بین الملل

می توانیم به جنگ ارزی با آمریکا برویم

یک بانک چینی اعلام کرد این کشور می تواند با کاهش تعمدی ارزش یوان به جنگ ارزی با آمریکا برود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، استار نوشت: در اواخر ماه سپتامبر آمریکا بر کالاهای وارداتی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار از چین تعرفه ۱۰ درصدی وضع کرد. این احتمال وجود دارد که این تعرفه ها در ژانویه سال‌آینده به ۲۵ درصد نیز افزایش یابند.

ترامپ همچنین تهدید کرده است برتمامی ۲۶۷ میلیارد دلار کالای باقی مانده وارداتی از چین نیز تعرفه اعمال کند.

از زمان شروع جنگ تجاری بین چین و آمریکا، یوان ۵.۸ درصد ارزش خود را از دست داده است. در گزارش ای ام بانک آمده است: این ریسک وجود دارد که چین با تضعیف عمدی یوان از واحد پول خود به عنوان یک سلاح ارزی استفاده کند. با این حال تضعیف یوان، ارزش واحد پول کشورهای نوظهور را نیز به سمت کاهش یافتن سوق می دهد.

این بانک مالزیایی در ادامه اعلام کرده است: در عین حال در صورت تضعیف تعمدی ارزش یوان توسط چین برای افزایش رقابت پذیری محصولاتش، این کار احتمالا باعث برانگیخته شدن خشم ژاپن و اتحادیه اروپا خواهد شد و آن ها را در موضع مشابهی کنار آمریکا قرار خواهد داد.

لازم به ذکر است مقامات آمریکایی تاکنون بارها و بارها چین را به دستکاری تعمدی در نرخ ارز متهم کرده‌اند. ترامپ پیشتر در توئیتی در ماه ژوئیه نوشته بود: آمریکا باید از حق خود برای احقاق چیزی که در این مدت از طریق دستکاری غیرقانونی در نرخ ارز و توافقات تجاری با چین و اتحادیه اروپا از دست داده است عقب نشینی نکند. چین، اتحادیه اروپا و دیگران نرخ بهره و پول خود را دستکاری کرده‌اند در حالی که دلار روز به روز بیشتر تقویت می‌شود و از رقابت پذیری صنایع ما کاسته می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا