امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سطح زیرکشت کلزا در ایران یک درصد است

مشاور مجری طرح تولید دانه های روغنی کشور گفت: سطح زیرکشت کلزا در ایران پس از ۲۰ سال تلاش هنوز زیر یک درصد است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  شاپور شکاری در برنامه «خوشه چین» رادیو اقتصاد افزود: بطورکلی تامین روغن نباتی از منابع گیاهی بصورت میوه یا دانه است.

وی همچنین اظهارداشت: برخی از میوه ها و دانه های مورد مصرف برای تامین روغن نباتی می توان به زیتون، نارگیل، سویا، کنجد، کلزا، آفتابگران، گلرنگ و بادام زمینی را نام برد.

همچنین بخوانید

مشاور مجری طرح تولید دانه های روغنی کشور گفت: کشت کلزا در جهان و ایران به ترتیب ۴۰ و ۲۰ سال پیش بصورت رسمی رواج یافته است.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه توسعه کشت کلزا سال به سال در کشور رو به افزایش است.

شکاری تصریح کرد: کلزا برخلاف آفتابگردان، سویا، بادام زمینی و کنجد در پائیز کشت می شود.

وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: قابلیت کشت در بهار و پائیز، استفاده در تناوب گندم و جو، کشت بصورت آبی و دیم، سازگاری بالا با اقلیم های گوناگون، توان کشت در تمامی اقصی نقاط کشور، تضمین پایداری تولید غلات (گندم، جو، ذرت و برنج)، رفع مشکلات آفات، بیماری ها و علف های هرز مزارع گندم و جو بدون نیاز به کنترل شیمیایی و صرف هزینه های کلان از جمله ویژگی های مهم کشت این گیاه است.

مشاور مجری طرح تولید دانه های روغنی کشور گفت: علاوه بر روغن و کنجاله کلزا ضرورت دارد برای پایداری تولید غلات این گیاه در تناوب کشت گندم و جو قرار گیرد.

وی افزود: جالب اینکه در تمامی نقاط جهان به خصوص کشورهای پیشرفته اروپایی، آمریکایی، کانادا، چین، هندو غیره علی رغم دستیابی به خودکفایی در تولید و صادرات روغن نباتی و کنجاله به جهت مزیت بالا سال به سال زراعت کلزا را توسعه می دهند.

شکاری بیان داشت: در حال حاضر برخی از کشورهای جهان ۲۰ تا ۵۰ درصد سطح زیرکشت گندم و جو خود را کلزا وارد کرده اند.

وی گفت: متاسفانه در ایران علی رغم تلاش های ۲۰ ساله هنوز سطح زیر کشت کلزا به یک درصد نرسیده است.

مشاور مجری طرح تولید دانه های روغنی کشور افزود: برای پایداری عملکرد و تولید غلات (گندم، جو، ذرت و برنج) و رفع مشکلات آفات، بیماری ها و علف های هرز حداقل باید ۲۰ درصد سطح زیر کشت غلات را به کلزا اختصاص داد.

برنامه «خوشه چین» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۳.۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه به تهیه کنندگی «مهدی شیار» با هدف آموزش نکات ترویجی برای تولید با کیفیت و افزایش بهره وری در مزارع کشاورزی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا