ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

گسترش همکاری دانشگاه شریف با سازمان نقشه‌برداری/دانش‌بنیان‌ها در خدمت توسعه کاربرداطلاعات مکانی

در بازدید رییس سازمان نقشه‌برداری از مراکز دانش‌بنیان دانشگاه شریف، آمادگی دانشگاه صنعتی شریف برای همکاری با سازمان نقشه‌برداری کشور اعلام و مقرر شد از خدمات دانش‌بنیان دانشگاه شریف در زمینه‎های مختلف از عکاسی رقومی گرفته تا تولید اپلیکیشن‌های مسیریابی ملی و حل مسائل فنی و تخصصی سازمان نقشه‌برداری استفاده شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در جریان این بازدید محمدرضا حسینی، معاون مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه این دانشگاه ۱۰ هزار دانشجو و ۴۰۰ نفر عضو هیئت علمی دارد، یادآورشد: این دانشگاه دو دوره آموزش محوری و پژوهش محوری را پشت سر گذاشته و امروزه در دوره فناوری محوری و کارآفرینی به سر می‎برد.

وی افزود: در حوزه‎های مختلف IT و ICT و … وارد همکاری با بخش‌های بیرون دانشگاه شده و به سودآوری رسیده‎ایم. کما اینکه در همکاری با همراه اول به سود ۳۷ میلیاردی رسیدیم و ۲۸ میلیارد قرارداد پژوهشی در مجتمع خدمات فناوری داریم.

معاون مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰ شرکت در مراکز علمی فناوری دانشگاه صنعتی شریف، شکل گرفته و بلوغ یافته‎اند، گفت: دانشگاه شریف به سمت برند «تجاری شدن» پیش می‎رود. بر این اساس در نمایشگاه‎های تجاری شرکت می‎کنیم و به ۶-۵ کشور از جمله ترکیه، قطر و عمان صادرات داریم.

حسینی با بیان این که دانشگاه شریف در حال سرمایه‎گذاری روی فارغ‌التحصیلان این دانشگاه است، ادامه داد: در قراردادهای کارآفرینی خود با شرکت‎هایی که مدیران عامل آنها یا اعضای هیات مدیره‎شان از اعضای دانشگاه شریف باشند، زمینه تامین نیروی انسانی آنها را از میان دانشجویان این دانشگاه فراهم می‎آوریم.

معاون مرکز رشدوفناوری دانشگاه صنعتی شریف، گزارشی از اکوسیستم کارآفرینی فناوری با محوریت «مرکز رشد» این دانشگاه با ۱۵ سال سابقه فعالیت ارائه داد و افزود: در حال حاضر سه سیستم‎عامل «شتاب دهنده‎ها»، «مدرسه اشتغال» و «دفتر انتقال تکنولوژی» را ساماندهی کرده و هدفمان تجاری کردن ایده‌ها و پژوهش‌های دانشجویان و اساتید است. افراد پس از حضور در مرکز رشد می‌توانند به پارک‎ علم و فناوری دانشگاه شریف راه یابند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه تبدیل ایده به ثروت در دانشگاه شریف محقق شده و شرکت‎های دانش‌بنیان این دانشگاه به درآمدزایی و صادرات رسیده‎اند، از برنامه‎های مشترک این دانشگاه با بانک شهر، بانک ملت، بانک مسکن و…. خبر داد و گفت: در همکاری با بخش‎های دولتی ابتدا لازم است که با مسائل و مشکلات آنها روبرو شویم و آنها را شناسایی کنیم، بعد برای رفع آنها ایده بدهیم و برایش کارآفرینی کنیم.

اعلام آمادگی برای همکاری‌های دو جانبه

در ادامه این بازدید مهندس مسعود شفیعی، رئیس سازمان نقشه برداری کشور با اشاره به اینکه این سازمان ماهیتا دانش‌بنیان است و از سال ۱۳۳۲ تا کنون به دنبال استفاده از تکنولوژی روز بوده است، به روند تولید نقشه در این سازمان اشاره کرد و گفت: مقرون به صرفه‌ترین و روزآمدترین روش نقشه‌برداری، عکس‌برداری هوایی است. در حال حاضر سازمان نقشه‌برداری چهار فروند هواپیمای دورنیر ٢٢٨ دارد که نگهداری و تعمیرات آنها علاوه بر هزینه‌های قابل توجه، دسترسی گسترده به قطعات و تجهیزاتی را طلب می‌کند که با توجه به انحصاری بودن این هواپیماها در کشور، با مشکلات زیادی همراه است.

وی در واکنش به سخنان معاون مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف مبنی بر این‌که برای ارائه ایده برای رفع مشکلات ارکان دولتی باید بدانند که آنها با چه مسائلی روبرو هستند، «قطعات و تجهیزات هواپیماها» را یکی از مسائل سازمان نقشه برداری کشور خواند و گفت: مساله دیگر این سازمان «دوربین‎های رقومی» هستند که عمدتا  ساخت کشورهای غربی هستند و همواره برای نوسازی و تامین قطعات این دوربین‌ها به کشورهای تولیدکننده‌شان وابسته هستیم. تجهیزات GPS و GNSS سازمان نقشه‌برداری نیز تماما از خارج از کشور خریداری می‎شوند که عمدتا آمریکایی، آلمانی، سوئیسی یا چینی هستند.

شفیعی با اشاره به تولید حجم زیادی داده روزانه در سازمان نقشه‌برداری کشور که به شکل فزاینده‌ای رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حجم داده‌های موجود در سازمان از ٣٨٠ ترابایت عبور کرده که طی چند سال آینده به مرز ٢ پتابایت خواهد رسید.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور با بیان اینکه این سازمان از نخستین کامپیوترهای وارداتی بهره‌مند بوده است، یادآورشد: هنوز این سازمان به شکل کامل دیجیتالی نشده است. کما اینکه همچنان اسکنر متریک این سازمان مشغول به روز رسانی عکس‌ها و نقشه‌های قدیمی است که در دهه‎های گذشته به روش‎های سنتی تولید شده‌اند.

وی با بیان این‌که داده‌های مکانی این سازمان می‎تواند پایه کسب و کارها و نرم‌افزارهای مسیریابی ملی باشند، اعلام آمادگی کرد که در این رابطه و درباره حل تمامی مسائل یاد شده و همچنین پروژه‎های تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف با این دانشگاه همکاری مشترکی داشته باشند.

بر اساس اعلام سازمان نقشه‌برداری، این پیشنهاد مهندس شفیعی با استقبال حسینی معاون مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف روبرو شد که گفت: به‌زودی با جمعی از مدیران مراکز دانش‌بنیان این دانشگاه از سازمان نقشه‌برداری کشور بازدیدی خواهند داشت و زمینه‌های همکاری مشترک را بررسی خواهند کرد.

نیاز به اپلیکیشن‎های ملی

دکتر یحیی جمور، معاون فنی سازمان نقشه‌برداری کشور نیز در این دیدار از همکاری پیشین این سازمان با برخی فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف در دوران ریاست مهندس شفاعت یاد کرد و گفت: قرار بود با همکاری مهندسین دانشگاه صنعتی شریف، دوربین‌‏های زاویه‎یاب نقشه‌برداری هم دیجیتالی شوند و هم به طول‌یاب الکترونیکی مجهز شوند. این پروژه اگرچه در حال پیشروی خوبی بود، اما به دلیل پاره‌ای مسائل مالی، به پایان نرسید.

وی با بیان اینکه سازمان نقشه‌برداری کشور نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری زیادی دارد، ادامه داد: اطلاعات مکانی سازمان نقشه‌برداری در تولید اپلیکیشن‎های مکان‌یاب نقش موثری خواهد داشت. در این زمینه بازار کار زیاد بوده و مطالبات فراوانی هم وجود دارد.

در این بازدید مسوولین سازمان نقشه برداری کشور، از نزدیک با تنوع کاری شرکتهای دانش‌بنیان و تیم‌های نوآور مستقر در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه شریف آشنا شدند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا