امور زیربناییراه و ساختمان

چرا فساد مالی در نظام مهندسی ساختمان گسترش یافت؟

زیر راه و شهرسازی در خصوص دلایل گسترش فساد مالی در سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: شهرداری‌ها مسئول کنترل ساختمان هستند و آنها باید مستقیما ساختمان را کنترل کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عباس آخوندی در حاشیه برگزاری هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا فساد مالی در سازمان نظام مهندسی زیاد شده و برای اینکه اعتماد مردم به این سازمان مثل گذشته بالا برود و این سازمان مجددا مقبولیت پیدا کند چه باید کرد گفت: نکته مهمی که به عنوان اشکال ریشه‌ای به سازمان نظام مهندسی بازمی‌گردد این است که این سازمان که یک سازمان حرفه‌ای است و باید در پی اعتلای این حرفه بوده و بتواند فناوری مهندسی را در رشته‌های مختلف مربوطه رشد دهد و مرتب در پی آئین‌نامه‌های نظام مهندسی باشد وارد یک عملیات پولی بین بهره‌بردار خدمات مهندسی و ارائه کننده خدمات مهندسی قرار گرفته بود.

وی افزود:به نظر بنده در قانون نظام مهندسی به هیچ وجه این موضوع پیش‌بینی نشده بود و یک اقدام بسیار نادرستی بود که سازمان‌های نظام مهندسی را دچار درگیری یکسری مسائل مادی کرد که الان در برخی از سازمان‌های نظام مهندسی مشکلاتی رخ داده و بحث ارائه خدمت در کیفیت بالا را دچار مشکل کرده است.

همچنین بخوانید

آخوندی خاطر نشان کرد: با بازنگری کلی و اساسی که راجع به نظام کنترل ساختمان انجام دادیم سعی کردیم که تمام درس‌هایی که از عمر ۲۰ ساله قانون نظام مهندسی می‌گذرد این درس‌ها را مرور کنیم که چه نقاط قوت و چه نقاط ضعفی داشته است و نقاط ضعف را در آئین‌نامه جدید مرتفع کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اصل ما بر این است که ارائه کننده خدمات، مهندس است لذا در واقع خود مهندس باید در واقع در محور کار قرار گیرد.

آخوندی گفت: پس مهندس باید نسبت به آنچه که امضا می‌کند تعهد اخلاقی و حرفه‌ای داشته باشد بنابراین چیزی را که نمی‌داند چگونه طراحی و اجرا شده است حق امضا ندارد پس مهندس باید در برابر هر چه که امضا می‌کند تعهد کیفی و کمی داشته باشد و هر آنچه را که در دادگاه و هر مجمع حرفه‌ای حاضر شود از آن دفاع کند.

وی ادامه داد: مالک هم باید قدرت انتخاب بهترین مهندس را به تشخیص خود داشته باشد و بتواند مهندسی را که خود علاقمند آن است انتخاب کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نکته‌ای که باقی می‌ماند این است که شهرداری ها باید چه کنند بنابراین شهرداری‌ها مسئول کنترل ساختمان هستند و آنها باید مستقیما ساختمان را کنترل کنند و اگر ضعف مهندسی داشتند می‌توانند از خدمات مهندسان به عنوان بازرس ساختمان استفاده کنند.

وی گفت:بازرس نباید همانی باشد که توسط مالک برای نظارت انتخاب شده است بنابراین ما باید بازرسان مستقلی داشته باشیم که در اختیار شهرداری باشد و از منافع عمومی از حسن اجرای ساختمان اطمینان پیدا کنند

منبع
فارس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا