انرژی

نماینده اهواز: مباحث آب در کشور تا حدود زیادی سیاسی شده است

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه در کشور ما مباحث آب تا حدود زیادی سیاسی شده است و بخشی‌نگری در این تصمیمات موج می‌زند. نگاه به آینده در استان‌های مقصد کاملاً لحاظ شده اما این نگاه برای استان‌های مبداء لحاظ نشده و توأم با بخشی‌نگری است.

به گزارش آرمان اقتصادی، همایون یوسفی در نشست هم‌اندیشی انتقال بین حوضه‌ای آب که امروز، ۱۹ اسفندماه در دانشگاه شهیدچمران اهواز برگزار شد، با بیان اینکه در استان خوزستان مباحث آب برای همه مهم است و نمایندگان استان نیز از روز اول موضوع انتقال و کمبود آب را در دستور کار پیگیری خود قرار دادند، اظهار کرد: اگر تاریخچه تمدن ایران را در نظر بگیریم، می‌بینیم که هرجا آب جاری بود، تمدنی شکل گرفته و حوزه‌های تمدنی ایران در کنار رودخانه‌های پر آب ایجاد شده‌اند. در تمام دنیا نیز به همین شکل است و در طول تاریخ، یکی از خاستگاه‌های اصلی تمدن در ایران به دلیل داشتن رودخانه‌های پرآب، استان خوزستان بوده است.

وی تصریح کرد: اگر در طول تاریخ، حیات و تمدنی را در استان خوزستان شاهد بوده‌ایم، به علت وجود رودخانه‌های پرآب است و اکنون نیز اگر مشکلات مختلفی در خوزستان در حوزه‌های مختلف زیست محیطی و به دنبال آن اجتماعی وجود دارد، یکی از علل مهم آن کمبود آب در خوزستان است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش رو بشر در قرن ۲۱ مسائل زیست محیطی است، گفت: در بین تمام مناطق دنیا، یکی از مناطقی که با بیشترین تنش زیست محیطی مواجه خواهد شد، منطقه غرب آسیا و خاورمیانه است. در منطقه خاورمیانه نیز فلات و جلگه ایران، محیط زیست شکننده‌تری نسبت به دیگر مناطق دارد. همچنین در ایران، استان خوزستان از نظر شکنندگی محیط زیست، آسیب‌پذیرتر است.

یوسفی ادامه داد: بر این اساس، مسائل محیط زیستی از مسائل مهم پیش رو و از تهدیدات بالقوه کشور است؛ به طوری که تهدیدات حوزه محیط زیست برای کشور شاید از خطر دشمنان خارجی در آینده بدتر و سخت‌تر باشد. ما هنوز محیط زیست را به عنوان یک راهبرد اصلی در کشور لحاظ نکرده‌ایم. از محیط زیست بسیار صحبت می‌شود اما در اجرا و برنامه‌ریزی این راهبرد وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از راهبردهای اصلی در نوشتن برنامه ششم توسعه مباحث محیط زیست بوده است و این محور در نوشتن مواد مختلف این برنامه، بسیار خوب دیده شد، تصریح کرد: با این وجود در حوزه اجرا و بودجه‌ریزی شاهد هستیم که باز هم بحث محیط زیست و تخصیص اعتبارات لحاظ نمی‌شود. از سوی دیگر عدم انسجام کافی در حوزه‌های مختلف مباحث محیط زیستی چالش دیگری را ایجاد می‌کند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موازی‌کاری‌های زیاد در حوزه محیط زیست خاطرنشان کرد: نظام جامعی که در کشور مباحث محیط زیستی را سامان دهد و یک سیاست جامع و یکپارچه داشته باشد، وجود ندارد. دستگاه‌های موازی فعال در این حوزه نیز زیاد است و اقتدار لازم برای سازمان محیط زیست به عنوان یک نهاد حاکمیتی اجرایی پیش‌بینی نشده است. ساختار سازمان حفاظت محیط زیست نیز متناسب با شرح وظایف آن نیست. همچنین نوع اختیارات قانونی که محیط زیست می‌تواند اعمال کند، به آن شکل وجود ندارد و باید برای اصلاح این مواد قانونی، هم ساختار محیط زیست اجرا و هم در سیاست‌های جامع محیط زیستی تجدید نظر اساسی شود.

وی عنوا کرد: متأسفانه در کشور ما مباحث آب تا حدود زیادی سیاسی شده است و بخشی‌نگری در این تصمیمات موج می‌زند. نگاه به آینده در استان‌های مقصد کاملاً لحاظ شده اما این نگاه برای استان‌های مبداء لحاظ نشده و توأم با بخشی‌نگری است. از سوی دیگر شاهد هستیم تصمیمات گرفته شده بر مبنای داده‌های غیرکارشناسی، غیرعلمی و با نگاه بخشی بوده است و مبنای داده‌ها در بسیاری از مواقع افراد ذی‌نفع هستند؛ بنابراین لازم است در داده پردازی برای تصمیم‌گیری آب در کشور تجدیدنظر شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه انتقال آب مشکل آب را در کشور حل نمی‌کند، گفت: در حال حاضر نیمی از دشت‌های آبی کشور به دلیل عدم مدیریت مناسب بر حوضه‌های آبی دچار تنش آبی هستند و یکی از مهم‌ترین دشت‌ها که دچار تنش اساسی شده، دشت خوزستان است و این نگاه غیرکارشناسی هنوز ادامه دارد.

یوسفی با بیان اینکه به هر حال وجود آب برای حیات زمین مانند وجود خون برای حیات انسان است، ادامه داد: به عنوان یک پزشک رشته خون می‌گویم که ما در بدن، نه در مقابل جریان خون، سد می‌زنیم و نه خون را از جایی به جای دیگر بدن منتقل می‌کنیم زیرا موجب می‌شود که حیات در عضو مبداء از بین برود و حیات عضو مقصد نیز به مخاطره بیفتد. در هر صورت نظام آفرینش بر اساس اصول و قوانینی قرار گرفته و ما با سدسازی‌های غیرکارشناسی و انتقال آب برخلاف نظام آفرینش اقدام می‌کنیم. در طول تاریخ نیز هرجا بشر برخلاف نظام آموزش عمل کرده، چیزی به جز ضرر و نابودی نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که زمانی بر سدسازی‌های غیرکارشناسی اصرار داشتند و اکنون مشخص شده یکی از علل مشکلات زیست‌محیطی به دلیل احداث این سدها بوده است، اکنون با همان استدلال‌ها به دنبال انتقال آب بین حوضه‌ای هستند. انتقال آب، مشکلی را حل نخواهد کرد؛ بلکه مشکل را از حوضه‌ای به حوضه دیگر انتقال می‌دهد. اگر می‌خواهیم برای آینده آبی کشور پیش‌بینی درستی داشته باشیم باید بر کنترل منابع آبی کشور و نه انتقال آب مدیریت کنیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیشترین موضوع مصارف آب در حوزه‌های کشاورزی است و مصرف آب کشاورزی حدود ۹۰ درصد مصارف آبی کشور را تشکیل می‌دهد، گفت: باید به فکر مدیریت مصرف آب در کشاورزی با استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری، تغییر الگوی کشت و … باشیم. در دیگر حوزه‌ها نیز باید پیش‌بینی لازم را داشته و مصرف سرانه را کنترل کنیم.

یوسفی عنوان کرد: اکنون در بسیاری از مناطق که موضوع انتقال آب مطرح است، نیازهای آبی حداقل تا سال ۱۴۱۰ تأمین شده و انتقال آب به نوعی بیشتر برای ذخیره آب صورت می‌گیرد که نه تنها مشکلی را رفع نمی‌کند بلکه افزایش نیاز القایی برای مردم آن مناطق به وجود می‌آورد. بنابراین باید در سیاست آب کشور، تجدیدنظر اساسی صورت گیرد و همه کشور ایران در بحث آب بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده افزود: اخیراً با توجه به نگرانی‌های عمیقی که وجود دارد، هم طرح سؤال و هم استیضاح وزیر نیرو و هم تحقیق و تفحص از پروژه‌های انتقال آب به عنوان خواست عمومی مردم خوزستان از سوی نمایندگان در حال پیگیری است. امیدواریم آنچه به صلاح مردم است، اتفاق افتد. خوزستان سد اول سیاسی، دفاعی و امنیتی کشور است و اگر اینجا اتفاقی رخ دهد، به سایر نقاط کشور تسری می‌یابد. به همین دلیل در موضوع آب بر اساس مصالح ملی و خواست مردم، اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دنبال پیگیری‌های انجام شده، کمیته‌ای متشکل از وزیر نیرو، سازمان برنامه و بودجه و برخی دیگر از ارگان‌ها به عنوان کمیته حقیقت‌یاب برای بحث انتقال آب تشکیل شده و در حال پیگیری موضوع است، گفت: امیدواریم در این زمینه با توجه به رویکرد رئیس جمهور، شفاف‌سازی بیشتری صورت گیرد. در دشت خوزستان، مشکل اصلی انتقال آب نیست. بلکه مشکل مهم‌تر سدسازی‌های غیرکارشناسی در بالادست خوزستان است. به همین دلیل نه تنها در انتقال آب بلکه در سدسازی‌ها نیز باید پیگیری‌های جدی و لازم صورت گیرد.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا