انرژیبورسصوتفرابورس

زیرساخت های عرضه نفت در بورس فراهم نیست

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: هنوز ساز و کارهای لازم جهت عرضه نفت خام در بورس انرژی کشور فراهم نشده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  رضا پدیدار در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: تفکر حاکم بر عرضه نفت در بورس همچنان تفکر دولتی است.

وی اظهارداشت: اگر بخواهد ساختار مزبور در چهارچوب بورس قرار گیرد یکسری محدودیت هایی در نظام قوانین مالی و محاسباتی وجود دارد که از سوی امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران ارائه می شد که شوربختانه هنوز این مقررات شفاف سازی نشده است.

همچنین بخوانید

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: کسی می خواهد نفت خریداری کندباید یکسری مسیرها از قبیل داشتن قرارداد با پالایشگاه، پیش پرداخت ۱۰ درصدی، اعتبار سنجی و مواردی از این دست را طی کند.

وی افزود: حال به صرف اینکه از سوی مقامات مسئول اعلام شده مبنی بر عرضه نفت در بورس این بحث هنوز برای بخش خصوصی توانمند و دارای تجربیات ملی و بین المللی در زمینه معاملات و حضور در عرصه های نفت و انرژی خیلی واضح و مبرهن نیست.

پدیدار تصریح کرد: ناگفته نماند تجربه معاملاتی بخش خصوصی در عرصه ملی بیشتر فرآورده های نفتی بوده تا نفت خام بنابراین مسئله مزبور برای نخستین بار در حال اتفاق افتادن است.

وی همچنین در خصوص اعلام وزیر نفت مبنی تسویه معاملات عرضه نفت در بورس بصورت ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی انجام خواهد شد، یادآورشد: این مهم نیاز به زیر ساخت دارد بنابراین تا زمانی که این زیرساخت ها فراهم نباشد نمی توان شاهد انجام فرآیند معاملاتی در بورس انرژی بود.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «حسن سعید کلاهی، سید وحید موسوی و حمید رضا کجوری» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا