انرژی

بندرعباس، بحرانی‌ترین شهر از نظر بارش

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان گفت: بندرعباس بحرانی‌ترین شهر کشور از نظر بارش در سال‌جاری بود چراکه تنها ۵۱ میلیمتر بازندگی در این شهر رخ داد و این درحالی است این رقم در سال‌های گذشته ۲۲۱ میلیمتر بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امین قصمی امروز در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تابستان گذشته را بدون هیچ‌گونه برداشتی از سه سد استقلال، شمیل و نیام سپری کردیم، گفت: تابستان سال‌جاری جمعیت ۷۰۰ هزار نفری بندرعباس با ۱۷۰۰ لیتر بر ثانیه تامین آب شد.

وی با بیان اینکه نیاز آبی استان هرمزگان ۴٠٠٠ لیتر در ثانیه و شهربندرعباس ٢٠٠٠ لیتر بر ثانیه است،اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد توانستیم ۱۷۰۰ در ثانیه تامین آب داشته باشیم و تابستان را با موفقیت پشت سر بگذاریم تا جایی که ۷۵ درصد مشترکان شبکه آب بندرعباس بدون هیچ‌گونه قطعی آب و کمبود نیازهای آبی‌شان تامین شد.

همچنین بخوانید

به گفته وی ۲۵ درصد باقی‌مانده مجموعه‌ای بودند که در نقاط پراکنده شهر بندرعباس قرار داشتند و به‌دلیل موقعیت توپوگرافی خاص تا حدی با مشکل مواجه بودند.

قصمی با بیان اینکه بندرعباس کم چالش‌ترین شهر در حوزه بحران آبی بوده، خاطرنشان کرد: دلیل این امر نتیجه همکاری و مشارکت بین دستگاه‌ها در سطح استان بوده است.

وی با بیان اینکه رویکرد و استراتژی متفاوتی با سایر استان‌ها برای تامین نیاز آبی داریم، گفت: براساس تبصره ۳۶ استان‌های ساحلی می‌توانند ۷۰ درصد نیاز آبی خود را از طریق آب شیرین‌کن‌ها تامین کنند. ما امروز ۴٠٠٠ لیتر بر ثانیه در استان هرمزگان نیاز آبی داریم که ۲۳۰۰ لیتر بر ثانیه آن برنامه‌ریزی شده که از طریق تاسیسات نمک‌زدایی و آب‌های غیر متعارف یا آب شیرین‌کن‌ها تامین شود که ۶۰ درصد نیاز آبی را شامل می‌شود.

قصمی با بیان اینکه در حال حاضر رویکرد تامین آب در استان هرمزگان از آب‌های سطحی به سمت استفاده از آب‌های غیر متعارف تغییر کرده، گفت: شیرین کردن آب خیلج فارس و عمان در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان درباره از مدار خارج شدن سدهای استقلال، شمیل و نیام بیان کرد: در شرایط نرمال در سال‌های گذشته حدود ۶۵ درصد نیاز آبی از طریق آب‌های سطحی و مابقی از آب‌شیرین‌کن تامین می‌شد اما امسال از ابتدای تابستان مخازن سدهای استقلال، شمیل و نیام به‌طور کامل از دست رفت.

وی افزود: پراکنش ۵۱ درصد بارندگی در هرمزگان به گونه‌ای بود که ورودی آب به مخازن سدها صفر شد و ما به سرعت سدهای شمیل و نیام را از دست دادیم و سد استقلال نیز تا نیمه تابستان به حجم مرده رسید و امروز از این سدها هیچ‌گونه برداشتی نداریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه از طریق آب منطقه‌ای تامین داریم، ۲۰۰ لیتر از آب شیرین‌کن‌ها و بنابراین بندرعباس با جمعیت ۷۰۰ هزار نفر را با ۱۷۰۰ لیتر آب بر ثانیه مدیریت کردیم.

وی درباره تامین آب صنایع بزرگی که در این استان واقع شده، گفت: برای این صنایع نیز مقرر شده از مسیر آب‌های غیر متعارف تامین آب داشته باشند یا اینکه از بازچرخانی پساب استفاده کنند. در این راستا مذاکراتی در حال انجام است که از طریق پروژه بیع متقابل ۷۰۰ لیتر بر ثانیه از پساب بندرعباس تا دو سال آینده به چرخه مصرف صنایع اضافه شود.

قصمی ادامه داد: علاوه بر این احداث تاسیسات نمک‌زدایی هم در دستور کار است یعنی در مجموع صنایع استان بعد از گذار سه ساله نگرانی نخواهند داشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا