انرژی

جزییات مذاکره زنگنه با خارجی‌ها

ساختمان وزارت نفت در روزهای پایانی سال میزبان نماینده چند کشور خارجی و شاهد مذاکرات این نمایندگان با وزیر نفت کشورمان و افزایش تعاملات نفتی و گازی ایران با دنیا بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پس از بازگشت بیژن زنگنه از عراق و مذاکره در  زمینههای نفت و انرژی که حاصل آن امضای یک یادداشت تفاهم همکاری در زمینههای مختلف نفت و گاز بود، وزارت نفت میزبان وزرای انرژی روسیه، هماهنگی امور اقتصادی اندونزی  و  انرژی آفریقای جنوبی بود.

نفت ایران از طریق روسیه به دنیا توزیع می‌شود

همچنین بخوانید

زنگنه پس از دیدار با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، از فروش نفت ایران به روسیه خبر داد و گفت: نفت ایران به یک شرکت روسی و برای مقاصد خارج از روسیه فروخته می‌شود که ۵۰ درصد پول فروش نفت به روسیه به صورت نقدی تحویل گرفته می‌شود و ۵۰ درصد دیگر صرف خرید کالا و خدمات از روسیه خواهد شد.

به گفته وی کارگاهی در سال آینده در مسکو یا سنپترزبورگ برای بررسی فروش نفت ایران به روسیه تشکیل می‌شود. قرارداد فروش نفت ایران به روسیه ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده نهایی می‌شود. قرار است ۵۰ درصد پول فروش از نفت به صورت نقدی تحویل گرفته شود و ۵۰ درصد دیگر صرف خرید کالا و خدمات از روسیه شود؛ البته این به معنی تهاتر نیست.

وزیر نفت ایران در مورد میزان فروش نفت ایران به روسیه نیز توضیح داد: ایران ۱۰۰ هزار بشکه در روز به روسیه و براساس قیمت جهانی، نفت خواهد فروخت. این فروش از بعد از امضای قرارداد آغاز می‌شود. فروش نفت ایران به روسیه تنوع خوبی برای مشتریان نفتی ایران دارد. ما به دنبال رابطه درازمدت تجاری – بازرگانی با روس‌ها هستیم.

زنگنه  همچنین از علاقه‌مندی شرکت های روسی برای حضور در توسعه منابع نفتی ایران و عقد قرارداد در قالب قراردادهای جدید نفتی خبر داد و گفت: البته قراردادهای MOU با شرکت‌های روسی امضا کرده‌ایم که برخی از این قراردادها در مرحله‌ای قرار دارد که منتظر هستیم تا شرکت‌های روسی پیشنهاد فنی و مالی خود را ارائه دهند و برخی دیگر از قراردادها در مرحله پیشرفته‌تری قرار دارد.

LPG ایران مهمان بازار اندونزی

بر اساس این گزارش، زنگنه تنها یک هفته بعد از مذاکره با روسی ها، پای میز مذاکره با اندونزی نشست و پس از این مذاکره اعلام کرد یکی از محورهای همکاری بین ایران و اندونزی تجارت نفت و فرآورده‌های نفتی است. اندونزی بعد از برجام برای نخستین بار از ایران محموله نفتی و LPG برداشت کرده است. اندونزی یک محموله یک میلیون بشکه‌ای برداشت کرده تا پالایشگاه‌هایش آزمایش کند و اگر مناسب بود، این برداشت را ادامه می‌دهد. به نظر من جا دارد اندونزی یک بازار جدید نفتی برای ایران شود. گرچه خودش تولیدکننده نفت است، اما می‌تواند واردکننده نفت و LPG باشد. با هر فاز پارس جنوبی ۵۰۰ هزار تن LPG و گاز مایع تولید می‌شود که باید صادر شود زیرا مصرف داخلی ما تا توسعه گازرسانی در بخش LPG تقریبا به صفر می‌رسد، بنابراین اندونزی یک بازار غیرقابل چشم‌پوشی برای تولیدکنندگان نفت و فرآورده‌های نفتی است.

اندونزی به دنبال توسعه میادین آب‌تیمور و منصوری

به گفته زنگنه، اندونزی تجربه بسیار خوبی در بالا بردن ضریب بازیافت از میادین نفتی دارد و قرار شد برای افزایش بازیافت با ایران مشارکت کند. البته قبلا برای میدان‌های آب‌تیمور و منصوری قرارداد MOU امضا شده بود و امروز آمدند تا پیشنهادهای فنی خود را که به دنبال دریافت اطلاعات از ایران تهیه کرده بودند، ارائه کنند. پیشنهاداتی مبنی بر اینکه افزایش تولید به چه صورت باشد و باید یک برآورد ابتدایی از هزینه شود که قرار شد در اولین فرصت تیم کارشناسی اندونزی که شرکت نفتی دولتی این کشور به نام پرتامینا است به ایران بیاید. تا آن زمان ما هم پیشنهادهای آنها را مطالعه کرده‌ایم و بعد از اینکه بحث‌های فنی تمام شود، وارد بحث‌های مالی خواهیم شد.

ایران وارد بازار نفت آفریقای جنوبی می‌شود

مذاکره با تینا جومت پترسون، وزیر انرژی آفریقای جنوبی هم تقریبا بلافاصله بعد از دیدار با اندونزی ها صورت گرفت و بعد از آن وزیر نفت از علاقه مندی ایران برای حضور در بازارهای جدید نفت خام مانند آفریقای جنوبی خبر داد و گفت فروش نفت خام و فرآوردههای نفتی و مذاکره برای سرمایهگذاری شرکتهای آفریقای جنوبی در ایران، دو محور اصلی مذاکرات امروز بودند که برای ادامه مذاکرات کارشناسی در این باره دو کارگروه تشکیل شد.

وی از علاقهمندی آفریقای جنوبی برای خرید نفت خام و فرآوردههای نفتی از ایران و سرمایه گذاری آنها در زمینه تولید گاز طبیعی به مایع یا نفت گاز جیتیال (GTL) و همچنین اعلام آمادگی ایران برای همکاری، خبر داد و تاکید کرد: موضوعی که در صورت وجود اراده در پرتوریا می تواند زودتر از موارد دیگر به نتیجه برسد، فروش محمولههای نفت خام و فرآوردههای نفتی است، زیرا آفریقای جنوبی همه نیاز خود را از طریق واردات تامین می کند.

وزیر نفت کشورمان درمورد مقدار تقاضای آفریقای جنوبی برای خرید نفت خام از ایران توضیح داد: آنها باید مقدار نیاز خود را مشخص کنند و به نظر میرسد روزانه بیش از ١٠٠ هزار بشکه نفت خام نیاز دارند .آفریقای جنوبی فناوری جیتیال را در اختیار دارد و در سالهای گذشته هم در این باره با آنها مذاکراتی داشتهایم اما به دلیل نبود تفاهم بر سر قیمت فروش گاز نتوانستیم به نتیجه برسیم اما در صورت تفاهم بر سر قیمت ما علاقهمند به همکاری با آنها هستیم .در صورت وجود دورنمایی مطلوب برای سرمایه گذاری شرکت دولتی نفت آفریقای جنوبی در بخش جیتیال که گفته ایم امکان شریک شدن شرکتهای ایرانی با آنها هم وجود دارد، گاز مورد نیاز را بر اساس قیمتی که تفاهم کنیم، تامین خواهیم کرد.

بررسی خرید بخشی از سهام پالایشگاههای آفریقای جنوبی

زنگنه درباره اجرای طرحهای پالایشی در آفریقای جنوبی گفت: ما برای احداث طرحهای جدید در خارج از ایران در شرایط سرمایهگذاری نیستیم زیرا ایران کشوری سرمایه پذیر است، اما آماده بررسی خرید بخشی از سهام پالایشگاههای موجود با هدف تضمین صادرات دراز مدت نفت آماده هستیم و این موضوع در دستور کار ما قرار دارد.البته این فعالیتها در صورتی که بخواهد انجام شود باید از سوی بخش خصوصی و با پشتیبانی صندوق توسعه ملی باشد.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا