثری از سبدهای حمایتی دولت، حذف تصدی‌گری در اجرای پروژه‌های فضایی و جذب سرمایه‌های بخش خصوصی از جمله برنامه‌های ما برای اجرای سند دوم ۱۰ ساله فناوری‌های فضایی به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: بر این اساس ما در تلاش هستیم تا بستری فراهم کنیم که مشارکت حداکثری بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های فضایی را داشته باشیم.

تلاش و برنامه‌ریزی برای حضور بخش خصوصی در حوزه فضایی

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تلاش‌های سازمان فضایی برای مشارکت با بخش خصوصی خاطرنشان کرد: برای این منظور اولویت‌هایی را برای حضور استارتاپ‌ها در فناوری فضایی تعریف کردیم که از آن جمله می‌توان به حوزه‌های خدمات شهری،‌ کشاورزی، ‌محیط زیست،‌ هواشناسی و مدیریت بلایای طبیعی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن در برنامه ششم توسعه سرمایه‌گذاری ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی برای بخش فضایی در نظر گرفته شده است که از این میزان ۹۰۰ میلیارد تومان باید از سوی بخش خصوصی تامین شود؛ از این رو ما در تلاش هستیم تا سرمایه‌های بخش خصوصی را جذب کنیم.

۵ کشور نوظهور در حوزه فضایی

رئیس سازمان فضایی ادامه داد: کشورهای ایران، پاکستان، عربستان، امارات متحده عربی و رژیم اشغالگر قدس از جمله ۵ کشور نوظهور در عرصه فضایی معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: اکثر این کشورها با سرمایه‌گذاری‌های کلان و با مشارکت‌های جهانی حرکت خود را در حوزه فضایی آغاز کردند، ولی ایران با تلاش متخصصان داخلی وارد این حوزه شده است.

براری ابراز امیدواری کرد که با تلاش‌های انجام شده در دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ایران بتواند تا سال ۱۴۰۴ به رتبه اول منطقه در این عرصه دست یابد.

توضیح رئیس سازمان فضایی در خصوص اعزام انسان به فضا

رئیس سازمان فضایی در خصوص اجرای پروژه اعزام انسان به فضا گفت: این پروژه از دستور کار این سازمان خارج نشده و همچنان پیگیری می‌شود.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: در حال حاضر اولویت ما ایجاد زیرساخت‌های لازم در بخش‌های فضایی است که برای توسعه این بخش تا سال ۱۴۰۴ زمان نیاز داریم.

براری گفت: در حال حاضر پروژه اعزام انسان به فضا متوقف نشده است. برای اجرای این پروژه مبلغ ۱۲ میلیون دلار بودجه در نظر گرفته شده بود که این میزان محقق نشد.

تاخیر در برگزاری جلسات شورای عالی فضایی

رئیس سازمان فضایی در خصوص زمان برگزاری جلسه شورای عالی فضایی گفت: برگزاری جلسات شورای عالی فضایی در اولویت رئیس جمهور است و ما در حال پیگیری مصوبات این شورا هستیم.

وی اضافه کرد: ما در تلاش هستیم تا به زودی جلسات این شورا برگزار شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا